• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-19 20:02:28 följande:
    Du kanske skulle se över din tydlighet gällande vad du skriver..

Varför svara på mitt inlägg som gällde inskolning - i en tråd som gäller inskolning - och INTE skriva om inskolning..

Vilka sakargumemt brister jag i menar du? Att förskolan ofta väljer att underlätta för hela gruppen om möjligt vid en inskolning? Det är inte jag som saknar argument här.

Men du får gärna komma med argument varför det skulle vara bättre för barn, grupp och förskolans verksamhet att ha flera vuxna samtidigt som skolar in barnet. Varför skulle det vara bättre än att barnet har en förälder med sig under dagen?
    Det är du som länkar till en grundskola i Bollnäs och denna länk omfattar mycket mer än bara inskolning, vilket även denna TS gör. Möjligheten för föräldrar att kunna närvara under för barnet betydelsefulla delar av dess utveckling torde inte behöva debatteras. Dessutom möjliggör en mångfacetterad närvaro från föräldrarnas sida en nödvändig balans i relation till skola/dagis, vilka annars tenderar att helt dominera barnets utvecklingsprocess. Dessutom finns det uppenbarligen olika prioriteringar även inom respektive kärn-/bonusfamilj som inte kan hanteras på distans. Det är just en sådan intressekonflikt som utgör grunden för denna TS. Har du missat det... också?
  • Brumma
    Agaton skrev 2017-03-20 19:04:20 följande:

Det är du som länkar till en grundskola i Bollnäs och denna länk omfattar mycket mer än bara inskolning, vilket även denna TS gör. Möjligheten för föräldrar att kunna närvara under för barnet betydelsefulla delar av dess utveckling torde inte behöva debatteras. Dessutom möjliggör en mångfacetterad närvaro från föräldrarnas sida en nödvändig balans i relation till skola/dagis, vilka annars tenderar att helt dominera barnets utvecklingsprocess. Dessutom finns det uppenbarligen olika prioriteringar även inom respektive kärn-/bonusfamilj som inte kan hanteras på distans. Det är just en sådan intressekonflikt som utgör grunden för denna TS. Har du missat det... också?

Att bonusmamman - eller pappan om han har intresse för det - inte skolar in (det är mammans vecka- innebär väl ändå inte att de inte kan vara närvarande och en balans till skola/förskola? Det är väl ändå inte de få dagarna av inskolning som "dominerar barnets utvecklingsprocess"?

Vilka olika prioriteringar ligger till grunden här menar du? Upplys mig.. Du verkar ju veta bättre än TS vad problemet är menar jag..
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (bibo) skrev 2017-03-21 15:33:10 följande:

Hur blev det ts?

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:33:15 följande:

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

Hans ex?

Är inte det du?
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-03-21 18:39:16 följande:
    Hans ex?

Är inte det du?
    Haha, ja just det. Förlåt, hans sambo. Skrikandes 
  • Anonym (lea)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:42:29 följande:
    Haha, ja just det. Förlåt, hans sambo. Skrikandes 
    Du känns inte så  trovärdig. Synd, det var en intressant tråd..
  • Anonym (mamsi)

Så ja, där är vi nu.

De verkar ju inte riktigt kloka.

Ett råd är att inte ha någon relation med dem. Låt de sköta sitt så länge barnen inte far illa. Och så sköter du ditt. Ge dig inte in i diskussioner. För det ger sannolikt ingenting. Håll bara lugnt och sansat din ståndpunkt när du finner det befogat. Tror ju mindre kontakt ni har desto mindre risk för "missförstånd" och tjafs
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:42:29 följande:

Haha, ja just det. Förlåt, hans sambo.  

:)
  • Anonym (bibo)

Så ja, där är vi nu.

Spara alla sms som gäller det här och även framåt... då kan du bevisa vad dom skrivit iaf... låter helt galet att en bonusmamma uppför sig så här.

Sen är ni föräldrar visst mer än oss bonusföräldrar för barnen. Så klart. Det känns som att dom vill ha en kärnfamilj men det här dom inte. Gulligt att hon bryr sig men dom måste inse att juridiskt eller känslomässigt så är ni inte alla lika..

Jag är ju både bio och bonusförälder och det är skillnad både i känslor och ansvar.

Sen är det som sagt fint att hon vill dottern väl men dom verkar lite galna.
Svar på tråden Exet arg