• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • slutatsnusa
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:33:15 följande:

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

Usch vilken obehaglig människa. Hon verkar helt instabil. Spara alla sms! Och försök att behålla ditt lugn. Gå inte in i diskussion med henne utan ta allt med pappan.

Hoppas inskolning går bra
  • Brumma

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

Nej, du kan inte själv bestämma hur du vill ha det om det inkräktar på deras vecka MEN du kan bestämma hur DU vill ha det på DIN vecka. Precis som de får göra på sin vecka utan din inblandning.

Och SJÄLVKLART är du "mer" förälder än bonusmamman. En bonusförälder kan absolut ha en föräldraroll, älska och engagera sig och vara en "extra förälder" - men vi ÄR inte barnets förälder. Iallafall inte när det finns två redan.

Min bror "är" förälder till sin bonus, men där är pappan tyvärr död sedan barnet var mkt litet och barnet har vuxit upp med min bror som pappa.

Säger som ovanstående- spara alla sådana sms. Och försök minimera all kontakt med pappan och hans sambo. Ni behöver inte ha mer kontakt än om det händer barnet ngt. Och saker som har att göra med hämtning o lämning. Men minimera all annan kontakt.
  • Anonym (mamsi)

Sedan tror jag inte att exets och nya sambons relation kommer bli långvarig. De verkar båda vara känslomässigt labila och explosiva och sådana människor tenderar att misslyckas med att hålla ihop sina relationer.

Tror också det kan vara bra att spara alla konversationer för det kan behövas senare om det helt spårar ur. Kanske värt att hålla kontakten till strikt skriftlig form. Mindre risk för bråk och bättre bevisvärde.

• Anonym (Mamman)

Just nu hoppas jag innerligt att det tar slut snart. Elakt sagt kanske, men tycker hon kräver väldigt mycket och verkar ha en tendens till att bli otroligt arg när hon inte får som hon vill...

• Anonym (Inga gränser)

Så ja, där är vi nu.
    Ja, vissa har då inga gränser. Hur bra har barnen det egentligen med pappan och styvmamman? Hade inte velat ha mina barn i närheten henne.
    Anonym (mamsi) skrev 2017-03-22 12:26:41 följande:

Sedan tror jag inte att exets och nya sambons relation kommer bli långvarig. De verkar båda vara känslomässigt labila och explosiva och sådana människor tenderar att misslyckas med att hålla ihop sina relationer.

Tror också det kan vara bra att spara alla konversationer för det kan behövas senare om det helt spårar ur. Kanske värt att hålla kontakten till strikt skriftlig form. Mindre risk för bråk och bättre bevisvärde.

Lär säkert bara vara 1-2 år kanske 3. Spara alla konversationer
  • Anonym (Inga gränser)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-22 13:41:33 följande:

Just nu hoppas jag innerligt att det tar slut snart. Elakt sagt kanske, men tycker hon kräver väldigt mycket och verkar ha en tendens till att bli otroligt arg när hon inte får som hon vill...

Nej, det är inte elakt sagt för hon är den som beter sig illa. Hur går det med samarbete annars? Samarbetar pappan?
    slutatsnusa skrev 2017-03-21 23:29:27 följande:
    Usch vilken obehaglig människa. Hon verkar helt instabil. Spara alla sms! Och försök att behålla ditt lugn. Gå inte in i diskussion med henne utan ta allt med pappan.

Även om hon tar all diskussion med pappan så lär styvmamman lägga sig i.
  • LFF
    Anonym (Inga gränser) skrev 2017-03-22 13:46:42 följande:
    Nej, det är inte elakt sagt för hon är den som beter sig illa. Hur går det med samarbete annars? Samarbetar pappan?

Pappan verkar ju helt gå på sin sambos linje, att det är TS som är elak, dum mot styvmamman etc. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Inga gränser) skrev 2017-03-22 13:46:42 följande:

Samarbetet har väl fungerat hyfsat... Jag är oftast den som informerar om saker och tar beslut kring saker och så har det alltid varit. Pappan har sällan en åsikt om någonting. Om han av någon anledning känt att något inte varit bra så har vi pratat om det och löst det så att det passar alla. Tills nu då, men det verkar ju inte vara hans åsikt alls så då är det klart att det är svårt att kompromissa med honom om det.
  • ventilera mera
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-22 13:41:33 följande:

Jag har följt tråden från början och kan bara beklaga. Jag har själv varit bonusmamma under många år och har varit väldigt noga med att inte klampa in på områden som varit föräldrarnas "revir" om jag inte blivit inbjuden, och nu har mina barn en bonusmamma hos sin pappa som sköter det på ett liknande sätt. Så gör också min sambo hemma hos oss. Man skulle önska att alla hade den inställningen, men tyvärr är det ju inte så.

Men jag säger som alla andra, spara allt. Speciellt hot om att anmäla till socialtjänsten "om du inte..." osv. 

Jag har varit i en liknande situation som skolpersonal, ett föräldrapar som blev socanmälda av skolan började hota de av personalen som hade små barn med motanmälan om vi inte "lämnade dem ifred", vilket gjorde att vi kontaktade socialtjänsten och förklarade situationen och frågade dem hur de såg på sånt. Det skiljer sig säkert mellan olika kommuner eller till och med kontor, men det var ändå ganska skönt att prata med dem om det. 

Sen vet ju du bäst själv om det bara är tomma hot eller hon faktiskt skulle kunna göra allvar av det.
  • såkalladbonusmamma

Glöm inte att det i princip är orimligt att en utomstående kommer in och tar all plats utan att andra i konstellationen tillåter det. Sambon har beredits möjligheten att få  en föräldraroll, och har tagit den. 

Låter orimligt att en, som du beskriver det, totalt harmonisk och perfekt relation helt plötsligt resulterar i hot om soc-anmälan för att du säger att du ska skola in barnet på dagis. Anar ugglor i mossen, på ett eller annat sätt :)

• Anonym (q)

Så ja, där är vi nu.
    Ja det kan hon ju göra, anmäla till soc, haha
    Hoppas du har sparat alla dumheter hon/de skrivit så du har om det blir krav på bevisning. 

Tycker du ska ringa familjerätten och be om råd vad du kan göra om du inte redan gjort det. Visar ju också att du vill lösa situationen och inte bara sitter och väntar på vad de ska göra.

ok att hon vill vara delaktig men att pappan INTE vill komma med, när det är hans barn, visar ju bara hur dumt han tänker. Att han försvann utomlands i flera månader förut osv, visar ju vilken "dålig" förälder han är. Troligen är det helt enkelt så att han inte skulle klara sig utan sin sambo eftersom hon gör "allt" med barnen. 
Svar på tråden Exet arg