• Anonym (Mamman)

Exet arg

Hej!

Mitt ex träffade en ny tjej för ganska exakt ett år sedan. De träffades bara tillsammans med barnen någon enstaka gång innan de valde att flytta ihop och hon tog relativt omgående över ansvaret för barnen på alla plan. Hämtar och lämnar på dagis, köper deras kläder och leksaker, fixar deras kalas, lagar deras mat, duschar dem, uppfostrar o.s.v. Det är också hon som jag träffar vid hämtning/lämning av barnen. Pappan är med ibland men oftast inte. Han jobbar mycket och verkar inte vara där alltid på helgerna heller. Styvmamman vill gärna vara med på allt och jag har låtit henne ta en del av barnens liv eftersom hon så gärna vill. Hon och pappan har en dotter på 2 månader tillsammans.

Nu är det så att dotterns förskola har lagt ner och hon ska skolas in på en ny nästa vecka. Dottern är 5 år. Inskolningen sker under min vecka och styvmamman vill verkligen följa med. Hon frågade vid senaste hämtningen varav jag svarade att jag är jätteglad att hon är så engagerad i barnen men att detta är en situation för dottern där jag måste säga nej. Nu har exet skällt ut mig då styvmamman blivit ledsen. Han menar att det är för dotterns skull som hon vill följa med och att jag bara tänker på mig själv.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och säga utan att låta som en dum mamma som vill utesluta henne ur barnens liv? Det handlar ju inte om det. Dottern har själv uttryckt att hon inte vill att styvmamman ska följa med. Hon har svårare att leka med kompisar när styvmamman är med och vill inte ta hem kompisar när hon är hos pappan (något vi pratat om för att försöka lösa utan resultat). Vi har gjort massor av saker tillsammans då styvmamman gärna velat det. Vi har aldrig bråkat eller haft något konflikt och vad jag vet pratar ingen av oss illa om varandra så att barnen hör. Dottern är helt annorlunda när styvmamman är i närheten dessutom. Från att vara harmonisk, smart och rolig till att bli bråkig, uppe i varv, gnällig och stöddig mot allt och alla. Styvmamman har även beskrivit min dotter som bråkig och trotsig när jag inte är med, så det är inte en situation som uppstår bara för att vi båda är på samma plats samtidigt. Givetvis kan dottern vara bråkig, arg och ledsen hos mig också. Men inte alls på det sättet som beskrivs.

Jag tror att det är lättare för dottern att fokusera på att lära känna de andra barnen och förskolelärarna ju färre vuxna vi är med. Då kan hon tanka lite trygghet hos mig när hon behöver men inte mer. 

Jag vill inte vara helt ärlig med min uppfattning om styvmamman då det bygger på en onödig diskussion där hon blir sårad. Hittills har jag gett förklaringen ovan (lättare för dottern...) men det köper dem inte. Så hur ska jag motivera detta för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden Exet arg
  • Ess
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 13:39:52 följande:

Jag har bestämt mig för att bara vara saklig och så får de vara arga om de så vill. Är helt säker på att det beslut jag tagit är det bästa för dottern i denna situationen. Men jag rannsakar verkligen mig själv just nu. Vill så gärna göra rätt för alla.

Hittills har jag inte brytt mig speciellt mycket om att styvmamman tar så mycket plats. Jag är trygg i min roll som mamma och är helt säker på att den relationen jag har till mina barn inte tar någon skada av att hon är med på ett hörn. Men det är förstås frustrerande när det uppstår situationer där hon känner sig orättvist behandlad av mig. :/ 

Det är inte konstigt att hon ser sig som en förälder iom att pappan verkar va ett riktigt stolpskott. Tycker inte heller det är konstigt att dottern reagerar som hon gör, för pappan dumpat ju över allt ansvar på sin sambo som trots allt inte har samma band och därigenom inte heller samma mandat att uppfostra henne. Det är något som kommer med tiden när deras relation blir starkare.

Som sambo skulle jag aldrig tagit det ansvaret som han lägger på henne, jag hade tyckt att han skulle va vh istället och kanske då engagera sig i barnen. Annars kunde de lika bra bo hos dig och inte komma alls.
  • Anonym (G)

Låter som du och styvmamman har barn tillsammans .Märkligt.

• Anonym (Z)
    Ess skrev 2017-03-11 15:55:36 följande:

Det är inte konstigt att hon ser sig som en förälder iom att pappan verkar va ett riktigt stolpskott. Tycker inte heller det är konstigt att dottern reagerar som hon gör, för pappan dumpat ju över allt ansvar på sin sambo som trots allt inte har samma band och därigenom inte heller samma mandat att uppfostra henne. Det är något som kommer med tiden när deras relation blir starkare.

Som sambo skulle jag aldrig tagit det ansvaret som han lägger på henne, jag hade tyckt att han skulle va vh istället och kanske då engagera sig i barnen. Annars kunde de lika bra bo hos dig och inte komma alls.

Är inte han där så mycket för barnen och bara arbetar så kan han ha vh. Vad är viktigast relationen mellan förälder och barn eller styvmamma och barn? Hon är inte barnens förälder. Ts och pappan är och han ska ta sitt ansvar.
  • Anonym (Z)
    Anonym (G) skrev 2017-03-11 16:20:06 följande:

Låter som du och styvmamman har barn tillsammans .Märkligt.

Styvmamman har tagit för stor plats. Det kan inte vara lätt för de tidigare barnen. Styvmamman måste ha blivit gravid direkt när hon blev tillsammans med mannen. Efter ett år så försöker hon ta över mamma rollen. Men det låter som ts och styvmamman har barn tillsammans.
  • elyse

Är bebisen bonusmammans första barn? För det låter inte som att hon förstår vad en inskolning går ut på och då särskilt av ett äldre barn som redan gått i förskola. Det är vanligt att föräldrar, särskilt förstagångsföräldrar, går omlott eller att båda är med en förmiddag, men annars är det en förälder som är med. Det blir ju väldigt många vuxna om det är 4-5 barn som inskolas samtidigt och alla har med två vuxna.

Kan hon inte bara komma och presentera sig och ta en snabb titt på miljön?

• Anonym (Una)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 13:39:52 följande:

Jag har bestämt mig för att bara vara saklig och så får de vara arga om de så vill. Är helt säker på att det beslut jag tagit är det bästa för dottern i denna situationen. Men jag rannsakar verkligen mig själv just nu. Vill så gärna göra rätt för alla.

Hittills har jag inte brytt mig speciellt mycket om att styvmamman tar så mycket plats. Jag är trygg i min roll som mamma och är helt säker på att den relationen jag har till mina barn inte tar någon skada av att hon är med på ett hörn. Men det är förstås frustrerande när det uppstår situationer där hon känner sig orättvist behandlad av mig. :/ 

Jag tycker du låter klok och mogen. Det är du som har makten i det här eftersom det är din vecka. Det finns ingen anledning att vara aggressiv och elda på konflikten utan det är bäst som du säger, att vara lugn och saklig. Lyssna på vad de har att säga men låt dig inte rubbas i ditt beslut. Du vet ju att du har rätt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-11 16:27:07 följande:

Styvmamman har tagit för stor plats. Det kan inte vara lätt för de tidigare barnen. Styvmamman måste ha blivit gravid direkt när hon blev tillsammans med mannen. Efter ett år så försöker hon ta över mamma rollen. Men det låter som ts och styvmamman har barn tillsammans.

Tycker att styvmamman tar över pappas ansvar,eller han har gett sitt ansvar för sin nya kvinna.Pappan är nöjd nu,han behöver inte göra så mycket alls för barnen.
  • Anonym (Mamman)

Det blev inte alls bra. Han står fast vid att jag har fel. Att jag är kontrollerande, dominant och försöker spela ut honom och styvmamman. Han tycker inte att det spelar någon roll om det är han eller styvmamman som kommer, utan att hon har precis lika mycket ansvar som honom. Att jag måste acceptera det och att jag inte kan bestämma allt.

Det spelade verkligen ingen roll vad jag sa. Ju trevligare jag försökte vara ju mer gick han på mig. Han kom med en hel del påhopp men jag lämnar det utanför. 

Konflikten är inte avgjord, bara lagd på is. Nu känner jag ännu mer att det inte är bra att vi är på samma plats med dottern eftersom vi inte är helt sams.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-11 13:51:01 följande:

Skulle det hjälpa om du ringde och pratade med styvmamman direkt? Istället för att ditt ex ska ringa och läxa upp dig å styvmammans vägnar?

Och då förklara de argument du har, att det är på din vecka, att du är målsman (tillsammans med mannen) så det är en av er målsmän som ska skola in, att för att inskolningen ska bli bra går det inte att bebisen är med, osv.

På min fsk vill de tex inte att man som föräldraledig kommer och skolar in med sin bebis, utan att den andra föräldern i så fall tar inskolning, just för att fokus ska vara på det barn som ska skolas in... Kanske har dotterns fsk någon liknande regel varpå styvmamma inte kan komma på fråga? Och kanske de har någon regel att det ska vara en målsman och inte styvförälder, eller mormor eller farmor, eller whatever som skolar in. Nu är det ju helg så du hinner inte höra innan telefonsamtalet med exet hur dotterns fsk förhåller sig till inskolning.

Hur många dagar är inskolningen för 5-åringen? Annars kan ju en kompromiss vara att styvmamman kan vara med på den sista av dem (om det är tex 3 dagar).

Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.

Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.
  • Anonym (Mamman)
    elyse skrev 2017-03-11 16:36:24 följande:

Är bebisen bonusmammans första barn? För det låter inte som att hon förstår vad en inskolning går ut på och då särskilt av ett äldre barn som redan gått i förskola. Det är vanligt att föräldrar, särskilt förstagångsföräldrar, går omlott eller att båda är med en förmiddag, men annars är det en förälder som är med. Det blir ju väldigt många vuxna om det är 4-5 barn som inskolas samtidigt och alla har med två vuxna.

Kan hon inte bara komma och presentera sig och ta en snabb titt på miljön?

Ja, det är hennes första. Jag tar för givet att hon kommer att vara med och hämta och lämna i framtiden. Tycker även att det är helt okej att hon kommer på föräldramöten o.s.v. De känner det som att jag försöker knuffa bort henne från förskolans värld bara för att hon inte ska vara med på själva inskolningen. 
Svar på tråden Exet arg