Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:49:02 följande:
Det blev inte alls bra. Han står fast vid att jag har fel. Att jag är kontrollerande, dominant och försöker spela ut honom och styvmamman. Han tycker inte att det spelar någon roll om det är han eller styvmamman som kommer, utan att hon har precis lika mycket ansvar som honom. Att jag måste acceptera det och att jag inte kan bestämma allt.
Det spelade verkligen ingen roll vad jag sa. Ju trevligare jag försökte vara ju mer gick han på mig. Han kom med en hel del påhopp men jag lämnar det utanför.
Konflikten är inte avgjord, bara lagd på is. Nu känner jag ännu mer att det inte är bra att vi är på samma plats med dottern eftersom vi inte är helt sams.
Är det så att det för ditt ex är 'Det är nya familjen som gäller'? Ansvar och ansvar? Det är fortfarande han som är pappan och ska ta sitt ansvar. Antingen så går du och pappan bara eller så går du ensam. Får en obehaglig känsla av att han försöker sätta sin nya på mamma rollen och trycker bort dig.
Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:51:48 följande:
Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.
Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.
Men vad barnslig hon är och han också! De är vuxna och då ska de kunna diskutera och prata som normala människor.
Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:53:55 följande:
Ja, det är hennes första. Jag tar för givet att hon kommer att vara med och hämta och lämna i framtiden. Tycker även att det är helt okej att hon kommer på föräldramöten o.s.v. De känner det som att jag försöker knuffa bort henne från förskolans värld bara för att hon inte ska vara med på själva inskolningen.
Tror det inte skulle bli så bra om styvmamman och bebisen kom till inskolningen. Det skulle nog bli för mycket. Det är trots allt din vecka och ditt barn.