• Anonym (Z)

Exet arg

Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 09:43:29 följande:

Har talat om detta. Men hon tycker det är så viktigt att vara med och vara ett stöd för dottern. Hon är ju föräldraledig och jag måste ta ledigt så det är för min skull också bla bla. Allt jag säger är fel och han är så galet rosenrasande arg. :(

Verkar som hon är väldigt fäst vid styvbarnet. Hur mycket är pappan egentligen hemma med flickan? Trivs hon inte hos pappan och nya familjen? Annars låter det som hon anser att det är hennes dotter också och försöker putta bort dig. Men du kan absolut säga att det är din vecka och att det är du som är den biologiska mamman. Hon har ingeInting att säga till om. Dottern mår inte så bra av det.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-11 11:58:27 följande:

Hon är fäst vid tösen. Jag upplever att pappan inte är där speciellt mycket utan styvmamman har det huvudsakliga ansvaret. Jag uppfattar att dottern trivs bra hos pappa men att hon inte är helt trygg och litar på varken honom eller nya styvmamman.

Även när vi möts så pendlar hon mellan att vara jättegullig och försiktig till att försöka ta över och ha en bossig attityd. Känner själv att det är svårt att veta var jag har henne, men det kanske är lättare för barnen som trots allt bor med henne varannan vecka.

Hon försöker ta över din roll som mamma. Det är inte okej varken mot dig eller din dotter. Vad kallar din dotter henne? Mamma? Bonus mamma? Pappas flickvän? Hur är det med dina andra barn? Du får sätta ner foten ordentligt.
  • Anonym (Z)
    Ess skrev 2017-03-11 15:55:36 följande:

Det är inte konstigt att hon ser sig som en förälder iom att pappan verkar va ett riktigt stolpskott. Tycker inte heller det är konstigt att dottern reagerar som hon gör, för pappan dumpat ju över allt ansvar på sin sambo som trots allt inte har samma band och därigenom inte heller samma mandat att uppfostra henne. Det är något som kommer med tiden när deras relation blir starkare.

Som sambo skulle jag aldrig tagit det ansvaret som han lägger på henne, jag hade tyckt att han skulle va vh istället och kanske då engagera sig i barnen. Annars kunde de lika bra bo hos dig och inte komma alls.

Är inte han där så mycket för barnen och bara arbetar så kan han ha vh. Vad är viktigast relationen mellan förälder och barn eller styvmamma och barn? Hon är inte barnens förälder. Ts och pappan är och han ska ta sitt ansvar.
  • Anonym (Z)
    Anonym (G) skrev 2017-03-11 16:20:06 följande:

Låter som du och styvmamman har barn tillsammans .Märkligt.

Styvmamman har tagit för stor plats. Det kan inte vara lätt för de tidigare barnen. Styvmamman måste ha blivit gravid direkt när hon blev tillsammans med mannen. Efter ett år så försöker hon ta över mamma rollen. Men det låter som ts och styvmamman har barn tillsammans.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 20:41:08 följande:

Angående hur många vuxna man får vara så tycker de ändå att hon borde gå eftersom hon är föräldraledig och jag måste ta ledigt från jobbet. De håller fast vid att hon är lika mycket förälder som jag. De säger sig ha frågat dottern om hon vill att styvmamman ska vara med och då ska dottern ha sagt ja tydligen. 

Jag har inte själv pratat med dottern om huruvida hon vill att någon ska följa med eller inte. Vill inte att hon ska behöva säga nej till någon eller känna att hon måste välja bort någon som hon tycker om. Jag förstår att hon tycker om styvmamman, hon är kul att hänga med. De åker ofta och shoppar kläder och leksaker. Däremot finns inte tryggheten och tilliten än. Den som tar tid att bygga upp ni vet.. 

Hon är absolut inte lika mycket förälder som du. Du är dina barns mamma och det är du som har alla rättigheter. Hon har inga rättigheter som styvmamma, kom ihåg det. Det känns som om de har tvingat dottern till att säga ja eller hon känt sig tvungen. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:49:02 följande:

Det blev inte alls bra. Han står fast vid att jag har fel. Att jag är kontrollerande, dominant och försöker spela ut honom och styvmamman. Han tycker inte att det spelar någon roll om det är han eller styvmamman som kommer, utan att hon har precis lika mycket ansvar som honom. Att jag måste acceptera det och att jag inte kan bestämma allt.

Det spelade verkligen ingen roll vad jag sa. Ju trevligare jag försökte vara ju mer gick han på mig. Han kom med en hel del påhopp men jag lämnar det utanför. 

Konflikten är inte avgjord, bara lagd på is. Nu känner jag ännu mer att det inte är bra att vi är på samma plats med dottern eftersom vi inte är helt sams.

Är det så att det för ditt ex är 'Det är nya familjen som gäller'? Ansvar och ansvar? Det är fortfarande han som är pappan och ska ta sitt ansvar. Antingen så går du och pappan bara eller så går du ensam. Får en obehaglig känsla av att han försöker sätta sin nya på mamma rollen och trycker bort dig.
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:51:48 följande:
    Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.

Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.
    Men vad barnslig hon är och han också! De är vuxna och då ska de kunna diskutera och prata som normala människor. 
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:53:55 följande:
    Ja, det är hennes första. Jag tar för givet att hon kommer att vara med och hämta och lämna i framtiden. Tycker även att det är helt okej att hon kommer på föräldramöten o.s.v. De känner det som att jag försöker knuffa bort henne från förskolans värld bara för att hon inte ska vara med på själva inskolningen. 
    Tror det inte skulle bli så bra om styvmamman och bebisen kom till inskolningen. Det skulle nog bli för mycket.  Det är trots allt din vecka och ditt barn.

Svar på tråden Exet arg