• Anonym (Kattegatt)

Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?

Jag var på en middag och hade innan annonserat att jag äter allt förutom rött kött. Kommer dit och blir serverad fläskfilé, vilket jag alltså inte alls äter.

Trodde verkligen att folk hade koll på vad för slags kött som avses med rött, eller vet inte alla det? Har ni koll?

• Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?
  • Anonym (titti)

Jag blir också förvånad över hur många som inte vet vad rött kött innebär. Trodde att det var ett allmänt vedertaget begrepp, typ som "skaldjur" eller "mjölkprodukter". Visst hade jag kanske inte vetat om kanin var vitt eller rött, men det är man ju nästan aldrig så då hade jag safeat och lagat fisk, fågel eller vegetariskt.

• Anonym (Kattegatt)
    linani skrev 2017-03-04 12:43:01 följande:

Så alla ni som tänker att "rött kött" syftar på graden av stekning - när ni läser rapporter om att rött kött ökar cancerrisken, tänker ni då att det är riskfritt att fortsätta äta mycket kött bara det är välstekt?

Jag undrar också detta. I min värld är det ett vedertaget begrepp och jag är uppriktigt förvånad över att folk inte känner till sånt här som tillhör allmänbildningen.
  • matben

Så alla ni som tänker att "rött kött" syftar på graden av stekning - när ni läser rapporter om att rött kött ökar cancerrisken, tänker ni då att det är riskfritt att fortsätta äta mycket kött bara det är välstekt?

Yes! Helst ska den vara helt svartbränd, då är risken minimal för att utveckla cancer. Eller hur var det nu?

Skämt åsido, TS, jag är vegetarian, och jag tänker mig att de flesta borde veta innebörden av detta eller kunna googla. Jag är trots detta noga med att säga att jag äter ägg och mjölk, och INTE äter fisk, när jag ska på middag hos några jag inte ätit regelbundet hos tidigare, och även ibland när jag bokar restaurangbesök. Det är ju trots allt jag som vill att de bemödar sig att ordna specialkost, och jag som blir lidande om det blir fel, då kan jag gott kosta på mig att vara övertydlig. Har värden inte stött på det innan så är det svårt att veta vad det innebär.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Kattegatt) skrev 2017-03-04 13:11:23 följande:
    Jag undrar också detta. I min värld är det ett vedertaget begrepp och jag är uppriktigt förvånad över att folk inte känner till sånt här som tillhör allmänbildningen.
    Konstigt. Du tror ju att rått kött är samma sak som rosa kött. Så vem är det som är okunnig?
  • Anonym (Oj...)

Ja men precis! Mycket märkligt. Och smått skrämmande...
  • John22
    Anonym (Abc) skrev 2017-03-04 10:55:45 följande:
    Nog snarare att rött kött används för båda två.

Rött kött = inte vitt kött

Hur vill du ha ditt kött? Vill ha det rött/blodigt tack.
    Ja? Det var väl exakt vad jag skrev - att uttrycket uppenbarligen har flera betydelser...
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 12:54:25 följande:
    Kan du inte länka till artikeln i stället?

Det blir otroligt rörigt att läsa när man ser helt plötsligt i texten "Twitter", "Logga in", "E-mail". "Kommentera artikeln", "Bli medlem", "De senaste artiklarna". etc etc.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Ja det blev lite knasigt med onödig info...
  • fornminne

Men vad är problemet? Ja, jag kan tycka att det hör till allmänbildningen att veta vad rött kött respektive vitt kött betyder, men jag kan ändå förstå om det blir missförstånd. Bara denna tråd visar dessutom att många har olika uppfattning om vad som avses. Någon trodde bara nötkött, någon annan skrev fyrfota djur vilket inte heller riktigt stämmer.

Att göra en grej av detta är ju bara att försöka mästra. Det tyder på att man saknar social kompetens, även om man kanske vet skillnaden mellan rött och vitt kött

Det är inte hela världen om man blir serverad fel. Det är väl bara att låta bli att äta, förklara samt vara tydligare nästa gång.

• Bibbidi
    fornminne skrev 2017-03-04 13:47:52 följande:
    Men vad är problemet? Ja, jag kan tycka att det hör till allmänbildningen att veta vad rött kött respektive vitt kött betyder, men jag kan ändå förstå om det blir missförstånd. Bara denna tråd visar dessutom att många har olika uppfattning om vad som avses. Någon trodde bara nötkött, någon annan skrev fyrfota djur vilket inte heller riktigt stämmer.

Att göra en grej av detta är ju bara att försöka mästra. Det tyder på att man saknar social kompetens, även om man kanske vet skillnaden mellan rött och vitt kött smile5.gif

Det är inte hela världen om man blir serverad fel. Det är väl bara att låta bli att äta, förklara samt vara tydligare nästa gång.
    Det handlar ju inte alls om att försöka "mästra" (eh?). Det handlar bara om att upplysa. Eller handlar alla trådar om att folk missförstår vad ordet OSA betyder också om att de försöker "mästra" folk? 
  • Anonym (Kicki)

Jag är helt inne på av rött kött innebär men förstår att andra kanska inte har koll på det.
    Jag brukar säga att jag inte äter kött som gått på fyra ben, och struts. Inte heller mörkköttiga fåglar.

Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?