• Anonym (Kattegatt)

Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?

Jag var på en middag och hade innan annonserat att jag äter allt förutom rött kött. Kommer dit och blir serverad fläskfilé, vilket jag alltså inte alls äter.

Trodde verkligen att folk hade koll på vad för slags kött som avses med rött, eller vet inte alla det? Har ni koll?

• Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-04 10:22:24 följande:
    Hädanefter ska du kanske säga att du inte äter kött, men gärna kyckling eller fisk, om du äter det.

NEEEEJ!! Förlåt mitt utbrott, men det blir bara mer fel ifall man försöker komma runt ett vagt definierat begrepp genom att använda ett ord som inte ens betyder det man menar. Varför inte säga däggdjurskött? Eller "inget kött förutom fisk och fågel"?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Polly) skrev 2017-03-04 11:11:36 följande:

NEEEEJ!! Förlåt mitt utbrott, men det blir bara mer fel ifall man försöker komma runt ett vagt definierat begrepp genom att använda ett ord som inte ens betyder det man menar. Varför inte säga däggdjurskött? Eller "inget kött förutom fisk och fågel"?
    ???

Precis vad jag skrev.
  • Anonym (Oj...)

Vad förvånad jag blir över hur många som blandar ihop begreppet 'rött kött' med hur det är tillagat! Det trodde jag nog att alla visste skillnaden på... Där ser man.

• Anonym (Vitt)

En del gör uppenbarligen sin egna tolkning av "rött kött".

Jag äter också bara vitt kött (undantag kaninkött), men

och jag brukar säga det om det kommer på tal. Ska jag bli bjuden på något etc, säger jag att jag bara äter fisk, fågel och skaldjur. För att undvika missförstånd, eller att folk gör sin egna tolkning av ordet.

• Anonym (Vitt)
    Anonym (Polly) skrev 2017-03-04 11:11:36 följande:

Det som förvirrar är när folk felaktigt tror att "rött kött" betyder "rått kött".

Finns däggdjur som har vitt kött, och det finns fågel som har rött.

Därför bäst att vara övertydlig när det är viktigt att det blir rätt...
  • Anonym (Vitt)
    Dr Nail skrev 2017-03-04 11:25:17 följande:

Idioter. Rött kött = kött från fyrfotade djur. Så enkelt.

Är inte riktigt så enkelt.

Kanin räknas som vitt kött, och struts som rött kött tex
  • Anonym (a)

Om någon hade sagt till mig att den inte vill ha rött kött hade jag tolkat det som att det går bra med välstekt kött (dvs inte "rare")
    Vill man vara säker får man säga att man äter fågel och fisk, tex. Jag tycker de flesta faktiskt säger just det när man diskuterar vad man äter för kött, att man definierar tydligt vilka olika typer av kött som går bra.

Jag anser mig vara välutbildad men just det här hade absolut blivit fel om det var jag som hade bjudit dig på middag (fast jag hade å andra sidan frågat efter mer info)

Och nej, Dr Nail, jag är ingen idiot för det.

• EnAnonumius

När jag tolkar "Rött Kött" så ser jag framför mig kött som är rosa/rött när det är rått.

Vitt kött för mig är typ någon ljus ljus beige eller rent av vit färgad, när det är rått.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?