JTA skrev 2017-02-14 22:12:30 följande:
Varför skulle du behöva bli adopterad? Måste man ingå i en familj (klan?) för att anses vara same?
Hur skulle du göra för att bli kurd då?
Ingen aning, men jag har. ett svagt minne av att frågan utreddes här på FL i typ 2455 inlägg när Björn Söders uttalande var aktuellt.
Jag antar att du är ute efter att att det krävs någon form av godkännande från det samiska samhället för att jag ska kunna kalla mig same utan att min "samiskhet" skulle få ett fullständigt löjets skimmer över sig.
Så är det säkert, det krävs kanske att t ex att ett barn adopteras in i en samisk familj.
Men för mig är inte etnicitet viktigt, vilket inte är detsamma som att jag inte kan respektera att det är detta för andra.
Jag kan nog på halvt allvar hävda att det bara finns ett kriterium för att man kan hävda att man är av svensk etnicitet - att man ceremoniellt upptagits i den svenska gemenskapen genom att man blivit svensk medborgare. För min egen del blev jag det av födsel och ohejdad vana.
Kurd. Det är en gammal och rätt söt historia. En bekant som jobbade som distriktssköterska skulle hålla i en halvdag för en SFI-grupp. Språkkunskaperna var på nybörjarstadiet. Hon började med att presentera sig själv, vad hon var och varifrån hon kom.
Så gick presentationen runt i gruppen. Den första sa sitt namn och berättade att han var kurd från Irak, den andra var kurd från Turkiet, den tredje kurd från Iran. när det blev den fjärdes tur så trodde hon att kurd var någon slags presentationstitel, så hon var kurd från säg Chile. Så fortsatte presentationen runt i gruppen där alla var kurder från de mest skilda länder.
Själv har jag snappat upp hedersbetygelsen så jag är kurd från Sverige :)