Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

Vad jobbigt Mammamiao! Kan du prata med någon om det här? Det låter tufft att ha det hängande över dig hela graviditeten.

Jag säger som övriga att din pojkvän är pappan. Vid första ul blev jag flyttad en vecka framåt vilket innebär att befruktning var 7 dagar efter dagen för första mens och inte de 14 som är "normalt".

• Linnnn
    FiaW skrev 2017-05-07 12:42:42 följande:

Två frågor.

Är det fler som har mindre mage nu än för ca tre veckor sen? Jag fotade magen då, när jag var i vecka 14+0, och igår fotade jag igen (16+5) och då var den mindre. Kan det va sån skillnad i hur uppblåst man är och att bäbis ändå växer som den ska?

Sen funderar jag också på hur mkt kläder i stl 50/56 (nyfödd) man behöver? Ni som fått barn innan, ungefär hur många bodys, tajts och pyjamasar behövs för att hålla bäbis ren och nöjd? :)

Önskar att jag också var mindre uppsvälld, men min mage är fortfarande som en ballong. Jag tycker det låter helt rimligt att den ser mindre ut. Om du ligger på rygg kan du känna var livmodern slutar (oftast lättast på morgonen) och den brukar ligga i navelhöjd v 20.

Barn ett kunde ha storlek 50 i ungefär en vecka, barn två kunde ej ha storlek 50 alls och storlek 56 var för litet efter en vecka... Men så finns det de som får små barn/tidigt födda och då är ju stl 50 för stort... Vi hade fått så mycket kläder i små storlekar att det var hopplöst att hinna använda allt. Även med tre klädbyten per dag... Favoriter på precis nyfödda (särskilt första barnet) var bodysar med knappar som vi slapp trä över huvudet.
  • Linnnn
    becka1989 skrev 2017-05-08 14:00:48 följande:

Var på mitt rul i fredags blev tillbaka flyttad från v 19 (18+0) till v 17 (16+3) Vilket inte alls stämmer med varken mensen eller när vi plussade eller med äl testet.

Så ska tillbaka den 19de och göra ett nytt rul.

Men allt dom kunde kolla såg bra ut dock var lille inte så medgörlig utan låg mest och gömde sig bakom moderkakan ;) och la sig inte alls som vi ville.

Men många buffar har jag börjat känna vilket är skönt :)

Här iallafall livmodern långt bak mot ryggen och moderkakan i bakvägg så här väldigt ont i ryggen

Vad skönt att det såg bra ut! Min första graviditet blev jag framflyttad 10 dagar och det kändes också omöjligt eftersom jag och pappan bara träffades varannan helg. Bebis kom på bf enligt sista mens och inte ul.
  • Linnnn
    Mammamiao skrev 2017-05-08 16:58:50 följande:

Har pratat med en barnmorska vid ett flertal tillfällen. Idag sade hon att min oro kommer påverka bebisen i längden... får inte lov att tänka på det mer. Hon säger att risken finns att det är misstagets, men att största sannolikhet är att det är min pojkväns. Jag hoppas verkligen det... tack för allas stöd. Jag lär skriva här när jag vet helt hundra sedan <3

Fast det blir väl inte lättare om du får höra att oron påverkar bebis? Vilken jobbig sits.
  • Linnnn
    Mammamiao skrev 2017-05-08 20:11:47 följande:

Ja... detta är min mardröm. Kan inte sluta tänka på det. Hur ska jag kunna slappna av...? :(

Kan du få göra fostervattens/moderkaksprov för att få reda på under graviditeten vem som är pappa? Alternativt kan du få hjälp att hitta någon annan än bm att prata med som kan ge dig bättre råd än att du inte ska tänka på det? Om det är till någon tröst så föds friska barn även under krig, fast någon närstående dött osv och det går inte att låta bli att vara ledsen och rädd om det är så man känner.
  • Linnnn

Nu när jag läst ditt första inlägg igen Mammamiao kan jag inte se att det skulle kunna vara på något annat sätt att din pojkvän är pappan. Du hade sex 15/12 och fick sen mens några dagar senare=du blev ej gravid. Jag har ett barn som är född 30/10 (samma datum som bf enl ul och sista mens) och jag är säker på att hon "blev till" den 6/1. Kanske är det för att din bm är lika säker som jag (fast det inte går fram så tydligt) och det är därför hon säger att du måste släppa tanken?

• Linnnn

Vad mysigt att lyssna på hjärtljud! Jobbade ihop med en läkare tidigare som berättade att hon brukade smita in på toan och lyssna på bebis med stetoskop

• Linnnn
    Lany skrev 2017-05-10 10:29:06 följande:

Åh! Har precis varit på RUL nu och allt såg jättefint ut! Har ju varit jätteorolig pga att jag inte direkt känt någonting (inga direkta gravidsymtom eller att bebis rört sig) men det första jag fick se när hon började med ultraljudet var hur den rörde sig och så svalde den lite fostervatten. Jag är så lättad och glad. Tyckte jag kände den buffa lite precis när jag vaknade men var inte säker på att det verkligen var den som rörde sig och inte bara gaser eller något.

Det är ju helt fantastiskt det här med att ha ett barn i magen! Jag kan nästan inte fatta att det är sant!

Så himla skönt att allt såg bra ut också. Kände hur hela jag slappnade av och oron har lättat. 

De här spökveckorna har inte varit att leka med men nu känns det inte som att jag behöver oroa mig. Vet ju att det bebis lever och mår bra nu. 

Fick tyvärr inte veta om det är en pojke eller flicka för bebisen låg med korsade ben under hela ultraljudet så det får väl bli en överraskning helt enkelt. Det spelar ju ingen roll vad det blir, jag är bara nyfiken.

Åh vad härligt! Vad skönt att oron lättat. Att det på riktigt ska komma ut ett barn ur magen tycker jag fortfarande känns helt overkligt och då har jag ändå barn sen innan...
  • Linnnn
    Swinka skrev 2017-05-09 09:04:28 följande:

Visst är det!

Igår skulle min man lyssna med mig då grejen har två hörlursuttag och så hitta vi hjärtat sen hördes det som buffar och sparkar och massa vatten som skvalpar och så var hjärtat borta en stund ( bebis röjde runt där inne väl) för att sedan komma tillbaka och när han pratade med magen buffé den runt igen.

Så himla mysigt att kunna lyssna på bebisen!

Vad kul att höra att det rör sig också och att det påverkas av prat!
  • Linnnn

Välkommen hit Museet! Vad spännande att läsa om vilka skillnader det finns. Jag jobbade som au pair i Frankrike efter gymnasiet och en av mina kompisar hade hand om just en liten bebis. Kan man dela på de 6 månaderna av föräldraledighet eller får mamman allt? Om man fick 6 månader var ledigt skulle det ju kännas mer ok, men lyxigt med full lön. Och jag förstår att det är tidigt att gå hem 6 v innan bf om man mår bra och har ett jobb som funkar. Jag skulle nog bli rastlös... Är det första barnet eller har ni fler sen innan?

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017