• Anonym (:/)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

• Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
  • Anonym (Studenten)

4000kr är inte jätteilla? Jag är student och har också 4000 över efter alla räkningar. 1500 går på mat, 500 sparar jag och 1000 går till nöjen. Restaurangbesök saknar jag inte då jag har lärt mig att laga riktigt god mat. Böcker och filmer lånar jag från biblioteket eller laddar ner. Att resa bryr jag mig inte om, jag lägger hellre pengarna på att köpa nåt mer hållbart som förgyller vardagen.

Varför är ni sjukskrivna? Om det är något fysiskt kanske ni kan plugga till något där ni inte behöver använda kroppen så mycket? Om ni gillar att sticka, virka eller måla kan ni kanske sälja era skapelser för en liten slant. Man kan köpa saker på blocket och sälja det ingen lite dyrare. Kanske gå ut med grannens hund för en slant? Det finns många åldringar som gärna betalar 50-100 kr för en 30 minuters promenad. Jag har tagit det ett snäpp längre och agerat hundhotell när en vän till familjen åkte på semester. 700 kr för att ha hunden hemma hos mig med allt vad det innebär! Skitkul var det också. 

Menar absolut inte att förminska er situation, tänkte bara komma med några tips. Själv driver jag numera en måttligt framgångsrik blogg som drar in 1000-1500 per månad genom annonsintäkter. Det kanske vore nåt? Youtube och Twitch om man har karisman som krävs..

• sextiotalist

Vi har gått igenom en längre tuff period och svaret är nej. Nu behöver jag inte spontanhandla för att må bra. Inte heller är det viktigt att kunna äta ute, fika etc.

Jag föredrar att se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Dvs man ser vad man har istället för att gräma sig över vad man inte har.

• mamaleona

Den här tråden e fin, o en bra kontrast till den andra om dyra stora hus o bo o resa på kredit mm. Är övertygad om att dom flesta här inne har ett mer guldfyllt hjärta än många av dom som har så det blir över, o dom som TROR dom har o vill visa detta utåt. Sen är det ganska "intressant" att den som har lite gärna delar med sig medan den som har mycket är snål så in i attan gentemot behövande.....tänkvärt.

• Alexi

Men inte kan man behöva ha brist på möbler och sånt även med dålig ekonomi. Det finns ju hur mycket annonser som helst i lokala fb-grupper där folk skänker bort eller säljer väldigt billigt alla tänkbara typer av möbler och prylar.

• Domesticgoddess
    mamaleona skrev 2017-01-21 08:33:04 följande:

Den här tråden e fin, o en bra kontrast till den andra om dyra stora hus o bo o resa på kredit mm. Är övertygad om att dom flesta här inne har ett mer guldfyllt hjärta än många av dom som har så det blir över, o dom som TROR dom har o vill visa detta utåt. Sen är det ganska "intressant" att den som har lite gärna delar med sig medan den som har mycket är snål så in i attan gentemot behövande.....tänkvärt.

Tycker också att tråden är fin men i övrigt generaliserar du väl hej vilt? Det finns gott om människor som haft det ekonomiskt bekvämt men där livet tar en ny vändning och ekonomin istället blir väldigt ansträngd. Och omvänt, människor som i perioder levt med mycket små marginaler som längre fram i livet får en god och stabil ekonomi. Jag tror inte att personligheten och / eller snålhet påverkas av ens ekonomiska förutsättningar i så hög grad.
  • Anonym (Livet är tufft)

Jag är sjukskriven sedan 25 år, får inte pengar från FK utan från soc eftersom jag aldrig har arbetat.

Har sällan några pengar kvar när allt är betalat. Lånar pengar av bekanta i krislägen.

Det är ett helvete att alltid tänka på ekonomin. Jag varken röker eller dricker. Aldrig på krogen mm. Har ständig ångest, stress etc. 

Så du som har 4000:- per månad att leva på är ju stenrik - enligt mig. 

• Anonym (Visst!)
    Anonym (Studenten) skrev 2017-01-21 07:51:56 följande:

4000kr är inte jätteilla? Jag är student och har också 4000 över efter alla räkningar. 1500 går på mat, 500 sparar jag och 1000 går till nöjen. Restaurangbesök saknar jag inte då jag har lärt mig att laga riktigt god mat. Böcker och filmer lånar jag från biblioteket eller laddar ner. Att resa bryr jag mig inte om, jag lägger hellre pengarna på att köpa nåt mer hållbart som förgyller vardagen.

Varför är ni sjukskrivna? Om det är något fysiskt kanske ni kan plugga till något där ni inte behöver använda kroppen så mycket? Om ni gillar att sticka, virka eller måla kan ni kanske sälja era skapelser för en liten slant. Man kan köpa saker på blocket och sälja det ingen lite dyrare. Kanske gå ut med grannens hund för en slant? Det finns många åldringar som gärna betalar 50-100 kr för en 30 minuters promenad. Jag har tagit det ett snäpp längre och agerat hundhotell när en vän till familjen åkte på semester. 700 kr för att ha hunden hemma hos mig med allt vad det innebär! Skitkul var det också. 

Menar absolut inte att förminska er situation, tänkte bara komma med några tips. Själv driver jag numera en måttligt framgångsrik blogg som drar in 1000-1500 per månad genom annonsintäkter. Det kanske vore nåt? Youtube och Twitch om man har karisman som krävs..

Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.

Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.

Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.

Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.
  • sextiotalist
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 09:17:27 följande:

Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.

Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.

Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.

Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.

Nu har vi inte grymt låga ersättningar i Sverige. Däremot så är de låga hos vissa. Jag har en väninna som är sjukpensionär som äger både hus och bil. En annan som går på lägsta. Skillnaden heter arbete, kollektivavtal och försäkringar. Skulle jag bli sjukpensionär idag så skulle jag få 80% av min lön. Men för de som inte arbetat så är de låga ersättningar.
  • Alexi
    Anonym (Livet är tufft) skrev 2017-01-21 08:55:06 följande:

Jag är sjukskriven sedan 25 år, får inte pengar från FK utan från soc eftersom jag aldrig har arbetat.

Har sällan några pengar kvar när allt är betalat. Lånar pengar av bekanta i krislägen.

Det är ett helvete att alltid tänka på ekonomin. Jag varken röker eller dricker. Aldrig på krogen mm. Har ständig ångest, stress etc. 

Så du som har 4000:- per månad att leva på är ju stenrik - enligt mig. 

Varför har du inte sjukersättning? Det är väl det första soc brukar rekommendera.
  • Anonym (Visst!)
    sextiotalist skrev 2017-01-21 09:26:15 följande:
    Nu har vi inte grymt låga ersättningar i Sverige. Däremot så är de låga hos vissa. Jag har en väninna som är sjukpensionär som äger både hus och bil. En annan som går på lägsta. Skillnaden heter arbete, kollektivavtal och försäkringar. Skulle jag bli sjukpensionär idag så skulle jag få 80% av min lön. Men för de som inte arbetat så är de låga ersättningar.
    Nja, det är i och för sig inte bara det som det beror på. Faktum är att en sak som spelar stor roll är hur utdraget insjuknandet var. När jag fick min sjukersättning var ramtiden fem år (den beror på ålder) och de beräknar på de tre bästa av dessa.

Första året innan beslutet hade jag arbetsträning (ett år för att utreda arbetsförmågan inför beslutet). Tre år dessförinnan hade jag sjukpenning. Ett år hade jag normal inkomst. I praktiken är min sjukersättning alltså till 2/3 baserad på min sjukpenning.

Jag tycker nog också att man kan säga att garantipensionerna och många sjukersättningar är grymt låga, för låga. Skillnaden mellan sjukersättning och ålderspension är ju att man inte riktigt fått en chans att bygga upp något.
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?