Anonym (Studenten) skrev 2017-01-21 07:51:56 följande:
4000kr är inte jätteilla? Jag är student och har också 4000 över efter alla räkningar. 1500 går på mat, 500 sparar jag och 1000 går till nöjen. Restaurangbesök saknar jag inte då jag har lärt mig att laga riktigt god mat. Böcker och filmer lånar jag från biblioteket eller laddar ner. Att resa bryr jag mig inte om, jag lägger hellre pengarna på att köpa nåt mer hållbart som förgyller vardagen.
Varför är ni sjukskrivna? Om det är något fysiskt kanske ni kan plugga till något där ni inte behöver använda kroppen så mycket? Om ni gillar att sticka, virka eller måla kan ni kanske sälja era skapelser för en liten slant. Man kan köpa saker på blocket och sälja det ingen lite dyrare. Kanske gå ut med grannens hund för en slant? Det finns många åldringar som gärna betalar 50-100 kr för en 30 minuters promenad. Jag har tagit det ett snäpp längre och agerat hundhotell när en vän till familjen åkte på semester. 700 kr för att ha hunden hemma hos mig med allt vad det innebär! Skitkul var det också.
Menar absolut inte att förminska er situation, tänkte bara komma med några tips. Själv driver jag numera en måttligt framgångsrik blogg som drar in 1000-1500 per månad genom annonsintäkter. Det kanske vore nåt? Youtube och Twitch om man har karisman som krävs..
Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.
Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet
är illa.
Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.
Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.