• Anonym (:/)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

• Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (:/) skrev 2017-01-20 19:47:38 följande:

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Det finns ju asmånga olika soppor, hallå. Köpte hela garderoben på second hand (schyssta märken/eleganta)

Men jo, det är sjukt tråkigt att inte resa iväg men man kan ju samåka men sen finns det inget o göra.

• Anonym (Jag)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 16:36:11 följande:

Ja, ursäkta att jag skrev om saker jag önskar att jag hade råd med, och inte om saker som jag faktiskt använder mina pengar till. 

Du får skriva precis vad du vill, men du kan bara få svar utifrån den informationen du lämnar.
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 15:25:17 följande:

Vad hindrar dig från att arbeta som lokalvårdare eller restaurang? Där riskerar du knappast någons liv. Det är bara två av alla yrkesval du kan göra. Om du bara vill...

Jag är 40 och arbetar just nu inom socialtjänsten, har tidigare jobbat på arbetsförmedlingen, så nog har jag sett verkligheten.

Jobbat inom restaurang?

Det gjorde jag under hela studietiden och vi stora delar av min ungdomsperiod, snabbmatsrestaurang, i kallkök, i servisen och i disken. Superkul arbete!, trivs jättebra i kök Jag hade gärna jobbat kök,men där jag bor finns knappt några sådana lediga tjänster och är de lediga är de ofta deltid.

Samma med städjobb. Det finns få heltidstjänster. Jag har även arbetat som kontorsstädetska, trivdes rätt så bra med det... men det gick ju bra att leva på då man var frisk och 20 år.

Om du nu arbetar inom socialtjänsten bör du väl ha träffat på sämre arbetare kollegor, långtidssjukskrivna kollegor och de som efter en sjukskrivning aldrig kommer tillbaka. Säger du till dina kollegor, du får byta arbete och jobba heltid som städerska?

Jag tycker att det är beklagligt att du har så taskig syn på sjuka och har den positionen på arbetsmarknaden. Jag hoppas verkligen inte att det går ut över dina klienter... men visst det är lätt att vara anonym på ett forum och kräfta med kreti och pleti, det är en annan sak att stå för sina åsikter i verkligheten....

Jag klagar aldrig över min låga inkomst. Jag är nöjd med det lilla jag får och otoligt nöjd med att kunna jobba deltid. (Vilket de flesta gör på äldreboendet där jag jobbar, heltid finns knappt där... vad gör man då?)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 12:27:43 följande:

Jag förstår inte, du har ju haft ganska lång tid sedan förra gången du var sjuk att spara. Men det är klart, det är ju alla dina utgifter (handla kläder, fika, bio osv) som antagligen gör att du inte kan/vill spara.

Ville svara till dig personligen så jag citerar din kommentar. Jag har sparat, trots att jag aldrig haft en hög inkomst. Nu vill jag inte outa mig för mycket här i tråden så jag får vara lite vag. Jag har lagt undan pengar till ett visst ändamål och jag kan inte börja ta av de pengarna nu. Tvärtom, jag skulle ha fått ihop mer vid det här laget. Räknade inte med att bli sjukskriven, det tror jag inte någon gör. Men som sagt, jag har ett sparkonto och de pengarna ska gå till något nödvändigt för mig. 
  • EnAnonumius
    Anonym (:/) skrev 2017-01-20 19:47:38 följande:

Intressant vilket otroligt feltänk många gör om billig mat.
    "Billig mat" måste inte innebära soppor, grytor och falukorv. 

Man kan äta s.k  finare mat bara det att man behöver inte köpa "dyra råvaror".
    Utan man kan köpa bra kvalitetsråvaror till en lägre kostnad, om man orka att tänka efter lite bara d.v.s och ändå äta mat man tycker om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    EnAnonumius skrev 2017-01-21 18:18:04 följande:
    Intressant vilket otroligt feltänk många gör om billig mat.
    "Billig mat" måste inte innebära soppor, grytor och falukorv. 

Man kan äta s.k  finare mat bara det att man behöver inte köpa "dyra råvaror".
    Utan man kan köpa bra kvalitetsråvaror till en lägre kostnad, om man orka att tänka efter lite bara d.v.s och ändå äta mat man tycker om.
    Självklart kan man äta fin mat till billigt pris. Men hur menar du med det sista stycket? Många gånger är de dyrare råvarorna av bättre kvalitet, inte alltid, men det är t.ex. stor skillnad mellan kycklingfilé från märket Elodorado och kycklingfilé från Kronfågel. Jag är rätt prismedveten, och bunkrar alltid upp när det är extrapriser. 

Jag är van vid att äta mycket ekologiskt. Jag älskar fisk, men jag tycker inte om alaska pollock som är den billigare sorten, utan jag gillar gös och lax. Gillar även skaldjur, och det är inte direkt billigt. Jag tycker inte om kycklingklubbor, men jag gillar kycklingfilé. Så jag föredrar dyrare mat, men det handlar inte om priset jag dras inte till dyrare saker, utan det handlar om smak. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (:/) skrev 2017-01-21 19:03:15 följande:
    Självklart kan man äta fin mat till billigt pris. Men hur menar du med det sista stycket? Många gånger är de dyrare råvarorna av bättre kvalitet, inte alltid, men det är t.ex. stor skillnad mellan kycklingfilé från märket Elodorado och kycklingfilé från Kronfågel. Jag är rätt prismedveten, och bunkrar alltid upp när det är extrapriser. 

Jag är van vid att äta mycket ekologiskt. Jag älskar fisk, men jag tycker inte om alaska pollock som är den billigare sorten, utan jag gillar gös och lax. Gillar även skaldjur, och det är inte direkt billigt. Jag tycker inte om kycklingklubbor, men jag gillar kycklingfilé. Så jag föredrar dyrare mat, men det handlar inte om priset jag dras inte till dyrare saker, utan det handlar om smak. 
    Du gör ju val som kostar mer pengar. Nu är du sjuk och du verkar inte ha råd med din dyra mat och dina vanliga nöjen. Varför inte anpassa ditt liv efter din lön?
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 15:24:03 följande:

Jag ser att flera har ifrågasatt om 4000 kr är lite pengar efter att räkningarna är betalda. Flera har även gissat eller föreslagit hur de 4000 kr fördelas. Men ni har ju ett friskt perspektiv, i alla fall de flesta av er, gissar jag. Ni behöver förmodligen inte mediciner utanför högkostnadsskyddet, hyra hjälpmedel, betala ledsagning och hjälp i hemmet, regelbundna inläggning på sjukhus, läkarbesök, rehab, specialkost och annat som man kan behöva när man inte är frisk eller har ett handikapp. Jag säger inte att jag behöver allt det, men det kan ju vara något att tänka på i fortsättningen.

För att bli personlig, jo, jag behöver allt det där förutom specialkost och iläggning på sjukhus. Min mat kostar ungefär 2500 i månaden, inklusive allt annat på mataffären, även hundmat och hundgodis. 1500 kvar alltså, till mediciner i och utanför högkostnadsskyddet, läkarbesök, rehab, hyra av hjälpmedel, ledsagning, hjälp i hemmet/boendestöd, kläder, spar, saker som behöver ersättas, nöjen. 

Det kostar pengar att vara sjuk och ha handikapp. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte är där själv. Visst finns de som har sjukersättning och inte har så mycket utgifter runt omkring sin sjukdom/handikapp, och de lever säkert hyfsat, men tänk två gånger om ni ser en sjukpensionär beklaga sig, för den har förmodligen mer utgifter än du vet eller ens kan föreställa dig.

Kan du inte få hjälpmedel via kommunen? Ledsagning trodde jag var gratis inomLSS? Boendestöd är också gratis men inte hemtjänst.
  • nokitus

Jag mår inte alls dåligt över att ha lite pengar. Tycker det överkonsumeras så mycket onödigt. Jag ser det lite som en hobby att leta fynd och hitta på billiga middagar. Dock börjar jag snart jobba igen och får mera pengar då, så jag vet ju att det är tillfälligt. Men jag har aldrig mått dåligt över ekonomi. Inte ens när jag var arbetslös. Tak över huvudet och mat på bordet är ju det viktigaste. Smink och sånt kan jag köpa när jag blir rik:)

• Anonym (extrakostnader)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 15:24:03 följande:

Jag ser att flera har ifrågasatt om 4000 kr är lite pengar efter att räkningarna är betalda. Flera har även gissat eller föreslagit hur de 4000 kr fördelas. Men ni har ju ett friskt perspektiv, i alla fall de flesta av er, gissar jag. Ni behöver förmodligen inte mediciner utanför högkostnadsskyddet, hyra hjälpmedel, betala ledsagning och hjälp i hemmet, regelbundna inläggning på sjukhus, läkarbesök, rehab, specialkost och annat som man kan behöva när man inte är frisk eller har ett handikapp. Jag säger inte att jag behöver allt det, men det kan ju vara något att tänka på i fortsättningen.

För att bli personlig, jo, jag behöver allt det där förutom specialkost och iläggning på sjukhus. Min mat kostar ungefär 2500 i månaden, inklusive allt annat på mataffären, även hundmat och hundgodis. 1500 kvar alltså, till mediciner i och utanför högkostnadsskyddet, läkarbesök, rehab, hyra av hjälpmedel, ledsagning, hjälp i hemmet/boendestöd, kläder, spar, saker som behöver ersättas, nöjen. 

Det kostar pengar att vara sjuk och ha handikapp. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte är där själv. Visst finns de som har sjukersättning och inte har så mycket utgifter runt omkring sin sjukdom/handikapp, och de lever säkert hyfsat, men tänk två gånger om ni ser en sjukpensionär beklaga sig, för den har förmodligen mer utgifter än du vet eller ens kan föreställa dig.

Det du skriver stämmer verkligen för en del som har sjukersättning. Jag vet en familj där den ene partnern inte behövde en specialkost utan det tillkom ytterligare en. Många sjukhusinläggningar, hjälpmedel, läkarbesök, mediciner, ja du har räknat upp det så bra..
    Det värsta i detta fallet var att det inte bara var sjukdom utan handikapp också. Sjukdomen innebar så mycket lidande att det var svårt att se.
    I detta fall klarade sig ekonomin bra tack vare att partnern hade en bra lön..Tyvärr är det inget alla kan räkna med. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle vara om den sjuke i detta fall hade behövt bekymra sig om ekonomin också, det hade blivit för mycket! Det är beklagligt att kunskapen om sjukersättning är så dålig. Vissa i den gruppen kämpar verkligen för sitt liv bokstavligen.. Andra med sjukersättning mår så dåligt psykiskt att de har svårt att ta sig ut i samhället ö.h t.
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?