Inlägg från: Anonym (extrakostnader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (extrakostnader)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 15:24:03 följande:

Jag ser att flera har ifrågasatt om 4000 kr är lite pengar efter att räkningarna är betalda. Flera har även gissat eller föreslagit hur de 4000 kr fördelas. Men ni har ju ett friskt perspektiv, i alla fall de flesta av er, gissar jag. Ni behöver förmodligen inte mediciner utanför högkostnadsskyddet, hyra hjälpmedel, betala ledsagning och hjälp i hemmet, regelbundna inläggning på sjukhus, läkarbesök, rehab, specialkost och annat som man kan behöva när man inte är frisk eller har ett handikapp. Jag säger inte att jag behöver allt det, men det kan ju vara något att tänka på i fortsättningen.

För att bli personlig, jo, jag behöver allt det där förutom specialkost och iläggning på sjukhus. Min mat kostar ungefär 2500 i månaden, inklusive allt annat på mataffären, även hundmat och hundgodis. 1500 kvar alltså, till mediciner i och utanför högkostnadsskyddet, läkarbesök, rehab, hyra av hjälpmedel, ledsagning, hjälp i hemmet/boendestöd, kläder, spar, saker som behöver ersättas, nöjen. 

Det kostar pengar att vara sjuk och ha handikapp. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man inte är där själv. Visst finns de som har sjukersättning och inte har så mycket utgifter runt omkring sin sjukdom/handikapp, och de lever säkert hyfsat, men tänk två gånger om ni ser en sjukpensionär beklaga sig, för den har förmodligen mer utgifter än du vet eller ens kan föreställa dig.

Det du skriver stämmer verkligen för en del som har sjukersättning. Jag vet en familj där den ene partnern inte behövde en specialkost utan det tillkom ytterligare en. Många sjukhusinläggningar, hjälpmedel, läkarbesök, mediciner, ja du har räknat upp det så bra..
    Det värsta i detta fallet var att det inte bara var sjukdom utan handikapp också. Sjukdomen innebar så mycket lidande att det var svårt att se.
    I detta fall klarade sig ekonomin bra tack vare att partnern hade en bra lön..Tyvärr är det inget alla kan räkna med. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle vara om den sjuke i detta fall hade behövt bekymra sig om ekonomin också, det hade blivit för mycket! Det är beklagligt att kunskapen om sjukersättning är så dålig. Vissa i den gruppen kämpar verkligen för sitt liv bokstavligen.. Andra med sjukersättning mår så dåligt psykiskt att de har svårt att ta sig ut i samhället ö.h t.
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?