Inlägg från: Anonym (:/) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:/)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

• Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-20 20:04:39 följande:

Visst är det trist! Min egen sjukdom blev tyvärr inte ens helt bra och jag blev sjukpensionär på 50%. Detta gör att 50% av min arbetstid ersätts med ca 5000 vilket gör att det alltid kommer att vara fattigt. Akademiska studier och många års kämpande till trots. Lite bitter är jag nog. . . för inte fasen är det kul.

Se det som en fas som går över! Jag tänker inte komma med en massa klämkäcka råd om att "vara glad och det lilla" och annat trams. Men håll blicken stadigt framåt så ska det nog gå!

Tack för bra råd! Håller med om att man inte behöver vara positiv hela tiden. Jag uppskattar att vi har ett skyddsnät här i Sverige, men jag är inte glad över min situation. 

Beklagar att din sjukdom inte blev bättre. Det är klart det är lätt att bli bitter i en sådan situation. Har man utbildat sig i flera år förväntar man ju sig att få ett välbetalt jobb och därmed en ekonomisk trygghet. 
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-20 21:12:05 följande:

Ja, så klart att jag är deprimerad. Det är inte roligt att leva på bara 4000 efter räkningarna är betalda. Det går ju att leva på lite om det är tillfälligt, några månader eller ett halvår, men år ut och år in. Jag sparar i månader för att få handla lite på årets höjdpunkt, bokrean, och lika länge för att få årets semester, en dygnskryssning med någon av finlandsbåtarna. Varje gång jag unnar mig de två sakerna så ifrågasätter jag mig själv och mina prioriteringar. Den där kryssningen kanska borde ha blivit en vinterjacka istället, de där böckerna borde jag kanske inte ha köpt, för jag behöver skor, eller något.

Spontanshoppa för mer än 50 kr är uteslutet. Jag grämer mig lite för att jag köpte en ny, fin kokbok för 20 kr häromveckan. Fikat på stan var det länge sen jag gjorde och biobesök kostar mycket mer än det smakar, för först måste jag ta bussen dit, som kostar, det är mer än 5 km till bion, och sedan själva bion, som kostar, och sen ska jag hem också.

Jag vänder på varenda krona, ifrågasätter allt jag gör som kostar pengar och sliter hellre lite till på kläder och möbler, i hopp om att det ska hålla. Jag behöver en ny sängbotten, det är hål i tyget och minst en bräda är av, men den får hålla lite till. Mitt skrivbord är 25 år gammalt och saknar några knappar, fronter och bakstycken, men än håller det. Av hörnsoffan finns bara mittdelen kvar, utan ben, med den går att sitta i, i alla fall. Idag har jag ätit fläskkotlett till middag, vilket är onödigt dyrt, men någon gång måste man väl unna sig?

Jag har en sak i mitt liv som många skulle tycka är onödigt och dyrt, här på forumet är det alltid första rådet att göra sig av med, en hund, men hon är billig i drift och skänker mig sådan glädje. Utan henne hade jag gått under för länge sen.

Tack för att jag fick klaga av mig lite. Hoppas ni andra får det bättre snart.

Klart du ska behålla din hund. Jag retar mig också på dem som säger att man ska göra av med husdjuren så fort man hamnar i en ekonomisk knipa. Inte kan man göra sig av med en familjemedlem. 

Ett tips är att kolla på bortskänkes (bortskankes.se) om någon vill bli av med en säng eller ett skrivbord. Det uppstår dock ett problem sedan när det kommer till transporten om man inte har någon bil. Men har du någon vänlig person i din närhet som kan ställa upp som förare?

Böcker brukar man kunna hitta billigt. Jag var på en stor inomhusloppis för flera år sedan, anordnad av scouterna. Fick en smärre chock när jag såg alla böcker. Man fick fylla en hel kasse för bara några tior. 
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 12:27:43 följande:

Jag förstår inte, du har ju haft ganska lång tid sedan förra gången du var sjuk att spara. Men det är klart, det är ju alla dina utgifter (handla kläder, fika, bio osv) som antagligen gör att du inte kan/vill spara.

Ville svara till dig personligen så jag citerar din kommentar. Jag har sparat, trots att jag aldrig haft en hög inkomst. Nu vill jag inte outa mig för mycket här i tråden så jag får vara lite vag. Jag har lagt undan pengar till ett visst ändamål och jag kan inte börja ta av de pengarna nu. Tvärtom, jag skulle ha fått ihop mer vid det här laget. Räknade inte med att bli sjukskriven, det tror jag inte någon gör. Men som sagt, jag har ett sparkonto och de pengarna ska gå till något nödvändigt för mig. 
    EnAnonumius skrev 2017-01-21 18:18:04 följande:
    Intressant vilket otroligt feltänk många gör om billig mat.
    "Billig mat" måste inte innebära soppor, grytor och falukorv. 

Man kan äta s.k  finare mat bara det att man behöver inte köpa "dyra råvaror".
    Utan man kan köpa bra kvalitetsråvaror till en lägre kostnad, om man orka att tänka efter lite bara d.v.s och ändå äta mat man tycker om.
    Självklart kan man äta fin mat till billigt pris. Men hur menar du med det sista stycket? Många gånger är de dyrare råvarorna av bättre kvalitet, inte alltid, men det är t.ex. stor skillnad mellan kycklingfilé från märket Elodorado och kycklingfilé från Kronfågel. Jag är rätt prismedveten, och bunkrar alltid upp när det är extrapriser. 

Jag är van vid att äta mycket ekologiskt. Jag älskar fisk, men jag tycker inte om alaska pollock som är den billigare sorten, utan jag gillar gös och lax. Gillar även skaldjur, och det är inte direkt billigt. Jag tycker inte om kycklingklubbor, men jag gillar kycklingfilé. Så jag föredrar dyrare mat, men det handlar inte om priset jag dras inte till dyrare saker, utan det handlar om smak. 
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 19:09:52 följande:
    Du gör ju val som kostar mer pengar. Nu är du sjuk och du verkar inte ha råd med din dyra mat och dina vanliga nöjen. Varför inte anpassa ditt liv efter din lön?
    Jag ska anpassa mig. Det skrev jag redan i min ts, att jag vet vad som väntar. Men jag ville bara höra hur andra, som befinner sig i en liknande situation, mår när de tvingas klara sig på lite pengar.
    Anonym (FF) skrev 2017-01-21 23:01:51 följande:

Är det vad livet går ut på? Åka förbi stan efter jobbet för att köpa tröja 204 i ordningen att hänga i garderoben. Woho! Bio flera gånger i veckan? Är det kul? Även när jag har råd har jag gått två gånger på en 10-års period. Mat blir vad du gör det till. Livet också. Din tråkiga inställning också. Havet fun!

Min tråkiga inställning? Jag ville bara gnälla lite i en anonym tråd på nätet, och prata med andra som befinner sig i en liknande situation. Egentligen är jag en väldigt glad och positiv person som mer än gärna ställer upp för andra. Jag har bara en tuff period just nu och för en gångs skull ville jag gnälla. 

Och, ja, jag tycker det är skitkul att shoppa kläder och gå på bio. Jag har även andra nöjen som inte kostar eftersom jag redan har utrustningen (t.ex. färger så jag kan måla). Vi alla har olika intressen. 
    EnAnonumius skrev 2017-01-21 23:55:52 följande:
    Jag skrev enkelt det går att få att få kvalitets råvaror till ett billigare pris.
    Att du sitter och säger "de dyrare råvarorna av bättre kvalitet" är något som får stå för dig.

Det behöver inte vara så. Det hade du vetat om du varit "prismedveten" som du sitter och hävdar. X-trapris är ju bra, men en riktig prismedveten person vet att det går att handla högkvalitetsråvaror till ett lägre pris också så man slipper och vänta på x-trapris för att bunkra upp.

Det som är intressant dock sitter och tolkar in att det skulle handla om märken som exempelvis Eldorado. När man nämnde råvaror av hög kvalité  till ett lägre pris.
    Var nämnde jag om märken?
    Att du sitter och tar upp detta säger ju en hel del om hur du tänker i praktiken och dina kunskaper. Inte på vad folk egentligen skriver.

Du även ekologiska varar av hög kvalitet går att handla för en billigare peng det också.
    Det handlar om att tänka till lite när man går ut och handlar.
    Ja, och jag bad dig om tips, jag ville att du skulle förklara hur du menade. Jag har en affär här inom gångavstånd, och nu när jag är sjukskriven kommer jag inte kunna köpa busskort. 

Nej, du tog inte upp märken. Men om vi nu tar kycklingfilé som ett exempel (eftersom det är en rätt jag äter ganska ofta), hur får jag tag på kycklingfilé av hög kvalitet till ett långt pris utan att behöva handla på extrapris? 

Alla ekologiska varor som jag köper är dyrare än de icke-ekologiska, utaom när det är extrapriser. 
    EnAnonumius skrev 2017-01-22 11:33:00 följande:
    @TS aka Anonym(:/)

Läs denna posten #77 noggrant flera gånger.
    Här är en som har fattat hur det hänger ihop.

Det är just detta som är äkta prismedvetenhet. Man kan få _hög kvalité_ till bra pris ALLTID, inte bara vid "X-trapris".

Sitt nu inte och gör om dumheten TS och utgå från att de skulle handla om "märken"/"fabrikat". Utan det handlar om att göra jämförelse på priset och även på olika butiker.
    Du verkar ha ett behov av att tala nedsättande till mig, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Jag ställde dig en fråga, och tog upp kycklingfilé som ett exempel, eftersom jag har märkt att de billigare kycklingfiléerna krymper när man steker dem pga vatteninnehåll. Själv köper jag enbart svenskt kött och fågel, men när jag äter hos andra hjälper jag till med matlagningen.

Jag har också talat om att mina möjligheter att åka runt från affär till affär är begränsade eftersom jag inte kommer ha råd att förnya mitt busskort sen när det går ut. 
    Anonym (Sjukpåriktigt) skrev 2017-01-22 10:38:14 följande:

Jag är också sjukskriven. Med det där med att jag inte har råd att gå på bio och inte heller gå på stan och shoppa löser sig av sig självt. Eftersom jag är SJUKskriven- jag är alltså sjuk och kan och bör inte göra dessa saker. Oavsett om jag har råd eller inte... Du låter inte jättesjuk?

Jag ser att du tror att jag hittar på min sjukskrivning. Du vet inte varför jag är sjukskriven, och du vet inte heller hur länge jag kommer att vara det. Jag skrev ihop min ts ganska snabbt, och nej, jag går inte på bio flera ggr i veckan egentligen. Jag går inte ens på bio en gång i veckan. Det blir en gång i månaden, jag skulle inte klumpat ihop biobesök med fika ute. Och att fika ute behöver inte vara en stor grej. Det kan handla om att bara träffa en kompis snabbt och peta i sig en kakbit samtidigt. Du som själv är sjukskriven vet att man ser oftast bara hemmets fyra väggar, och då är det värdefullt att få sig ett litet miljöombyte och komma ut. När jag ändå åker in till stan för att fika och träffa en kompis skulle det vara roligt att bara kunna gå in i en affär och köpa ett nytt klädesplagg, det är något som kan ta tio minuter för mig. 
    Pripps Vichy skrev 2017-01-22 05:56:30 följande:

Precis så här är det för oss som lever eller levt på existensminimum. Det är ingen automatisk rättighet att kunna unna sig att köpa det man vill, eller köpa saker/kläder bara för skojs skull. Att du föraktar billig mat ser jag bara som att du är bortskämd och tycker att du är värd att äta restaurangmat varje dag. Man kan laga otroligt goda rätter med billiga ingredienser. Bara fantasin sätter gränser!

Jag har också varit ung och fantiserat om att bli rik och kunna unna mig precis allt jag vill, men verkligheten knackade på och grusade mina förhoppningar. Lev i verkligheten och försök njuta av den istället för att kräva mer, som du uppenbart inte kan få. Det handlar om att anpassa sig och försöka trivas med tillvaron sådan den är, en förmåga som många saknar idag. Jag är glad att jag har den förmågan.

Jo, för mig är det en rättighet att jag ska få fika och äte ute flera ggr i veckan och att jag ska få shoppa en massa kläder och gå på bio. För jag får göra vad jag vill med mina pengar. Men nu är jag tillfälligt sjukskriven och jag kommer anpassa mina nöjen efter min plånbok och det var därför jag startade tråden för att ventilera mina tankar och gnälla lite. Jag har vanligvis ett jobb där jag är supertrevlig och positiv, och nu tänkte jag för en gångs skull gnälla. Man får lov att gnälla ibland. Det är inget brott vet du. 

Sedan är jag inte rik, har aldrig varit rik. När jag jobbade hade jag 6700 kr över efter att jag betalt alla räkningar och mitt dyra busskort. Det gör mig inte rik. Jag har heller inte badat i pengar under min uppväxt. Gör aldrig en budget, men skulle jag gjort det skulle den väl sett ut så här: 
    4000 - mat och hygienartiklar
    1000 - nöjen (här ingår kläder, eftersom jag handlar nästan alltid kläder för att det är roligt, inte för att jag behöver det)
    Sedan har jag väl några andra grejer som dras automatiskt varje månad som streamingtjänster och en summa till välgörenhet. Sedan åker jag på små utflykter till närliggande städer, tar taxi ibland, presenter till kompisar, och resten har jag lagt undan. 
    Anonym (Vego) skrev 2017-01-22 09:22:56 följande:

Du har inte funderat på att bli vegetarian. Det finns så fantastiska rätter som smakar 100 gånger bättre än kycklingfilé från kronfågel. Det blir oftare bra att frysa så man slipper äta samma mat i en vecka bara för att det var billigt. Igår åt vi rödbetsbiffar. Så gott och billigt.

Jo, det har jag funderat på :) Kanske inte bli helt vegetarian, för jag älskar fisk och skaldjur. Men jag äter redan nu mycket vegetariskt, gjorde en bönröra häromdagen och den varar fortfarande. Har du något tips på var man kan hitta bra vegorecept? 

Pripps Vichy skrev 2017-01-22 18:33:43 följande:
    Skyll dig själv, eller sök till Lyxfällan..
    Jag tror lyxfällan skulle skratta åt min ansökan. Jag har inga lån (förutom CSN-lån, men det har väl nästan varenda kotte), inga krediter, inga avbetalningar, inga betalningsanmärkningar, har fått en påminnelseavgift totalt två gånger som vuxen, och jag har ett sparkonto (som jag inte kan ta av för jag sparar till något som är nödvändigt för mig). 

Jag har skrivit ett par gånger nu i tråden att jag ska anpassa mina nöjen efter min plånbok. 
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?