EnAnonumius skrev 2017-01-22 11:33:00 följande:
@TS aka Anonym(:/)
Läs denna posten #77 noggrant flera gånger.
Här är en som har fattat hur det hänger ihop.
Det är just detta som är äkta prismedvetenhet. Man kan få _hög kvalité_ till bra pris ALLTID, inte bara vid "X-trapris".
Sitt nu inte och gör om dumheten TS och utgå från att de skulle handla om "märken"/"fabrikat". Utan det handlar om att göra jämförelse på priset och även på olika butiker.
Du verkar ha ett behov av att tala nedsättande till mig, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Jag ställde dig en fråga, och tog upp kycklingfilé som ett exempel, eftersom jag har märkt att de billigare kycklingfiléerna krymper när man steker dem pga vatteninnehåll. Själv köper jag enbart svenskt kött och fågel, men när jag äter hos andra hjälper jag till med matlagningen.
Jag har också talat om att mina möjligheter att åka runt från affär till affär är begränsade eftersom jag inte kommer ha råd att förnya mitt busskort sen när det går ut.
Anonym (Sjukpåriktigt) skrev 2017-01-22 10:38:14 följande:
Jag är också sjukskriven. Med det där med att jag inte har råd att gå på bio och inte heller gå på stan och shoppa löser sig av sig självt. Eftersom jag är SJUKskriven- jag är alltså sjuk och kan och bör inte göra dessa saker. Oavsett om jag har råd eller inte... Du låter inte jättesjuk?
Jag ser att du tror att jag hittar på min sjukskrivning. Du vet inte varför jag är sjukskriven, och du vet inte heller hur länge jag kommer att vara det. Jag skrev ihop min ts ganska snabbt, och nej, jag går inte på bio flera ggr i veckan egentligen. Jag går inte ens på bio en gång i veckan. Det blir en gång i månaden, jag skulle inte klumpat ihop biobesök med fika ute. Och att fika ute behöver inte vara en stor grej. Det kan handla om att bara träffa en kompis snabbt och peta i sig en kakbit samtidigt. Du som själv är sjukskriven vet att man ser oftast bara hemmets fyra väggar, och då är det värdefullt att få sig ett litet miljöombyte och komma ut. När jag ändå åker in till stan för att fika och träffa en kompis skulle det vara roligt att bara kunna gå in i en affär och köpa ett nytt klädesplagg, det är något som kan ta tio minuter för mig.
Pripps Vichy skrev 2017-01-22 05:56:30 följande:
Precis så här är det för oss som lever eller levt på existensminimum. Det är ingen automatisk rättighet att kunna unna sig att köpa det man vill, eller köpa saker/kläder bara för skojs skull. Att du föraktar billig mat ser jag bara som att du är bortskämd och tycker att du är värd att äta restaurangmat varje dag. Man kan laga otroligt goda rätter med billiga ingredienser. Bara fantasin sätter gränser!
Jag har också varit ung och fantiserat om att bli rik och kunna unna mig precis allt jag vill, men verkligheten knackade på och grusade mina förhoppningar. Lev i verkligheten och försök njuta av den istället för att kräva mer, som du uppenbart inte kan få. Det handlar om att anpassa sig och försöka trivas med tillvaron sådan den är, en förmåga som många saknar idag. Jag är glad att jag har den förmågan.
Jo, för mig är det en rättighet att jag ska få fika och äte ute flera ggr i veckan och att jag ska få shoppa en massa kläder och gå på bio. För jag får göra vad jag vill med mina pengar. Men nu är jag tillfälligt sjukskriven och jag kommer anpassa mina nöjen efter min plånbok och det var därför jag startade tråden för att ventilera mina tankar och gnälla lite. Jag har vanligvis ett jobb där jag är supertrevlig och positiv, och nu tänkte jag för en gångs skull gnälla. Man får lov att gnälla ibland. Det är inget brott vet du.
Sedan är jag inte rik, har aldrig varit rik. När jag jobbade hade jag 6700 kr över efter att jag betalt alla räkningar och mitt dyra busskort. Det gör mig inte rik. Jag har heller inte badat i pengar under min uppväxt. Gör aldrig en budget, men skulle jag gjort det skulle den väl sett ut så här:
4000 - mat och hygienartiklar1000 - nöjen (här ingår kläder, eftersom jag handlar nästan alltid kläder för att det är roligt, inte för att jag behöver det)Sedan har jag väl några andra grejer som dras automatiskt varje månad som streamingtjänster och en summa till välgörenhet. Sedan åker jag på små utflykter till närliggande städer, tar taxi ibland, presenter till kompisar, och resten har jag lagt undan. Anonym (Vego) skrev 2017-01-22 09:22:56 följande:
Du har inte funderat på att bli vegetarian. Det finns så fantastiska rätter som smakar 100 gånger bättre än kycklingfilé från kronfågel. Det blir oftare bra att frysa så man slipper äta samma mat i en vecka bara för att det var billigt. Igår åt vi rödbetsbiffar. Så gott och billigt.
Jo, det har jag funderat på :) Kanske inte bli helt vegetarian, för jag älskar fisk och skaldjur. Men jag äter redan nu mycket vegetariskt, gjorde en bönröra häromdagen och den varar fortfarande. Har du något tips på var man kan hitta bra vegorecept?