• Anonym (:/)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

• Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Lillan) skrev 2017-01-21 19:55:08 följande:
    Kan du inte få hjälpmedel via kommunen? Ledsagning trodde jag var gratis inomLSS? Boendestöd är också gratis men inte hemtjänst.
    Nej, men jag får hyra hjälpmedel från landstinget. Nej, både ledsagning och boendestöd kostar pengar, beroende på var man bor, hur mycket hjälp man behöver och vad man har för inkomst.
  • i-o
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 20:15:57 följande:
    Nej, men jag får hyra hjälpmedel från landstinget. Nej, både ledsagning och boendestöd kostar pengar, beroende på var man bor, hur mycket hjälp man behöver och vad man har för inkomst.
    Vad jag vet kostar inte de insatserna ett dugg. Inte för mig åtminstone.
  • Anonym (Va)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 20:15:57 följande:

Är man i behov av ledsagning och boendestöd kostar det ingenting. Hyra för hjälpmedel kostar någon hundralapp och det är så vitt jag vet en engångssumma.
  • Anonym (sjukpensionär)
    i-o skrev 2017-01-21 22:07:35 följande:
    Vad jag vet kostar inte de insatserna ett dugg. Inte för mig åtminstone.
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 22:28:58 följande:
    Är man i behov av ledsagning och boendestöd kostar det ingenting. Hyra för hjälpmedel kostar någon hundralapp och det är så vitt jag vet en engångssumma.

Ledsagning och boendestöd kostar olika i olika kommuner. Olika hjälpmedel kostar olika i hyra, kanske olika i olika landsting. 
  • Anonym (FF)

Är det vad livet går ut på? Åka förbi stan efter jobbet för att köpa tröja 204 i ordningen att hänga i garderoben. Woho! Bio flera gånger i veckan? Är det kul? Även när jag har råd har jag gått två gånger på en 10-års period. Mat blir vad du gör det till. Livet också. Din tråkiga inställning också. Havet fun!

• Aniiee
    Anonym (FF) skrev 2017-01-21 23:01:51 följande:

Är det vad livet går ut på? Åka förbi stan efter jobbet för att köpa tröja 204 i ordningen att hänga i garderoben. Woho! Bio flera gånger i veckan? Är det kul? Även när jag har råd har jag gått två gånger på en 10-års period. Mat blir vad du gör det till. Livet också. Din tråkiga inställning också. Havet fun!

Fast är det inte ganska stor skillnad att välja att inte göra något man har råd med och att inte ha råd att göra något man både vill och kanske behöver av olika anledningar?

Jag har inget intresse av tröja nummer 204, eller nummer 20 heller, för fler tröjor än så har jag absolut inte, men efter 2 år utan inkomst alls så vet jag att det verkligen inte är kul att behöva tröja nummer 20, men inte ha råd med den, alternativt (skam och vanära) behöva be NÅGON ANNAN om pengar för att köpa den.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 35. Bara 65 kvar.
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 19:09:52 följande:
    Du gör ju val som kostar mer pengar. Nu är du sjuk och du verkar inte ha råd med din dyra mat och dina vanliga nöjen. Varför inte anpassa ditt liv efter din lön?
    Jag ska anpassa mig. Det skrev jag redan i min ts, att jag vet vad som väntar. Men jag ville bara höra hur andra, som befinner sig i en liknande situation, mår när de tvingas klara sig på lite pengar.
    Anonym (FF) skrev 2017-01-21 23:01:51 följande:

Min tråkiga inställning? Jag ville bara gnälla lite i en anonym tråd på nätet, och prata med andra som befinner sig i en liknande situation. Egentligen är jag en väldigt glad och positiv person som mer än gärna ställer upp för andra. Jag har bara en tuff period just nu och för en gångs skull ville jag gnälla. 

Och, ja, jag tycker det är skitkul att shoppa kläder och gå på bio. Jag har även andra nöjen som inte kostar eftersom jag redan har utrustningen (t.ex. färger så jag kan måla). Vi alla har olika intressen. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (:/) skrev 2017-01-20 19:47:38 följande:

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

Oj tänker jag när jag läser ditt inlägg! Bio och äta ute flera gånger i veckan :P Bor iofs i en småstad där det inte ens går bio så ofta men jag äter ute några gånger per år. Bio kanske 3 gånger på ett år. Spontanköper sällan kläder och i så fall alltid på rea. Betalar ogärna mer än 200 kr per plagg till mig själv :P Är inte dåligt avlönad egentligen men vi prioriterar att vara hemma med vår son över att ha mer pengar i plånboken. Jag jobbar 80% med långa skift medan mannen jobbar 60% kontorstid. En av oss är alltså alltid hemma med sonen på 15 månader och avser vara så ett tag till. Skulle inte säga vi lider brist på något men pga dålig planering så går vi ofta plus minus noll. Snarare nästan minus då jag ändå gör lite spontana inköp nu och då både till mig och pojken. Jag är stolt över att vi är skuldfria bortsett från huslånet - det har vi jobbat för att kunna vara och jag är lite allergisk mot att köpa, speciellt elektroniska saker, på avbetalning/abbonnemang. Säger det inte för att kasta någon skugga över någon annan men i längden brukar det ofta bli dyrare. Min mobil försvann för ett par månader sedan och istället för att springa iväg och köpa en ny så har jag hankat mig fram på gamla trasiga mobiler nu i ett par månader och längtar till om ett par veckor när mitt nuvarande abonnemang går ut så jag kan köpa nytt. Vi äter bra mat - i stor utsträckning ekologiskt och köper kött från bonde så vårt matkonto kanske är lite väl högt - ca 3500-4000 för två vuxna och ett barn i månaden. Skulle kunna slimma det. Kör tygblöjor (så mycket lättare och bättre än det låter) till sonen också. Finns sjukt många fina tygblöjor by the way och mycket pengar att spara där.  

Skulle dock vilja ha lite mer buffert som sagt så går vi plus minus nu. Hoppas det ska vända nu när vi båda gått upp 10% i arbetstid var från och med 1/1. Men jag tycker inte vi saknar någonting. Visst skulle jag uppskatta att ha lite mer att röra mig med men tiden med sonen är mer dyrbar för mig. :) Och egentligen så äter vi ganska god mat hemma och en bra film är lika bra i soffan som på bion ;) 

Beklagar du blivit sjukskriven dock och hoppas du snart kan återgå till vardagen <3

• EnAnonumius
    Anonym (:/) skrev 2017-01-21 19:03:15 följande:
    Självklart kan man äta fin mat till billigt pris. Men hur menar du med det sista stycket? Många gånger är de dyrare råvarorna av bättre kvalitet, inte alltid, men det är t.ex. stor skillnad mellan kycklingfilé från märket Elodorado och kycklingfilé från Kronfågel. Jag är rätt prismedveten, och bunkrar alltid upp när det är extrapriser. 

Jag är van vid att äta mycket ekologiskt. Jag älskar fisk, men jag tycker inte om alaska pollock som är den billigare sorten, utan jag gillar gös och lax. Gillar även skaldjur, och det är inte direkt billigt. Jag tycker inte om kycklingklubbor, men jag gillar kycklingfilé. Så jag föredrar dyrare mat, men det handlar inte om priset jag dras inte till dyrare saker, utan det handlar om smak. 
    Jag skrev enkelt det går att få att få kvalitets råvaror till ett billigare pris.
    Att du sitter och säger "de dyrare råvarorna av bättre kvalitet" är något som får stå för dig.

Det behöver inte vara så. Det hade du vetat om du varit "prismedveten" som du sitter och hävdar. X-trapris är ju bra, men en riktig prismedveten person vet att det går att handla högkvalitetsråvaror till ett lägre pris också så man slipper och vänta på x-trapris för att bunkra upp.

Det som är intressant dock sitter och tolkar in att det skulle handla om märken som exempelvis Eldorado. När man nämnde råvaror av hög kvalité  till ett lägre pris.
    Var nämnde jag om märken?
    Att du sitter och tar upp detta säger ju en hel del om hur du tänker i praktiken och dina kunskaper. Inte på vad folk egentligen skriver.

Du även ekologiska varar av hög kvalitet går att handla för en billigare peng det också.
    Det handlar om att tänka till lite när man går ut och handlar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    EnAnonumius skrev 2017-01-21 23:55:52 följande:
    Jag skrev enkelt det går att få att få kvalitets råvaror till ett billigare pris.
    Att du sitter och säger "de dyrare råvarorna av bättre kvalitet" är något som får stå för dig.

Det behöver inte vara så. Det hade du vetat om du varit "prismedveten" som du sitter och hävdar. X-trapris är ju bra, men en riktig prismedveten person vet att det går att handla högkvalitetsråvaror till ett lägre pris också så man slipper och vänta på x-trapris för att bunkra upp.

Det som är intressant dock sitter och tolkar in att det skulle handla om märken som exempelvis Eldorado. När man nämnde råvaror av hög kvalité  till ett lägre pris.
    Var nämnde jag om märken?
    Att du sitter och tar upp detta säger ju en hel del om hur du tänker i praktiken och dina kunskaper. Inte på vad folk egentligen skriver.

Du även ekologiska varar av hög kvalitet går att handla för en billigare peng det också.
    Det handlar om att tänka till lite när man går ut och handlar.
    Ja, och jag bad dig om tips, jag ville att du skulle förklara hur du menade. Jag har en affär här inom gångavstånd, och nu när jag är sjukskriven kommer jag inte kunna köpa busskort. 

Nej, du tog inte upp märken. Men om vi nu tar kycklingfilé som ett exempel (eftersom det är en rätt jag äter ganska ofta), hur får jag tag på kycklingfilé av hög kvalitet till ett långt pris utan att behöva handla på extrapris? 

Alla ekologiska varor som jag köper är dyrare än de icke-ekologiska, utaom när det är extrapriser. 
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?