• Anonym (:/)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

• Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
  • Domesticgoddess
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 09:17:27 följande:

Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.

Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.

Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.

Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.

Enig i att sjukersättningen verkligen inte är hög, även om det generösa bostadstillägget gör stor skillnad för de allra flesta.

Är lite nyfiken på vilka länder du jämför med när du påtalar att sjukersättningen är grymt låg i Sverige? Jag har viss koll på hur sjukpenning fungerar i olika europeiska län men däremot sjukersättningen har jag ingen uppfattning om så är genuint nyfiken på statistik kring hur det ser ut inom EU / globalt?
  • Anonym (Visst!)
    Domesticgoddess skrev 2017-01-21 09:32:07 följande:
    Enig i att sjukersättningen verkligen inte är hög, även om det generösa bostadstillägget gör stor skillnad för de allra flesta.

Är lite nyfiken på vilka länder du jämför med när du påtalar att sjukersättningen är grymt låg i Sverige? Jag har viss koll på hur sjukpenning fungerar i olika europeiska län men däremot sjukersättningen har jag ingen uppfattning om så är genuint nyfiken på statistik kring hur det ser ut inom EU / globalt?
    Ja, jag uttryckte mig klumpigt med "i Sverige", för det är ju för det mesta inte bättre på andra håll. Sett ur ett globalt perspektiv är vi lyckligt lottade i Sverige när vilken olycka som helst är framme, det ska man inte glömma och det är viktigt att föra fram.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 09:17:27 följande:

Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.

Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.

Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.

Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.

Fast 4000 kr kvar när allting är betalt är inte jätte illa. 1000 kr i veckan för 1 person går absolut att klara sig bra på. När jag jobbar så har jag ca 7000 kr kvar efter räkningarna är betalt, till mig och 2 barn. Jag lägger undan ca 2000 kr till nöjen, jul/födelsedagar, skatten på bilen och kläder. Då åker vi också utomlands varje sommar till farmor och farfar. 1600 kr går till bensin, pendlar till jobbet så går en del där, 600 kr till ersättning och blöjor, 2800 kr till mat. När jag var föräldraledig hade vi ca 4000 kr kvar till allt, det var heller inga problem.
  • Anonym (Visst!)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-21 11:51:52 följande:
    Fast 4000 kr kvar när allting är betalt är inte jätte illa. 1000 kr i veckan för 1 person går absolut att klara sig bra på. När jag jobbar så har jag ca 7000 kr kvar efter räkningarna är betalt, till mig och 2 barn. Jag lägger undan ca 2000 kr till nöjen, jul/födelsedagar, skatten på bilen och kläder. Då åker vi också utomlands varje sommar till farmor och farfar. 1600 kr går till bensin, pendlar till jobbet så går en del där, 600 kr till ersättning och blöjor, 2800 kr till mat. När jag var föräldraledig hade vi ca 4000 kr kvar till allt, det var heller inga problem.
    Det beror ju så klart på var man lägger ribban för att "klara sig". Menar man "överleva" går det så klart.

4000 / mån är knappt 500 över riksnormen, så visst är det ganska jätteilla att leva på hela livet.

Enkelt uppspaltat för en "normalperson" blir det ungefär:

El: 400
    Internet: 250
    Telefon: 150
    Mat: 1500
    Kläder: ca 300 (och då är det begagnat och minimalt som gäller!).
    Hushåll: 400 (allt från toapapper till möbler och dammsugare)

Nu är det en tusenlapp kvar till transport (bara ett månadskort ligger oftast runt 6-700, så det får bli enstaka, väl valda resor), nöje, en dagstidning, försäkringar, vårdavgifter och allt annat som de flesta betraktar som normalt.

Jo, det är jätteilla när vi talar om en livstid och inte bara en period.
  • Anonym (Ekonomen)

Jag förstår inte, du har ju haft ganska lång tid sedan förra gången du var sjuk att spara. Men det är klart, det är ju alla dina utgifter (handla kläder, fika, bio osv) som antagligen gör att du inte kan/vill spara.

• Rödtjärnens Anna

Jag tycker det är ganska skönt att leva med lite pengar. Jag har mellan 3000-3500 då räkningarna är betalda. Jag har inget habegär, spontanshopping är något som sällan förekommer, däremot känns det superhärligt att äntligen kunna köpa en egen symaskin vilket jag ska göra nu i månadsskiftet efter flera års sparande.

Det gäller att vara påhittig, då har man det aldrig tråkigt som "fattig". Det finns så mycket gratis.

Hann jobba några år med bra lön (civilekonom) innan jag drabbades av psykisk sjukdom, jag vill inte påstå att jag var lycklig då. Idag jobbar jag deltid inom äldreomsorgen och är lycklig och mer harmonisk. Jag behöver inte jaga status och pengar, jag är nöjd med det lilla. Tror fler skulle må bättre att ha det så.

• Anonym (Va)

Det är ju samtidigt ett val man gör, att leva på lite pengar. Att vara sjukskriven i flera år är också ett val man gör, i många fall. Såvida man inte är svårt handikappat o då spelar det mindre roll hur pass lite pengar man har att röra sig med. Annars är det ett val, för du kan alltid byta inriktning i livet, välja ett annat yrke, en annan utbildning, flytta till ett billigare boende på en billigare ort så tyvärr har jag mycket lite sympati för människor som väljer att leva fattigt.

• Anonym (Visst!)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 12:48:31 följande:

Det är ju samtidigt ett val man gör, att leva på lite pengar. Att vara sjukskriven i flera år är också ett val man gör, i många fall. Såvida man inte är svårt handikappat o då spelar det mindre roll hur pass lite pengar man har att röra sig med. Annars är det ett val, för du kan alltid byta inriktning i livet, välja ett annat yrke, en annan utbildning, flytta till ett billigare boende på en billigare ort så tyvärr har jag mycket lite sympati för människor som väljer att leva fattigt.

Jag skäms att säga det, men jag resonerade ungefär som du innan jag själv blev sjuk. Lite elitistiskt, lite som att världen består av starka / smarta och svaga / korkade.

För mig var det inget val att leva på så lite och jag tror inte att det är ett val för knappt någon. Det är dumt att tro.
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 12:48:31 följande:

Tyvärr är det inte så lätt som du vill framställa det. Många glesbygdskommuner har långa bostadsköer och har man låg inkomst kan man nekas hyra. Och köpa sin bostad är ju helt uteslutet.

En hel del sjuka är akademiker, dvs har studielån som inte räcker att finansiera en ny utbildning. Du får inga bidrag/ersättningar om du studerar. Har du en partner som kan försörja dig så går det kanske.

Jag kan inte säga att min sjukdom är ett val, jag har en utbildning (magister i företagsekonomi, kandidat i nationalekonomi), 5 års heltidsstudier, 350' i studieskuld. Hade jag kunnat välja hade jag ju jobbat med det jag är utbildad till. Nu jobbar jagju deltid, men lever ändå fattigt.
  • Anonym (Va)
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-21 13:16:07 följande:

Tyvärr är det inte så lätt som du vill framställa det. Många glesbygdskommuner har långa bostadsköer och har man låg inkomst kan man nekas hyra. Och köpa sin bostad är ju helt uteslutet.

En hel del sjuka är akademiker, dvs har studielån som inte räcker att finansiera en ny utbildning. Du får inga bidrag/ersättningar om du studerar. Har du en partner som kan försörja dig så går det kanske.

Jag kan inte säga att min sjukdom är ett val, jag har en utbildning (magister i företagsekonomi, kandidat i nationalekonomi), 5 års heltidsstudier, 350' i studieskuld. Hade jag kunnat välja hade jag ju jobbat med det jag är utbildad till. Nu jobbar jagju deltid, men lever ändå fattigt.

Det är ett val du gör, att jobba deltid. Och det är också ett val du gör att inte ställa dig i div bostadsköer för att i framtiden kunna flytta till ett billigare boende.
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 12:55:34 följande:

Jag skäms att säga det, men jag resonerade ungefär som du innan jag själv blev sjuk. Lite elitistiskt, lite som att världen består av starka / smarta och svaga / korkade.

För mig var det inget val att leva på så lite och jag tror inte att det är ett val för knappt någon. Det är dumt att tro.

Det är ett val du gör att leva på en liten inkomst. Att inte välja ett annat yrke och att vara sjukskriven.
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?