Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

mamaleona skrev 2017-01-21 08:33:04 följande:

Den här tråden e fin, o en bra kontrast till den andra om dyra stora hus o bo o resa på kredit mm. Är övertygad om att dom flesta här inne har ett mer guldfyllt hjärta än många av dom som har så det blir över, o dom som TROR dom har o vill visa detta utåt. Sen är det ganska "intressant" att den som har lite gärna delar med sig medan den som har mycket är snål så in i attan gentemot behövande.....tänkvärt.

Tycker också att tråden är fin men i övrigt generaliserar du väl hej vilt? Det finns gott om människor som haft det ekonomiskt bekvämt men där livet tar en ny vändning och ekonomin istället blir väldigt ansträngd. Och omvänt, människor som i perioder levt med mycket små marginaler som längre fram i livet får en god och stabil ekonomi. Jag tror inte att personligheten och / eller snålhet påverkas av ens ekonomiska förutsättningar i så hög grad.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 09:17:27 följande:

Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.

Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.

Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.

Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.

Enig i att sjukersättningen verkligen inte är hög, även om det generösa bostadstillägget gör stor skillnad för de allra flesta.

Är lite nyfiken på vilka länder du jämför med när du påtalar att sjukersättningen är grymt låg i Sverige? Jag har viss koll på hur sjukpenning fungerar i olika europeiska län men däremot sjukersättningen har jag ingen uppfattning om så är genuint nyfiken på statistik kring hur det ser ut inom EU / globalt?
  • Domesticgoddess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 14:10:47 följande:

Jag vet på fullaste allvar att många människor inte vill flytta, av olika anledningar. Och då väljer man också ett dyrare boende.

Jag vet också att många skulle klara av att arbeta men helt enkelt inte vill, även det svårt olika anledningar.

Du är fruktansvärt kategorisk i dina påståenden. Vad grundar du dem på?

Efter att ha kommit i kontakt med massvis av människor som har el är på väg att få sjukersättning genom mitt jobb är min erfarenhet att det är en försvinnande liten minoritet aom inte vill jobba. Visst finns det de som "sjukskrivits sönder" och där det största hindret för arbete är att de kommit att identifiera sig själv som för sjuka för någon form av lönearbete, medan de klarar av en hel massa saker på fritiden som kanske inte går hand i hand med en så uttalad nedsättning av funktionsförmågan att allt arbete är uteslutet. Men som sagt, det är en försvinnande liten minoritet - det stora flertalet kämpar och försöker på alla sätt och vis. Detta utifrån min erfarenhet som uppenbarligen skiljer sig ifrån din - är därför väldigt nyfiken på vilken referensgrupp du har?
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?