Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 09:17:27 följande:
Fast det går inte att jämställa studentliv och förtidspension. Jag har varit båda och det är milsvid skillnad.
Som student vet du, om inte annat omedvetet, att det är en begränsad till du kommer att ha det så här. Det går att nästan skratta bort det lite och se det som en utmaning att klara sig. När sjukersättningen fastställs är det resten av ditt liv det handlar om. 4000 / mån för resten av livet är illa.
Bara en sådan, för de flesta vuxna, vardaglig sak som att äga en bil är omöjligt och kommer att förbli omöjligt så länge inte ett medicinskt mirakel inträffar.
Jag vet att det låter bittert, men det är lite bittert. . . och jag tycker att det behöver lyftas fram. Vi har grymt låga sjukersättningar i Sverige och de är knappast att betrakta som värdiga.
Enig i att sjukersättningen verkligen inte är hög, även om det generösa bostadstillägget gör stor skillnad för de allra flesta.
Är lite nyfiken på vilka länder du jämför med när du påtalar att sjukersättningen är grymt låg i Sverige? Jag har viss koll på hur sjukpenning fungerar i olika europeiska län men däremot sjukersättningen har jag ingen uppfattning om så är genuint nyfiken på statistik kring hur det ser ut inom EU / globalt?