Misstänktas ursprung
Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?
Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?
Man kan vara för och emot invandring.
Man kan vara för eller emot att föra statistik baserat på ursprung.
Man kan tolka statistiken som att vissa etniska grupper är mer våldsbegägna eller att de som flyr är mer traumatiserade och därmed mer våldsbenägna eller att de som flyr inte fattar svensk lag och därmed är mer våldsbenägna.
Man kan tro att det statistiken visar skall lösas med minskad invandring.
Man kan tro att det statistiken visar skall lösas med ökad integration.
Man kan tro att det statistiken visar skall lösas med bättre kriminalvård.
Man kan tro att det statistiken visar skall lösas med att utvisa kriminella.
Man kan tro att om man behandlar människor olika på grund av deras ursprung så minskar kriminaliteten.
Man kan tro att om man behandlar alla lika så minskar kriminaliteten.
Jag tror att människor från andra kulturer som flyr krig och hamnar i dåliga områden i våra städer utan möjlighet att försörja sig begår fler brott än svenskar som har bostad, jobb och som inte har haft kass uppväxt.
Går det att ha öht invandring om brottsstatistiken inte ska påverkas negativt?ja om det är så man vill uttrycka sej men statistik visar ju bara de som är kriminella men alla som haft/har det jobbigt blir ju inte kriminella men man vet att de finns så det är ju inte bara problemet med kriminella. Utan statistik vet man inte om det gjorde skillnad.
Språk handlar ju inte bara om risken för kriminalitet utan även hur man fungerar i samhället, hur man interagerar med en omgivning som i huvudsak är svenskspråkig och förmågan till at ta till sig information. Bara en sådan sak som att förstå hur saker och ting fungerar i det bostadsområde man bor i utan att kunna språket kan bli problematiskt.
Det innebär också en begränsning i vilka jobb man kan få utan att kunna svenska. Hur stor är den arbetsmarknaden? Räcker den för att sysselsätta alla som invandrar?
Här tycker jag mig också kunna se att man sänker kraven av arbetsmarknadspolitiska skäl, men vilka effekter får det för arbetsgivare, den verksamhet arbetsgivaren driver, arbetskollegor och kunder?
Jag har svårt att se att inledande studier i svenska är bortkastat om man ser det ur ett lite vidare perspektiv.
Vår kunskap om om hur avgörande språket är för integrationen är nog ganska liten eftersom effekterna kan släpa efter så otroligt långt. Jobb kan man uppenbart få utan att klara språket, men vilka jobb får man? Utbildning utan språket? Deltagande i samhället? Hörde någon invandrarkändis som sa att hen såg Svensk TV första gången i 12-årsåldern och blev lite förvånad över att det fanns. Jag tror att språket är jätteviktigt både för individen och dess barn.
Jag såg i dag i Metro när man gjorde en sammanställning om vad som hänt sedan vi var 9 miljoner.
Andel rökare har minskat från 27% till 14%.
Antalet trafikdöda har minskat från 397 till 279
Antalet inbrott har minskat från 119 287 till 88 784
Medllivslängden har ökat 4 år
Antal som röstar har ökat från 80.1 % till 85,8%
Vi kanske borde lägga till etniskt ursprung på all statistik.
Eftersom massinvandringen de senaste åren är orsaken till alla problem i Sverige vore det skönt att kunna bevisa att det enbart är vita svenskar som gjort att vissa saker blivit bättre.