Inlägg från: Anonym (Dabado) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dabado)

Misstänktas ursprung

Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?

• Svar på tråden Misstänktas ursprung
  • Anonym (Dabado)

Jag tycker inte man borde ta hänsyn till eventuella rasistiska strömningar i samhället. Finns rasism så får den undanträngas på demokratisk väg i så fall, genom debatt och liknande.

• Anonym (Dabado)
    KlunsSmurfen skrev 2017-01-17 04:27:48 följande:

För att det är skillnad på att vara misstänkt och dömd.

Men det skulle kunna dölja ett samhällsproblem.

Vilket samhällsproblem?
  • Anonym (Dabado)
    Femhenist skrev 2017-01-17 08:51:09 följande:

Om det verkligen är brotten vi är intresserade av att få vetskap om och få bukt med (och syftet inte bara är att svartmåla invandrare) så är det viktigt att ta reda på de bakomliggande faktorerna hos de individer som utför dem, i vilka miljöer brotten sker och vad som gör brottsoffer till just brottsoffer. Den faktor som vi vet mest om, och som historiskt har sett lika dan ut (även då Svenskar emigrerade till USA) är att nyanlända begår fler brott än etablerade medborgare. Vi behöver inte lägga mer pengar på att ta reda på samma sak igen, utan vi behöver ta reda på, och få få bukt med de bakomliggande faktorerna till detta faktum.  

Det vet vi ju med: Utanförskap och fattigdom.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-17 18:23:02 följande:

Om man inte för statistik kan man inte identifiera problem. Och kan man inte identifiera problem kan man inte heller åtgärda dem. Simple as that.

Ja, det är väl så.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (well) skrev 2017-01-17 18:39:06 följande:

lol

Jag har en en bachelor degree i international relations, master i statistik och en master i international affairs and law. Men visst, du lärde dig allt jag pluggat i 8 år under grundskolan! ;) 

Grundskolan måste väl ändå innefatta 10 år?
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-18 09:14:02 följande:

TS måste formulerat frågan fel - den statistik som diskuterades i media nyligen (efter Agenda) gällde väl statistik över dömda brottslingar? Statistik över misstänktas ursprung är som flera redan påpekat mycket vanskligare och tillför betydligt mindre.

Jag anser det iaf självklart att statistik ska föras över dömda brottslingars ursprungsland, när de kom hit (om ej födda här) och om en eller bägge föräldrarna är födda utomlands (dvs, om de är andra generationens invandrare). Utan att definiera problemet kan man som redan sagts inte lösa det.

I övrigt har idioten till justitieminister helt fel i frågan om socioekonomiska faktorer, flera nordiska studier visar istället att invandrares överrepresantion inom framför allt våldsbrott kvarstår efter man justerat just för sådana.

Senaste gången statistiken togs fram i Sverige, år 2005, sågs en överrepresentation om 5 ggr för våldsbrott hos män från Mellanöstern och Nordafrika. Med tanke på de senaste årens demografiska förändring vore det naturligtvis väldigt intressant att veta hur det ser ut nu.

Och just på grund av de senaste (och kommande) årens demografiska förändring finns inte en chans att nuvarande riksdag tillåter det.

Så de är mer genetiskt benägna att begå brott, menar du?
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 11:08:26 följande:

Helt rätt men man har gjort en massa studier och det visar tydligt på att en människas ursprung eller etnicitet inte är kopplad till brottslighet. 

Den statistiken vi har idag är extremt tydlig, de största skillnaden i brottslighet ligger i könet. Män begår avsevärt fler brott än kvinnor. Kvinnor i relationer är mer utsatta än kvinnor utanför relationer.

Slutsats:Förbjud män och förbjud män att ha relationer till kvinnor!

Det är också så att män i ålder 20-30 begår fler brott än män över 30: Förbjud män att fylla 20.

Även om man förde statistik på alla misstänkta brottslingar så borde man inte begränsa sig till ursprung. Tänk om parttillhörighet är viktigare, kanske de som röstar på SD är brottsligare än de som röstar på KD? Tänk om de som bor exakt 4 km från en bensinstation är brottsligare än de som bor 8,2 km från stationen?

Hur ska du förbjuda män att söka sig till kvinnor?

Nej, än viktigare än kön är inkomst - brottslighet bland välbeställda och personer med hög utbildning är ovanlig.
  • Anonym (Dabado)
    KlunsSmurfen skrev 2017-01-18 12:37:44 följande:

Man kan ju vrida på saker som lite som man vill men det förändrar inte att utrikesfödda män är mer överrepresenterade än andra män så din slutsats ger jag inget för.

Det är väl ointressant ATT de är mer kriminella om man inte tar reda på VARFÖR de är det?
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-18 13:25:22 följande:

All forskning visar på en koppling mellan ursprung och brottslighet.

De flesta att anser nog att relationer är värt den ökade risken.

I praktiken kan man inte förbjuda folk att fylla 20.

Man kan göra massor om man känner till kopplingen mellan ursprung och brottslighet. Man kan rikta in stödåtgärder dit de behövs mest. Och man kan reglera invandringen.

Reglerar man invandringen så fortsätter de ju bara att begå brott, fast någon annanstans.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (well) skrev 2017-01-18 13:50:55 följande:

Läs igen

"Pluggat åtta år under grundskolan", säger du.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 14:42:29 följande:

Hej Suck

jag skriver av samma anledningen som du. Jag har en åsikt och ingen doktorsgrad i ämnet. jag tycker att det är felaktigt att koppla brottstatistik till ursprung och etnicitet. Du tycker annorlunda. Vi har olika åsikter. jag behöver lika lite som du vara duktigt på att argumentera, jag har rätt att tycka saker.

bara för att man inte klan uttrycka sig på ett bra sätt innebär det inte att m,an inte har en åsikt. 

Om alla hade samma åsikt så vore denna tråd realitivt meningslös opch TS hade inte fått svar på sin fråga.

Så du tycker att du inte uttrycker dig bra?
  • Anonym (Dabado)
    Överste Senap skrev 2017-01-18 15:16:04 följande:

Du måste vara analfabet, alternativt medvetet skaffat skygglappar. Inga har förnekat att de med invandrarbakgrund är överrepresenterade i brottsstatistiken. Sedan är det en helt annan fråga om det beror på ursprunget eller att många inte får möjlighet att integreras i samhället. SD hävdar det förstnämnda. Men utan tillstymmelse till belägg.

Har inte Åkesson erkänt att sådana män är genetiskt våldsamma? Men oj, nu har de ju helt plötsligt inga argument längre. :-P
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-18 20:21:17 följande:

Om det är så att en ökad invandring leder till en ökad brottslighet och därmed en otryggare miljö så är politikerna ansvariga att göra någonting eftersom de är folkvalda för att upprätthålla och skapa ett bra samhälle. Vad detta någonting är låter jag vara osagt men man kan ju inte styra ett land ned i fördärvet.

Vad som anses vara ett FÖRDÄRV torde väl ändå vara en högst subjektiv sak?
  • Anonym (Dabado)
    Femhenist skrev 2017-01-18 22:28:48 följande:

Det är ju sant, men även detta faktum behöver dras ett par varv genom ett "varför".

Du vill komma till det faktum att diskriminering kan förekomma, inte sant?
  • Anonym (Dabado)
    Tom Araya skrev 2017-01-19 00:42:02 följande:

Just misstänkta brottslingars ursprung vet jag inte, men definitivt dömda brottslingars ursprung.

Statistik ger ju indikationer på förhållanden som kan ge skäl till ytterligare utredning i orsaker och motåtgärder samt motverka mytbildning, så statistik är bra om den används rätt.

Kan bara instämma.
Svar på tråden Misstänktas ursprung