• Anonym (Dabado)

Misstänktas ursprung

Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?

• Svar på tråden Misstänktas ursprung
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (well) skrev 2017-01-18 13:50:55 följande:

Läs igen

"Pluggat åtta år under grundskolan", säger du.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 14:42:29 följande:

Hej Suck

jag skriver av samma anledningen som du. Jag har en åsikt och ingen doktorsgrad i ämnet. jag tycker att det är felaktigt att koppla brottstatistik till ursprung och etnicitet. Du tycker annorlunda. Vi har olika åsikter. jag behöver lika lite som du vara duktigt på att argumentera, jag har rätt att tycka saker.

bara för att man inte klan uttrycka sig på ett bra sätt innebär det inte att m,an inte har en åsikt. 

Om alla hade samma åsikt så vore denna tråd realitivt meningslös opch TS hade inte fått svar på sin fråga.

Så du tycker att du inte uttrycker dig bra?
  • Anonym (Dabado)
    Överste Senap skrev 2017-01-18 15:16:04 följande:

Du måste vara analfabet, alternativt medvetet skaffat skygglappar. Inga har förnekat att de med invandrarbakgrund är överrepresenterade i brottsstatistiken. Sedan är det en helt annan fråga om det beror på ursprunget eller att många inte får möjlighet att integreras i samhället. SD hävdar det förstnämnda. Men utan tillstymmelse till belägg.

Har inte Åkesson erkänt att sådana män är genetiskt våldsamma? Men oj, nu har de ju helt plötsligt inga argument längre. :-P
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-18 20:21:17 följande:

Om det är så att en ökad invandring leder till en ökad brottslighet och därmed en otryggare miljö så är politikerna ansvariga att göra någonting eftersom de är folkvalda för att upprätthålla och skapa ett bra samhälle. Vad detta någonting är låter jag vara osagt men man kan ju inte styra ett land ned i fördärvet.

Vad som anses vara ett FÖRDÄRV torde väl ändå vara en högst subjektiv sak?
  • Anonym (Dabado)
    Femhenist skrev 2017-01-18 22:28:48 följande:

Det är ju sant, men även detta faktum behöver dras ett par varv genom ett "varför".

Du vill komma till det faktum att diskriminering kan förekomma, inte sant?
  • Anonym (Dabado)
    Tom Araya skrev 2017-01-19 00:42:02 följande:

Just misstänkta brottslingars ursprung vet jag inte, men definitivt dömda brottslingars ursprung.

Statistik ger ju indikationer på förhållanden som kan ge skäl till ytterligare utredning i orsaker och motåtgärder samt motverka mytbildning, så statistik är bra om den används rätt.

Kan bara instämma.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (well) skrev 2017-01-18 23:57:12 följande:

Kan du länka eller ge namn på studierna du refererar till? Intresserad av att läsa!

Nedanstående exempel från Sanandaji:

Correlates of immigrant youth crime in Finland 2015: ?The relevance of socioeconomic factors was modest in our analysis. Our results do not support the view that young immigrants? higher delinquency could be explained by social disadvantage only?

Beckley 2015 om svenska studier: ?Studies unequivocally show that people with a foreign background have about double the rate of crime compared to people with a Swedish background (Martens, 1997; Martens & Holmberg, 2005; Nilsson, 2001; Pettersson, 2002; Von Hofer, Sarnecki, & Tham, 1997; von Hofer, Sarnecki, & Tham, 1998; Von Hofer & Tham, 1991). The crime rate disparity persists after standardizing for socioeconomic factors?

Immigrant crime in Norway and Finland 2014 hittar stark effekt av socioekonomisk kontroll på stöld men inte på våldsbrott ?adjusting for income attenuates the coef?cients further when compared to M2 in Table 3, but most groups with a higher level of violence than the majority population retain a signi?cant positive association in both Norway and Finland"
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dabado) skrev 2017-01-19 07:40:41 följande:

Så de är mer genetiskt benägna att begå brott, menar du?

Nej. Värderingar sitter inte i DNA.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dabado) skrev 2017-01-19 07:47:37 följande:

Reglerar man invandringen så fortsätter de ju bara att begå brott, fast någon annanstans.

Inte nödvändigtvis sant. I länder där kvinnor inte får vistas ensamma ute, eller bara rör sig i grupp i heltäckande tält, är t ex sexuellt ofredande betydligt krångligare än i svenska folksamlingar. Lagstiftningen skiljer sig dessutom åt länder emellan. Bland annat baserat på vilka värderingar som samhället sluter upp bakom ("hedersmord" på för familjen misshagliga kvinnor kan gå helt ostraffade - omständigheterna anses så förmildrande att det mer är en förseelse än ett brott).
  • Anonym (millencollin)
    Anonym (Dabado) skrev 2017-01-19 07:42:59 följande:

Hur ska du förbjuda män att söka sig till kvinnor?

Nej, än viktigare än kön är inkomst - brottslighet bland välbeställda och personer med hög utbildning är ovanlig.

Det är inte riktigt sant. Höginkomsttagare ägnar sig också åt brottslighet men än av en annan typ såsom ekonomisk brottslighet. Låginkomsttagare ägnar sig åt en brottslighet med mer direkta personskador.
Svar på tråden Misstänktas ursprung