• Anonym (Dabado)

Misstänktas ursprung

Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?

• Svar på tråden Misstänktas ursprung
  • Anonym (well)
    Anonym (ArTard) skrev 2017-01-17 18:33:08 följande:
    Varför ljuger du? En som har gått i högskolan använder inte lol som ett motargument då vet man bättre, och med det lämmnar jag denna tråd,det ger mig inget att diskutera med nån vars enda motargument är lol
    Men du har helt rätt! Har aldrig någonsin gått i högskolan, endast pluggat på universitet. Så där satte du dit mig rejält! Ha det så bra, kram kram
  • Anonym (Emma)
    Anonym (well) skrev 2017-01-17 18:39:55 följande:
    Men du har helt rätt! Har aldrig någonsin gått i högskolan, endast pluggat på universitet. Så där satte du dit mig rejält! Ha det så bra, kram kram
    Då borde du ju veta att det inte är någon skillnad mellan de två. 
  • Anonym (well)
    Anonym (Emma) skrev 2017-01-17 18:52:38 följande:
    Då borde du ju veta att det inte är någon skillnad mellan de två. 
    Fast det är det. Ett universitet har fler professorer och mer forskning, därav får inte alla skolor kalla sig universitet utan endast högskola. Sen mer för mig personligen så har jag läst alla mina degrees i USA, där inte högskola ens existerar på samma sätt. Därav mitt svar till personen som tyckte att han lyckats sätta dit mig ;) Finns college och university, men skillnaden där är inte lika distinkt. Samma att alla colleges inte får kalla sig universitet, men finns skolor som är klassade som universitet men ändå kallar sig college. 
  • Anonym (Dabado)
    Femhenist skrev 2017-01-17 08:51:09 följande:

Om det verkligen är brotten vi är intresserade av att få vetskap om och få bukt med (och syftet inte bara är att svartmåla invandrare) så är det viktigt att ta reda på de bakomliggande faktorerna hos de individer som utför dem, i vilka miljöer brotten sker och vad som gör brottsoffer till just brottsoffer. Den faktor som vi vet mest om, och som historiskt har sett lika dan ut (även då Svenskar emigrerade till USA) är att nyanlända begår fler brott än etablerade medborgare. Vi behöver inte lägga mer pengar på att ta reda på samma sak igen, utan vi behöver ta reda på, och få få bukt med de bakomliggande faktorerna till detta faktum.  

Det vet vi ju med: Utanförskap och fattigdom.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-17 18:23:02 följande:

Om man inte för statistik kan man inte identifiera problem. Och kan man inte identifiera problem kan man inte heller åtgärda dem. Simple as that.

Ja, det är väl så.
  • Anonym (Dabado)
    Anonym (well) skrev 2017-01-17 18:39:06 följande:

lol

Jag har en en bachelor degree i international relations, master i statistik och en master i international affairs and law. Men visst, du lärde dig allt jag pluggat i 8 år under grundskolan! ;) 

Grundskolan måste väl ändå innefatta 10 år?
  • Anonym (Suck)

TS måste formulerat frågan fel - den statistik som diskuterades i media nyligen (efter Agenda) gällde väl statistik över dömda brottslingar? Statistik över misstänktas ursprung är som flera redan påpekat mycket vanskligare och tillför betydligt mindre.

Jag anser det iaf självklart att statistik ska föras över dömda brottslingars ursprungsland, när de kom hit (om ej födda här) och om en eller bägge föräldrarna är födda utomlands (dvs, om de är andra generationens invandrare). Utan att definiera problemet kan man som redan sagts inte lösa det.

I övrigt har idioten till justitieminister helt fel i frågan om socioekonomiska faktorer, flera nordiska studier visar istället att invandrares överrepresantion inom framför allt våldsbrott kvarstår efter man justerat just för sådana.

Senaste gången statistiken togs fram i Sverige, år 2005, sågs en överrepresentation om 5 ggr för våldsbrott hos män från Mellanöstern och Nordafrika. Med tanke på de senaste årens demografiska förändring vore det naturligtvis väldigt intressant att veta hur det ser ut nu.

Och just på grund av de senaste (och kommande) årens demografiska förändring finns inte en chans att nuvarande riksdag tillåter det.

• Anonym (Häpp)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-17 18:23:02 följande:

Om man inte för statistik kan man inte identifiera problem. Och kan man inte identifiera problem kan man inte heller åtgärda dem. Simple as that.

Helt rätt men man har gjort en massa studier och det visar tydligt på att en människas ursprung eller etnicitet inte är kopplad till brottslighet. 

Den statistiken vi har idag är extremt tydlig, de största skillnaden i brottslighet ligger i könet. Män begår avsevärt fler brott än kvinnor. Kvinnor i relationer är mer utsatta än kvinnor utanför relationer.

Slutsats:Förbjud män och förbjud män att ha relationer till kvinnor!

Det är också så att män i ålder 20-30 begår fler brott än män över 30: Förbjud män att fylla 20.

Även om man förde statistik på alla misstänkta brottslingar så borde man inte begränsa sig till ursprung. Tänk om parttillhörighet är viktigare, kanske de som röstar på SD är brottsligare än de som röstar på KD? Tänk om de som bor exakt 4 km från en bensinstation är brottsligare än de som bor 8,2 km från stationen?
  • Anonym (Suck)

Inte nödvändigtvis kopplat till etnicitet eller ens kultur nej, men helt klart till de värderingar individerna som utför brotten besitter. Och varifrån kommer våra värderingar, vår personliga moral? Varför tycker vissa människor att rån, misshandel, bilbränning och stenkastning är en bra idé?

I övrigt totalt trams.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 11:08:26 följande:
    Helt rätt men man har gjort en massa studier och det visar tydligt på att en människas ursprung eller etnicitet inte är kopplad till brottslighet. 

Den statistiken vi har idag är extremt tydlig, de största skillnaden i brottslighet ligger i könet. Män begår avsevärt fler brott än kvinnor. Kvinnor i relationer är mer utsatta än kvinnor utanför relationer.

Slutsats:Förbjud män och förbjud män att ha relationer till kvinnor!

Det är också så att män i ålder 20-30 begår fler brott än män över 30: Förbjud män att fylla 20.

Även om man förde statistik på alla misstänkta brottslingar så borde man inte begränsa sig till ursprung. Tänk om parttillhörighet är viktigare, kanske de som röstar på SD är brottsligare än de som röstar på KD? Tänk om de som bor exakt 4 km från en bensinstation är brottsligare än de som bor 8,2 km från stationen?
    Man kan ju vrida på saker som lite som man vill men det förändrar inte att utrikesfödda män är mer överrepresenterade än andra män så din slutsats ger jag inget för.
Svar på tråden Misstänktas ursprung