• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:09:10 följande:
    Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    Och TS kunde valt annorlunda
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:09:10 följande:
    Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    TS har gått i den klassiska kvinnofällan, valt bort sitt arbete/företag och satsat på barnen och tagit för givet att de ska vara ett par i all  evighet och har därför inte brytt sig om att se över sin egen ekonomi om det skulle bli skilsmässa.

Att man 2017 i Sverige med gratis utbildning, tillgång till information via media/TV fortfarande inte förstår att man är själv ansvarig för sin ekonomi är för mig en gåta. Varför pratar folk inte om sådana här saker tidigt i ett förhållande?

Rent krasst kan jag tycka TS får skylla sig själv. 
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:12:38 följande:

Och TS kunde valt annorlunda

Liksom maken. Därför faller det sig mest ekonomiskt rättvist att inte bara maken kan göra ett "omval". Status quo enligt BÅDAS ursprungliga val är mest rättvist. Skriva ett äktenskapsförord nu - då kan vi verkligen tala om att ha offrat sig.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2016-12-31 13:17:52 följande:

TS har gått i den klassiska kvinnofällan, valt bort sitt arbete/företag och satsat på barnen och tagit för givet att de ska vara ett par i all  evighet och har därför inte brytt sig om att se över sin egen ekonomi om det skulle bli skilsmässa.

Att man 2017 i Sverige med gratis utbildning, tillgång till information via media/TV fortfarande inte förstår att man är själv ansvarig för sin ekonomi är för mig en gåta. Varför pratar folk inte om sådana här saker tidigt i ett förhållande?

Rent krasst kan jag tycka TS får skylla sig själv. 

Ja det var naivt. Desto större anledning att inte försätta på den banan och ge bort hjälpen till maken gratis när han nu inte betraktar dem som ett team där hon backat upp företagandets möjligheter.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:24:04 följande:
    Liksom maken. Därför faller det sig mest ekonomiskt rättvist att inte bara maken kan göra ett "omval". Status quo enligt BÅDAS ursprungliga val är mest rättvist. Skriva ett äktenskapsförord nu - då kan vi verkligen tala om att ha offrat sig.
    Båda kunde offrat sig, ja. Men nu gjorde TS det. Och nu är det inte maken som klagar, utan TS.

Skumt system vi har med giftemål egentligen. Det borde ju vara att man måste skriva äktenskapsförord OM man vill dela lika.
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:28:46 följande:

Båda kunde offrat sig, ja. Men nu gjorde TS det. Och nu är det inte maken som klagar, utan TS.

Skumt system vi har med giftemål egentligen. Det borde ju vara att man måste skriva äktenskapsförord OM man vill dela lika.

Nej det skrev jag inte - att hon offrat sig ensam. Jag skrev att makens"offer" är att han inte skrev företaget som enskild egendom. Båda får därmed stå sitt kast och inte bara en bör få rätten att säkra sin ekonomi.
    Alla hästar hemma
  • Sagahell1115

Jag har varit självförsörjande med god inkomst sen jag lämnade gymnasiet. Inte heller har jag jag levt i nån romantisk komedi verklighet om giftermål och barn. Inte ens haft det som dröm utan snarare tvärtom.

JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet"

Jag är inte ute efter att ta min mans pengar på något vis men han hade ALDRIG kunnat uppnå det han gjort utan mig heller. Inte samtidigt som han haft en fungerande familj i alla fall, men som vanligt räknas ju inte det. Mannen ska ju såklart ha det han förtjänat eller?

Jajja, eftersom jag trots allt har huvudet på skaft så blir det att gå till en advokat & sätta klausuler för hur en eventuell skilsmässa ska sluta rent ekonomiskt. Däremot kommer jag ju inte ha något utrymme för alla övertimmar osv om det bara är han själv han jobbar för'!

• Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-31 13:48:26 följande:

Jag är inte ute efter att ta min mans pengar på något vis 

Vad vill du då ha?

Har ni ärligt talat aldrig pratat om vad detta med hans företag innebär om ni skulle skilja er?
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:38:01 följande:
    Nej det skrev jag inte - att hon offrat sig ensam. Jag skrev att makens"offer" är att han inte skrev företaget som enskild egendom. Båda får därmed stå sitt kast och inte bara en bör få rätten att säkra sin ekonomi.
    Ja det var dumt av honom. Att inte ha äktenskapsförord som täcker ens företag är jävligt farligt, då företaget helt enkelt kan gå under vid en skiljsmässa. 

Men framkommer det att TS man gjorde detta som en medveten uppoffring för att säkra TS ekonomi?

TS vad har du för inkomst?
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:59:51 följande:

Ja det var dumt av honom. Att inte ha äktenskapsförord som täcker ens företag är jävligt farligt, då företaget helt enkelt kan gå under vid en skiljsmässa. 

Men framkommer det att TS man gjorde detta som en medveten uppoffring för att säkra TS ekonomi?

TS vad har du för inkomst?

TS verkar ha varit omedveten om att de skulle sluta vara ett team när det rullar lite för väl bra för företaget, eller hur tycker du det låter? Så om maken är medveten eller omedveten om sin egen uppoffring gör det knappast någon skillnad - TS del i företaget är lämplig kompensation för uppbackningen såvida han inte kan ersätta det med något annat.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Äktenskapsförord