• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Erkki

Intressant!

När tjejen FÅR ett miljonarv ska hon behålla det själv. (Se annan tråd)

När killen ARBETAR sig till ett företag m bra vinst ska tjejen givetvis ha sin del av kakan.

Jag tycker inte du har rätt till företaget men att du ska kompenseras m pensionsspar mm för förlorad arbetsinkomst.

• Anonym (suck)
    Erkki skrev 2016-12-31 10:26:46 följande:

Intressant!

När killen ARBETAR sig till ett företag m bra vinst ska tjejen givetvis ha sin del av kakan.

Jag tycker inte du har rätt till företaget men att du ska kompenseras m pensionsspar mm för förlorad arbetsinkomst.

Ja, himla intressant hörru. Det är ju inte så att det är två vitt skilda situationer med helt olika människor inblandande som kan göra att utgångspunkten är annorlunda? Suck...
  • sextiotalist

Intressant!

Nu är det en stor skillnad. Ts sköter markservicen och har fått offra sin egen inkomst för att mannen ska kunna driva företaget. Hade ts varit lika självförsörjande som i den tråden hade jag resonerat annorlunda.
  • nevermind

Intressant!

I den andra tråden drabbade det inte mannen. Här har TS offrat sig.
  • Anonym (123)

Jag ser inte problemet. 

Ja du är offrat dig mer för hemmet och så, men det var ju du som offrade dig. 
    Antar att han inte höll en pistol mot ditt huvud. 

Inget stoppar dig från att starta ett nytt företag. Du har inget med hans företag att göra.

Lär dig säga nej, säg till honom att han ska ta hälften av sysslorna med hemmet/barnen och satsa sedan på din egen karriär.

• pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 11:45:32 följande:

Jag ser inte problemet. 

Ja du är offrat dig mer för hemmet och så, men det var ju du som offrade dig. 

Antar att han inte höll en pistol mot ditt huvud. 

Inget stoppar dig från att starta ett nytt företag. Du har inget med hans företag att göra.

Lär dig säga nej, säg till honom att han ska ta hälften av sysslorna med hemmet/barnen och satsa sedan på din egen karriär.

"Hälften"? Han får väl ta allt om TS ska få samma förutsättningar? Alternativt kompensera med pensionssparande för passerad tid plus vad som kan skrivas som enskild egendom på TS. Förslagsvis huset som sextiotalist skrev, om det inte är belånat över taknocken.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 12:03:35 följande:
    "Hälften"? Han får väl ta allt om TS ska få samma förutsättningar? Alternativt kompensera med pensionssparande för passerad tid plus vad som kan skrivas som enskild egendom på TS. Förslagsvis huset som sextiotalist skrev, om det inte är belånat över taknocken.
    Som jag skrev, TS offrade sig. Varför krävde hon inte att han skulle ta hälften från början i så fall?
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 12:06:53 följande:

Som jag skrev, TS offrade sig. Varför krävde hon inte att han skulle ta hälften från början i så fall?

Hon får helt enkelt kräva att han tar hela nu, annars får han skylla sig själv lika mkt som TS som gjorde sina val, att hans val för några år sedan var att inget äktenskapsförord med enskild egendom skrevs. Var och en står sitt rättvisa kast.

Eller du tycker kanske att bara TS man ska ha utrymme att göra fördelaktiga ekonomiska "tillval"?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 12:18:31 följande:
    Hon får helt enkelt kräva att han tar hela nu, annars får han skylla sig själv lika mkt som TS som gjorde sina val, att hans val för några år sedan var att inget äktenskapsförord med enskild egendom skrevs. Var och en står sitt rättvisa kast.

Eller du tycker kanske att bara TS man ska ha utrymme att göra fördelaktiga ekonomiska "tillval"?
    Nej jag skriver ju att TS får satsa på sin egen karriär och att hennes mans företag inte tillhör henne på något sätt.

TS gjorde sina val då. Ska hon "ge igen" genom att tvinga sin man att göra samma val?
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 12:52:02 följande:

Nej jag skriver ju att TS får satsa på sin egen karriär och att hennes mans företag inte tillhör henne på något sätt.

TS gjorde sina val då. Ska hon "ge igen" genom att tvinga sin man att göra samma val?

Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Äktenskapsförord