• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym (Maria)

Jag förstår att han vill att företaget ska stå som hans enskilda egendom. Annars kan han kanske inte behålla det efter en skilsmässa, om TS ska få hälften. 

Däremot borde han kompensera TS i dagsläget på annat sätt, t ex pensionsspar.

• Sagahell1115

(Maria)

Jag trodde aldrig han skulle vara så ego att jag ska vara glad över vilka fina barn jag uppfostrat i 6 år medan han tjänar miljoner varje år.

• Sagahell1115

Och jag har dessutom skött ALLT i hemmet under tiden, inkl skottat, burit in ved, sett till att barn är rena/hela, har lagad mat på bordet etc. När jag jobbade 80% mellan barnen var det fortfarande jag som hade allt ansvar för precis allt.

Han har inte ens tagit disken. När jag slutade hjälpa till med att få till ett schema för hans tidigare barn så vet de inte ens när de ska komma nästa gång...

• Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 17:55:05 följande:

(Maria)

Jag trodde aldrig han skulle vara så ego att jag ska vara glad över vilka fina barn jag uppfostrat i 6 år medan han tjänar miljoner varje år.

Ja, i ärlighetens namn så har han väl försörjt er. 

Tycker du själv att det är rimligt att han måste sälja sitt företag för att lösa ut dig vid en skilsmässa?

Varför sade du ja till ett äktenskapsförord?
  • Sagahell1115

Tycker du att det är rimligt att jag offrat mitt företag osv som jag skeivit innovativ för våra barn och han ingenting? Jag ska bara vara glad och tacksam över att ha två underbara barn eller?

Dessutom är jag inte intresserad av att bli utköpt utan snarare ha 5-10% som en säkerhet för mig och barn i aktieutdelning.

• Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 20:53:09 följande:

Tycker du att det är rimligt att jag offrat mitt företag osv som jag skeivit innovativ för våra barn och han ingenting? Jag ska bara vara glad och tacksam över att ha två underbara barn eller?

Dessutom är jag inte intresserad av att bli utköpt utan snarare ha 5-10% som en säkerhet för mig och barn i aktieutdelning.

Jag har inte skrivit att du ska utan pengar. Men det jag skriver är att jag förstår att han vill ha sitt företag som enskild egendom. Och jag förstår att han inte vill att du ska vara aktieägare i hans företag om ni skiljer.

Ni skulle gjort upp en lämplig ersättning till dig, du borde inte varit så naiv och trott att det skulle lösa sig. Varför pensionssparade ni inte till dig också?

Varför sade du ja till äktenskapsförord? Vad skulle ingå i det?
    Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.
  • Sagahell1115

Ja varför hjälpte inte han mig att spara? Varför var jag naiv och trodde vi gjorde något gemensamt? Om jag själv kunde besvara det...

Din fråga om varför jag tidigare sa ja har jag ju svarat på redan

• Anonym (Skriv inte på)

Jag hade bara skrivit på om det på något sätt förhandlades fram hur du ska kompenseras vid ev skilsmässa som tagit hand om barnen och avstått jobb för familjens skull.

Låter oroväckande att han skriker på dig angående detta

• sextiotalist

Du kan ta huset som din enskilda egendom plus ett sparande.

• nevermind
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 16:41:51 följande:

Nej han startade företaget för 2 år sedan och för 1,5 år sedan kom kollegan in. För ca 1 år sedan frågade han om vi kunde skriva äktenskapsförord som jag då sa ja till. Han har dock inte tagit tag i detta heller men vill göra det nu.

Säg NEJ.
Svar på tråden Äktenskapsförord