• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym (Lämna?)

Jag har inte läst hela tråden, men jag förstår det som att han startat företaget efter ni gift er?

Kan det vara så att han går i skilsmässotankar?

• Anonym (Ally)
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 16:22:18 följande:

Han får enligt gällande lag i Sverige vara i närheten av sina barn.

Och jag har redan skrivit att TS man var dum som inte inkluderade det från början, så ja han får skylla sig själv om nu TS väljer att inte skriva på.

Men precis som Anonym (Lösning) skriver, företaget kan gå under vid skiljsmässa, vilket inte endast förstör för både TS och TS man, utan även kompanjonen.

Och TS har enligt gällande lag rätt till hälften av familjens tillgångar.

På vilket sätt skulle det förstöra för TS om företaget går under vid skilsmässa? Hon får ut sin del (hälften av familjens tillgångar), om sedan företaget inte kan gå vidare drabbar det ju inte henne. Hon har heller inte skrivit avtalen med kollegan och har därför inte ansvar för att se till att de avtal maken och kollegan skrivit uppfylls vid en skilsmässa.

Visst, det går att hävda att barnen kanske inte får samma standard hos pappa om hans företag går under, men så är det ju ofta för skilsmässobarn och skulle TS inte kräva sin rätt skulle det ju vara hos henne som barnen får sämre standard.

TS man verkar vilja vara ett team så länge han tjänar på det, men inte när han riskerar något själv, så självklart måste TS se om sitt eget hus.
  • Anonym (123)
    Anonym (Ally) skrev 2017-01-01 10:36:26 följande:
    Och TS har enligt gällande lag rätt till hälften av familjens tillgångar.

På vilket sätt skulle det förstöra för TS om företaget går under vid skilsmässa? Hon får ut sin del (hälften av familjens tillgångar), om sedan företaget inte kan gå vidare drabbar det ju inte henne. Hon har heller inte skrivit avtalen med kollegan och har därför inte ansvar för att se till att de avtal maken och kollegan skrivit uppfylls vid en skilsmässa.

Visst, det går att hävda att barnen kanske inte får samma standard hos pappa om hans företag går under, men så är det ju ofta för skilsmässobarn och skulle TS inte kräva sin rätt skulle det ju vara hos henne som barnen får sämre standard.

TS man verkar vilja vara ett team så länge han tjänar på det, men inte när han riskerar något själv, så självklart måste TS se om sitt eget hus.
    TS får även företagets eventuella skulder. Och eftersom företaget verkar inkomstkällan för både TS och TS man förlorar båda sin inkomst.

Det är väl företaget som skrivit avtalen, så klart hon får ansvar. Sen kan hon köra det i botten om hon vill. Om hon vill förstöra för alla inblandade, inklusive en tredje part.

Vore en sak om TS man var den enda som var inblandad i företaget, men det kan ju inte vara kul att vara kompanjonen om ens investering hänger på ett giftermål. Vad händer om företaget anställer?
  • slirren
    Anonym (123) skrev 2017-01-01 11:36:10 följande:
    TS får även företagets eventuella skulder. Och eftersom företaget verkar inkomstkällan för både TS och TS man förlorar båda sin inkomst.

Det är väl företaget som skrivit avtalen, så klart hon får ansvar. Sen kan hon köra det i botten om hon vill. Om hon vill förstöra för alla inblandade, inklusive en tredje part.

Vore en sak om TS man var den enda som var inblandad i företaget, men det kan ju inte vara kul att vara kompanjonen om ens investering hänger på ett giftermål. Vad händer om företaget anställer?
    Du argumenterar för att TS skall bry sig om för henne okända människor och slänga sig själv famför bussen för deras skull. Samtidigt är du helt ok med att TS man har fört henne bakom ljuset och tycker att hon får skylla sig själv om hon blir barskrapad. Vad är det som gör att hon får skylla sig själv för att ha blivit lurad och sedan skall känna någon slags sympati för den som lurat henne, hans företag och okända delägare/anställda?
  • Anonym (Maria)
    slirren skrev 2017-01-01 14:21:14 följande:
    Du argumenterar för att TS skall bry sig om för henne okända människor och slänga sig själv famför bussen för deras skull. Samtidigt är du helt ok med att TS man har fört henne bakom ljuset och tycker att hon får skylla sig själv om hon blir barskrapad. Vad är det som gör att hon får skylla sig själv för att ha blivit lurad och sedan skall känna någon slags sympati för den som lurat henne, hans företag och okända delägare/anställda?
    På vilket sätt har han fört henne bakom ljuset?
  • Anonym (nej)

Min högstadie lärare, en mycket klok kvinna, sa till oss i höstadiet; det viktigaste jag kan lära er inför framtiden är att aldrig skriva äktenskapsförord. Att det är den största kvinnofällan man kan gå i. Hon hade sett allt för många kvinnor som varit hemma länge med barnen och stannat upp sina karriärer för familjen. Och när det blev skilsmässa slutade det ofta i tråkiga ekonomiska situationer för dessa kvinnor. Visst mycket har ändrats sedan dess men jag hade aldrig skrivit på ett äktenskapsförord. Och inte hellre har jag tänkt att min man ska göra det heller, även fast jag kommer in mer mycket mer pengar i förhållandet .

• pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 14:32:51 följande:

På vilket sätt har han fört henne bakom ljuset?

TS inlägg #37 t.ex.

"JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet""
    Alla hästar hemma
  • Anonym (123)
    slirren skrev 2017-01-01 14:21:14 följande:
    Förd bakom ljuset hur?
  • Anonym (keke)
    Anonym (K) skrev 2017-01-01 00:45:17 följande:

Skönt att Ts kan skita i det dock:)

Vad menar du? TS kan inte skita i något - hon är lika ansvarig för att hitta fungerande lösningar som maken, för äktenskapets skull. TS make lär väl redan ha skrivit på kompanjonsavtalet och borde ha löst saken kring äktenskapsförord i samband med avtalets ingående.
  • Anonym (K)
    Anonym (keke) skrev 2017-01-01 14:45:09 följande:

Vad menar du? TS kan inte skita i något - hon är lika ansvarig för att hitta fungerande lösningar som maken, för äktenskapets skull. TS make lär väl redan ha skrivit på kompanjonsavtalet och borde ha löst saken kring äktenskapsförord i samband med avtalets ingående.

Nja alltså jag menade rent rättsligt, moraliskt är en annan sak men inte ens då behöver hon ha dåligt samvete om hon vägrar skriva på
Svar på tråden Äktenskapsförord