Inlägg från: Sagahell1115 |Visa alla inlägg
  • Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Sagahell1115

Nej han startade företaget för 2 år sedan och för 1,5 år sedan kom kollegan in. För ca 1 år sedan frågade han om vi kunde skriva äktenskapsförord som jag då sa ja till. Han har dock inte tagit tag i detta heller men vill göra det nu.

• Sagahell1115

Han säger /skriker bara att jag inte har med hans jobb/ företag att göra...

• Sagahell1115

VI har inte skrivit något än. Jag har sagt att jag vill prata med en advokat först. Jag håller med. När jag sagt att eftersom han inte kunnat vara ledig med barnen alls så får han konpensera mig för förlorad pension men då hävdar han att jag är ego och att vi ju ändå ska leva livet ut med varann. Om vi nu skulle göra det delar vi ju på min pension med isåfall...

Han säger sig ha skrivit i sitt kompanjonsavtal att vi ska ha ett äktenskapsförord, annars förlorar han sina andelar. (Det var dock han som startade företaget och kompanjonen fick köpa in sig för 25.000:- fast företaget var vinstdrivande redan så han klev ju bara in och plockade pengar direkt.)

Jag tycker han tar mer ansvar för honom än för oss som familj!

• Sagahell1115

(Maria)

Jag trodde aldrig han skulle vara så ego att jag ska vara glad över vilka fina barn jag uppfostrat i 6 år medan han tjänar miljoner varje år.

• Sagahell1115

Och jag har dessutom skött ALLT i hemmet under tiden, inkl skottat, burit in ved, sett till att barn är rena/hela, har lagad mat på bordet etc. När jag jobbade 80% mellan barnen var det fortfarande jag som hade allt ansvar för precis allt.

Han har inte ens tagit disken. När jag slutade hjälpa till med att få till ett schema för hans tidigare barn så vet de inte ens när de ska komma nästa gång...

• Sagahell1115

Tycker du att det är rimligt att jag offrat mitt företag osv som jag skeivit innovativ för våra barn och han ingenting? Jag ska bara vara glad och tacksam över att ha två underbara barn eller?

Dessutom är jag inte intresserad av att bli utköpt utan snarare ha 5-10% som en säkerhet för mig och barn i aktieutdelning.

• Sagahell1115

Ja varför hjälpte inte han mig att spara? Varför var jag naiv och trodde vi gjorde något gemensamt? Om jag själv kunde besvara det...

Din fråga om varför jag tidigare sa ja har jag ju svarat på redan

• Sagahell1115

Jag har varit självförsörjande med god inkomst sen jag lämnade gymnasiet. Inte heller har jag jag levt i nån romantisk komedi verklighet om giftermål och barn. Inte ens haft det som dröm utan snarare tvärtom.

JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet"

Jag är inte ute efter att ta min mans pengar på något vis men han hade ALDRIG kunnat uppnå det han gjort utan mig heller. Inte samtidigt som han haft en fungerande familj i alla fall, men som vanligt räknas ju inte det. Mannen ska ju såklart ha det han förtjänat eller?

Jajja, eftersom jag trots allt har huvudet på skaft så blir det att gå till en advokat & sätta klausuler för hur en eventuell skilsmässa ska sluta rent ekonomiskt. Däremot kommer jag ju inte ha något utrymme för alla övertimmar osv om det bara är han själv han jobbar för'!

• Sagahell1115

Jag får tacka för alla era svar och åsikter. Jag har idag bokat en jurist som ska se över detta och kommer även att boka ett bankmöte.

Oavsett era skilda åsikter så kommer jag inte gå tomhänt ur detta, det är 2017 och det jag gett upp för att min man ska kunna bygga sitt företag ska vid en skilsmässa ska ersättas. Jag hoppas att fler fruar än jag ser om sitt bo vid en eventuell skilsmässa.

Nu ska jag bara komma över det faktum att han gjort detta, försöka få tillbaka någon form av förtroende, om jag lyckas vet jag inte.

Gott nytt år!

Svar på tråden Äktenskapsförord