• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • LillaJag06

Jag jade blivit väldigt ledsen.
    Vad säger han när du pratar med honom om detta? Ditt jobb? Dina pengar?
    Då kan du ju lika gärna starta upp ditt företag och han kan stanna hemma, fast set passar nog inte gubben lika mycket.
    Svin!
    Jag är väldigt tacksam att min man aldrig skulle göra så. Och jag säger aldrig för att jag vet det. Egoist är vad han är.

• Anonym (Maria)
    För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

Tycker det är lite rörigt. Skrev ni ett äktenskapsförord redan för 1,5 år sedan (vad innehöll det?), och vill han nu även inkludera företaget i det?
  • Sagahell1115

Nej han startade företaget för 2 år sedan och för 1,5 år sedan kom kollegan in. För ca 1 år sedan frågade han om vi kunde skriva äktenskapsförord som jag då sa ja till. Han har dock inte tagit tag i detta heller men vill göra det nu.

• Sagahell1115

Han säger /skriker bara att jag inte har med hans jobb/ företag att göra...

• Griseknoen35

Skrev du på äktenskapsförordet eller är det något han har pratat om att ni ska göra? Skriv inte på något mer och har du inte skrivit på äktenskapsförordet än så gör inte det. Låter mer som att han planerar att separera inom en snar framtid och inte har speciellt mycket tro på er.

• Poppy75

Se om ditt eget hus för han ser bara till sitt. Du har offrat mycket och han ska självklart kompensera dig för det vid en skilsmässa. Om han inte kan diskutera saken vuxet och rättvist nu så kommer han inte göra det om ni skiljer er.

Det drabbar inte bara dig utan även barnen om du blir ensamstående med kass ekonomi.

• molly11

Jag skulle inte skriva på! Varför vill han det om han älskar dig och vill leva livet ut med dig. Känns jäkligt märkligt att han kommer nu när det går bra för honom och vill ha igenom ett äktenskapsförord.

• Sagahell1115

VI har inte skrivit något än. Jag har sagt att jag vill prata med en advokat först. Jag håller med. När jag sagt att eftersom han inte kunnat vara ledig med barnen alls så får han konpensera mig för förlorad pension men då hävdar han att jag är ego och att vi ju ändå ska leva livet ut med varann. Om vi nu skulle göra det delar vi ju på min pension med isåfall...

Han säger sig ha skrivit i sitt kompanjonsavtal att vi ska ha ett äktenskapsförord, annars förlorar han sina andelar. (Det var dock han som startade företaget och kompanjonen fick köpa in sig för 25.000:- fast företaget var vinstdrivande redan så han klev ju bara in och plockade pengar direkt.)

Jag tycker han tar mer ansvar för honom än för oss som familj!

• Almina

Oj. Nej, i det läget, och med den synen din man har, så skriv inte på någonting! Om det inte spelar någon roll för din man att du inte pensionssparar, eftersom ni ändå inte ska separera, så måste det ju med samma logik inte vara nödvändigt med något äktenskapsförord? Att han har skrivit ett avtal med sin kompanjon är ju knappast ditt fel. Han borde ju i så fall sett till att ett äktenskapsförord var påskrivet innan han skrev det avtalet?!

• Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 16:41:51 följande:

Nej han startade företaget för 2 år sedan och för 1,5 år sedan kom kollegan in. För ca 1 år sedan frågade han om vi kunde skriva äktenskapsförord som jag då sa ja till. Han har dock inte tagit tag i detta heller men vill göra det nu.

Varför sade du ja?

Vad har fått dig att ändra dig?
Svar på tråden Äktenskapsförord