Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Äktenskapsförord

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

Tycker det är lite rörigt. Skrev ni ett äktenskapsförord redan för 1,5 år sedan (vad innehöll det?), och vill han nu även inkludera företaget i det?
  • Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 16:41:51 följande:

Nej han startade företaget för 2 år sedan och för 1,5 år sedan kom kollegan in. För ca 1 år sedan frågade han om vi kunde skriva äktenskapsförord som jag då sa ja till. Han har dock inte tagit tag i detta heller men vill göra det nu.

Varför sade du ja?

Vad har fått dig att ändra dig?
  • Anonym (Maria)

Jag förstår att han vill att företaget ska stå som hans enskilda egendom. Annars kan han kanske inte behålla det efter en skilsmässa, om TS ska få hälften. 

Däremot borde han kompensera TS i dagsläget på annat sätt, t ex pensionsspar.

• Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 17:55:05 följande:

(Maria)

Jag trodde aldrig han skulle vara så ego att jag ska vara glad över vilka fina barn jag uppfostrat i 6 år medan han tjänar miljoner varje år.

Ja, i ärlighetens namn så har han väl försörjt er. 

Tycker du själv att det är rimligt att han måste sälja sitt företag för att lösa ut dig vid en skilsmässa?

Varför sade du ja till ett äktenskapsförord?
  • Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-30 20:53:09 följande:

Tycker du att det är rimligt att jag offrat mitt företag osv som jag skeivit innovativ för våra barn och han ingenting? Jag ska bara vara glad och tacksam över att ha två underbara barn eller?

Dessutom är jag inte intresserad av att bli utköpt utan snarare ha 5-10% som en säkerhet för mig och barn i aktieutdelning.

Jag har inte skrivit att du ska utan pengar. Men det jag skriver är att jag förstår att han vill ha sitt företag som enskild egendom. Och jag förstår att han inte vill att du ska vara aktieägare i hans företag om ni skiljer.

Ni skulle gjort upp en lämplig ersättning till dig, du borde inte varit så naiv och trott att det skulle lösa sig. Varför pensionssparade ni inte till dig också?

Varför sade du ja till äktenskapsförord? Vad skulle ingå i det?
    Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:09:10 följande:
    Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    TS har gått i den klassiska kvinnofällan, valt bort sitt arbete/företag och satsat på barnen och tagit för givet att de ska vara ett par i all  evighet och har därför inte brytt sig om att se över sin egen ekonomi om det skulle bli skilsmässa.

Att man 2017 i Sverige med gratis utbildning, tillgång till information via media/TV fortfarande inte förstår att man är själv ansvarig för sin ekonomi är för mig en gåta. Varför pratar folk inte om sådana här saker tidigt i ett förhållande?

Rent krasst kan jag tycka TS får skylla sig själv. 
  • Anonym (Maria)
    Sagahell1115 skrev 2016-12-31 13:48:26 följande:

Jag är inte ute efter att ta min mans pengar på något vis 

Vad vill du då ha?

Har ni ärligt talat aldrig pratat om vad detta med hans företag innebär om ni skulle skilja er?
  • Anonym (Maria)
    slirren skrev 2017-01-01 14:21:14 följande:
    Du argumenterar för att TS skall bry sig om för henne okända människor och slänga sig själv famför bussen för deras skull. Samtidigt är du helt ok med att TS man har fört henne bakom ljuset och tycker att hon får skylla sig själv om hon blir barskrapad. Vad är det som gör att hon får skylla sig själv för att ha blivit lurad och sedan skall känna någon slags sympati för den som lurat henne, hans företag och okända delägare/anställda?
    På vilket sätt har han fört henne bakom ljuset?
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2017-01-01 14:39:54 följande:
    TS inlägg #37 t.ex.

"JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet""
    De tog ett beslut tillsammans att göra som de gjorde. Så hur förde han henne bakom ljuset?

TS är medveten om vad som händer om hon skriver på äktenskapsförordet, så hon blir inte lurad. Tvärtom, han kör med öppna kort. TS behöver inte skriva på. 
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2017-01-01 16:28:57 följande:
    Jag förstår utifrån TS berättelse att det var en gemensam satsning på endast ett av företagen + familj/barn. Dock med olika uppdrag men fortfarande ett gemensamt intresse och beslut för företagets och familjens framgång. Att maken nu försöker ändra på vem som får dra nytta av det gemensamma beslutet är att ha fört bakom ljuset.
    Så redan från första början så planerade mannen detta?
Svar på tråden Äktenskapsförord