• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 14:34:39 följande:
    TS verkar ha varit omedveten om att de skulle sluta vara ett team när det rullar lite för väl bra för företaget, eller hur tycker du det låter? Så om maken är medveten eller omedveten om sin egen uppoffring gör det knappast någon skillnad - TS del i företaget är lämplig kompensation för uppbackningen såvida han inte kan ersätta det med något annat.
    Allt jag säger är att TS gjorde sitt val. Om det då var omedvetet av mannen att inte täcka företaget i äktenskapsförord från början så ifrågasätter jag TS om hon nu verkligen vill ha en gratis del av kakan av ett företag som hon inte varit inblandad i. 

Kompensation för vad? Att TS man kanske inte lyckats lika bra med företaget om de delat sysslorna lika från början är orelevant nu då det är något som TS borde tänkt på från början.

"Jag gjorde ett val. Därför bör andra betala mig för mina så det täcker upp för det jag kunde ha tjänat" är en ganska konstig inställning imo
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 14:58:25 följande:

Allt jag säger är att TS gjorde sitt val. Om det då var omedvetet av mannen att inte täcka företaget i äktenskapsförord från början så ifrågasätter jag TS om hon nu verkligen vill ha en gratis del av kakan av ett företag som hon inte varit inblandad i. 

Kompensation för vad? Att TS man kanske inte lyckats lika bra med företaget om de delat sysslorna lika från början är orelevant nu då det är något som TS borde tänkt på från början.

"Jag gjorde ett val. Därför bör andra betala mig för mina så det täcker upp för det jag kunde ha tjänat" är en ganska konstig inställning imo

Du bortser från att maken också gjorde ett val som han nu får stå för om inte TS är så dum (vilket hon inre verkar vara) att hon låter honom dribbla med sina "tilläggsklausuler" som bara är i hans favör.

Kompensation för de ändrade villkor han nu vill addera förstås.
    Alla hästar hemma
  • slirren
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 14:58:25 följande:

Med ditt resonemang att hon får skylla sig själv så är det väl bara att applicera även det på honom. Tråkigt att han inte såg till att ha ett äktenskapsförord från början men nu har han ju gjort "sitt val" och får skylla sig själv. Eller hur? Hur mycket han jobbat i sitt företag är irrelevant eftersom han gjort sitt val.

Om man skall vara cynisk och egoistisk så kan man ju i alla fall vara det i bägge riktningarna.

Som hon skrev så gjorde de ju valet tillsammans. Med ditt resonemang så borde han ju t.ex. inte ha rätt att vara i närheten av barnen då han inte bidragit till deras uppfostran eller skötsel.
  • pyssel
    slirren skrev 2016-12-31 15:06:42 följande:

Med ditt resonemang att hon får skylla sig själv så är det väl bara att applicera även det på honom. Tråkigt att han inte såg till att ha ett äktenskapsförord från början men nu har han ju gjort "sitt val" och får skylla sig själv. Eller hur? Hur mycket han jobbat i sitt företag är irrelevant eftersom han gjort sitt val.

Om man skall vara cynisk och egoistisk så kan man ju i alla fall vara det i bägge riktningarna.

Som hon skrev så gjorde de ju valet tillsammans. Med ditt resonemang så borde han ju t.ex. inte ha rätt att vara i närheten av barnen då han inte bidragit till deras uppfostran eller skötsel.

Exakt så! Nu kanske vederbörande förstår sitt eget regelverk
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Lösning)

Det är inte konstigt att maken och kompanjonen vilk ha äktenskapsförord. Vid skilsmässa kan företaget deabbas hårt. Fullt normalt delägarskapsavtal.

En sak framgår inte i tråden, om maken nu har bra inkomst plus utdelningar i halcmiljonklassen,m, det måste väl komma TS till del i deras gemensamma liv? Det måste finnas gott om pengar??? Eller?

Ta en del av dessa och pensionsspara till TS..

Knuten är snarare att säkra TS framtid vid ev skilsmässa. Istället för att gå i klinch, besök en familjejurist tillsammans och resonera som vuxna människor.

TS kan t ex äga en mindre aktiepost i företaget, mesans mannens del är enskild egendom. Vid separation går det då lättare att lösa ut TS.

Finns det andra värden? Hus? Sparande?

Att juridiskt styra olika utfall vid skilsmässa reso dödsfall är inte så lätt. Situationen är dock inte det minsta unik för en rutinerad familjejurist.

Jag förstår att du reagerar TS, fullt rimligt. Men ni verkar hamnat i ett låst läge. Ring juristen idag.

• Anonym (123)
    slirren skrev 2016-12-31 15:06:42 följande:

Han får enligt gällande lag i Sverige vara i närheten av sina barn.
    Och jag har redan skrivit att TS man var dum som inte inkluderade det från början, så ja han får skylla sig själv om nu TS väljer att inte skriva på.

Men precis som Anonym (Lösning) skriver, företaget kan gå under vid skiljsmässa, vilket inte endast förstör för både TS och TS man, utan även kompanjonen.
  • Anonym (keke)

Jag håller med Anonym (Lösning). Det är inte ovanligt att ha klausul om äktenskapsförord i kompanjonsavtal. Det är till för att skydda bolaget. Troligen har kompanjonen också förbundit sig att ha ett. Så nej, det är inte personligt mellan TS och hennes man. De får hitta andra lösningar för att uppnå en balans dem emellan.

• Anonym (K)
    Anonym (keke) skrev 2016-12-31 19:20:36 följande:

Jag håller med Anonym (Lösning). Det är inte ovanligt att ha klausul om äktenskapsförord i kompanjonsavtal. Det är till för att skydda bolaget. Troligen har kompanjonen också förbundit sig att ha ett. Så nej, det är inte personligt mellan TS och hennes man. De får hitta andra lösningar för att uppnå en balans dem emellan.

Skönt att Ts kan skita i det dock:)
  • Anonym (Allt mitt är mitt)

Prata med en advokat så att innebörden av just ditt äktenskapsförord blir förståligt för dig.

Är det så att la utdelningar, löneuttag med mera ska vara hans också eller avser det bolagets värre vid en seperation

• Isola747

Bara läst ts. Tala om för honom att det är hans tur att jobba deltid och ta hand om hemmet så att du kan satsa på din karriär nu?!

Svar på tråden Äktenskapsförord