Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Äktenskapsförord

Jag ser inte problemet. 

Ja du är offrat dig mer för hemmet och så, men det var ju du som offrade dig. 
    Antar att han inte höll en pistol mot ditt huvud. 

Inget stoppar dig från att starta ett nytt företag. Du har inget med hans företag att göra.

Lär dig säga nej, säg till honom att han ska ta hälften av sysslorna med hemmet/barnen och satsa sedan på din egen karriär.

• Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 12:03:35 följande:
    "Hälften"? Han får väl ta allt om TS ska få samma förutsättningar? Alternativt kompensera med pensionssparande för passerad tid plus vad som kan skrivas som enskild egendom på TS. Förslagsvis huset som sextiotalist skrev, om det inte är belånat över taknocken.
    Som jag skrev, TS offrade sig. Varför krävde hon inte att han skulle ta hälften från början i så fall?
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 12:18:31 följande:
    Hon får helt enkelt kräva att han tar hela nu, annars får han skylla sig själv lika mkt som TS som gjorde sina val, att hans val för några år sedan var att inget äktenskapsförord med enskild egendom skrevs. Var och en står sitt rättvisa kast.

Eller du tycker kanske att bara TS man ska ha utrymme att göra fördelaktiga ekonomiska "tillval"?
    Nej jag skriver ju att TS får satsa på sin egen karriär och att hennes mans företag inte tillhör henne på något sätt.

TS gjorde sina val då. Ska hon "ge igen" genom att tvinga sin man att göra samma val?
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:09:10 följande:
    Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    Och TS kunde valt annorlunda
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:24:04 följande:
    Liksom maken. Därför faller det sig mest ekonomiskt rättvist att inte bara maken kan göra ett "omval". Status quo enligt BÅDAS ursprungliga val är mest rättvist. Skriva ett äktenskapsförord nu - då kan vi verkligen tala om att ha offrat sig.
    Båda kunde offrat sig, ja. Men nu gjorde TS det. Och nu är det inte maken som klagar, utan TS.

Skumt system vi har med giftemål egentligen. Det borde ju vara att man måste skriva äktenskapsförord OM man vill dela lika.
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 13:38:01 följande:
    Nej det skrev jag inte - att hon offrat sig ensam. Jag skrev att makens"offer" är att han inte skrev företaget som enskild egendom. Båda får därmed stå sitt kast och inte bara en bör få rätten att säkra sin ekonomi.
    Ja det var dumt av honom. Att inte ha äktenskapsförord som täcker ens företag är jävligt farligt, då företaget helt enkelt kan gå under vid en skiljsmässa. 

Men framkommer det att TS man gjorde detta som en medveten uppoffring för att säkra TS ekonomi?

TS vad har du för inkomst?
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2016-12-31 14:34:39 följande:
    TS verkar ha varit omedveten om att de skulle sluta vara ett team när det rullar lite för väl bra för företaget, eller hur tycker du det låter? Så om maken är medveten eller omedveten om sin egen uppoffring gör det knappast någon skillnad - TS del i företaget är lämplig kompensation för uppbackningen såvida han inte kan ersätta det med något annat.
    Allt jag säger är att TS gjorde sitt val. Om det då var omedvetet av mannen att inte täcka företaget i äktenskapsförord från början så ifrågasätter jag TS om hon nu verkligen vill ha en gratis del av kakan av ett företag som hon inte varit inblandad i. 

Kompensation för vad? Att TS man kanske inte lyckats lika bra med företaget om de delat sysslorna lika från början är orelevant nu då det är något som TS borde tänkt på från början.

"Jag gjorde ett val. Därför bör andra betala mig för mina så det täcker upp för det jag kunde ha tjänat" är en ganska konstig inställning imo
  • Anonym (123)
    slirren skrev 2016-12-31 15:06:42 följande:
    Med ditt resonemang att hon får skylla sig själv så är det väl bara att applicera även det på honom. Tråkigt att han inte såg till att ha ett äktenskapsförord från början men nu har han ju gjort "sitt val" och får skylla sig själv. Eller hur? Hur mycket han jobbat i sitt företag är irrelevant eftersom han gjort sitt val.

Om man skall vara cynisk och egoistisk så kan man ju i alla fall vara det i bägge riktningarna.

Som hon skrev så gjorde de ju valet tillsammans. Med ditt resonemang så borde han ju t.ex. inte ha rätt att vara i närheten av barnen då han inte bidragit till deras uppfostran eller skötsel.
    Han får enligt gällande lag i Sverige vara i närheten av sina barn.
    Och jag har redan skrivit att TS man var dum som inte inkluderade det från början, så ja han får skylla sig själv om nu TS väljer att inte skriva på.

Men precis som Anonym (Lösning) skriver, företaget kan gå under vid skiljsmässa, vilket inte endast förstör för både TS och TS man, utan även kompanjonen.
  • Anonym (123)
    Anonym (Ally) skrev 2017-01-01 10:36:26 följande:
    Och TS har enligt gällande lag rätt till hälften av familjens tillgångar.

På vilket sätt skulle det förstöra för TS om företaget går under vid skilsmässa? Hon får ut sin del (hälften av familjens tillgångar), om sedan företaget inte kan gå vidare drabbar det ju inte henne. Hon har heller inte skrivit avtalen med kollegan och har därför inte ansvar för att se till att de avtal maken och kollegan skrivit uppfylls vid en skilsmässa.

Visst, det går att hävda att barnen kanske inte får samma standard hos pappa om hans företag går under, men så är det ju ofta för skilsmässobarn och skulle TS inte kräva sin rätt skulle det ju vara hos henne som barnen får sämre standard.

TS man verkar vilja vara ett team så länge han tjänar på det, men inte när han riskerar något själv, så självklart måste TS se om sitt eget hus.
    TS får även företagets eventuella skulder. Och eftersom företaget verkar inkomstkällan för både TS och TS man förlorar båda sin inkomst.

Det är väl företaget som skrivit avtalen, så klart hon får ansvar. Sen kan hon köra det i botten om hon vill. Om hon vill förstöra för alla inblandade, inklusive en tredje part.

Vore en sak om TS man var den enda som var inblandad i företaget, men det kan ju inte vara kul att vara kompanjonen om ens investering hänger på ett giftermål. Vad händer om företaget anställer?
  • Anonym (123)
    slirren skrev 2017-01-01 14:21:14 följande:
    Du argumenterar för att TS skall bry sig om för henne okända människor och slänga sig själv famför bussen för deras skull. Samtidigt är du helt ok med att TS man har fört henne bakom ljuset och tycker att hon får skylla sig själv om hon blir barskrapad. Vad är det som gör att hon får skylla sig själv för att ha blivit lurad och sedan skall känna någon slags sympati för den som lurat henne, hans företag och okända delägare/anställda?
    Förd bakom ljuset hur?
Svar på tråden Äktenskapsförord