• pyssel

Äktenskapsförord

Anonym (123) skrev 2016-12-31 11:45:32 följande:

Jag ser inte problemet. 

Ja du är offrat dig mer för hemmet och så, men det var ju du som offrade dig. 

Antar att han inte höll en pistol mot ditt huvud. 

Inget stoppar dig från att starta ett nytt företag. Du har inget med hans företag att göra.

Lär dig säga nej, säg till honom att han ska ta hälften av sysslorna med hemmet/barnen och satsa sedan på din egen karriär.

"Hälften"? Han får väl ta allt om TS ska få samma förutsättningar? Alternativt kompensera med pensionssparande för passerad tid plus vad som kan skrivas som enskild egendom på TS. Förslagsvis huset som sextiotalist skrev, om det inte är belånat över taknocken.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 12:06:53 följande:

Som jag skrev, TS offrade sig. Varför krävde hon inte att han skulle ta hälften från början i så fall?

Hon får helt enkelt kräva att han tar hela nu, annars får han skylla sig själv lika mkt som TS som gjorde sina val, att hans val för några år sedan var att inget äktenskapsförord med enskild egendom skrevs. Var och en står sitt rättvisa kast.

Eller du tycker kanske att bara TS man ska ha utrymme att göra fördelaktiga ekonomiska "tillval"?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 12:52:02 följande:

Nej jag skriver ju att TS får satsa på sin egen karriär och att hennes mans företag inte tillhör henne på något sätt.

TS gjorde sina val då. Ska hon "ge igen" genom att tvinga sin man att göra samma val?

Nej BÅDA gjorde sina val då och skapade möjligheter för ETT företag plus familjens behov. När företaget nu bär sig och t.o.m går med vinst så ska han ha möjlighet att ensam dra nytta av bådas insats tycker du alltså
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:12:38 följande:

Och TS kunde valt annorlunda

Liksom maken. Därför faller det sig mest ekonomiskt rättvist att inte bara maken kan göra ett "omval". Status quo enligt BÅDAS ursprungliga val är mest rättvist. Skriva ett äktenskapsförord nu - då kan vi verkligen tala om att ha offrat sig.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2016-12-31 13:17:52 följande:

TS har gått i den klassiska kvinnofällan, valt bort sitt arbete/företag och satsat på barnen och tagit för givet att de ska vara ett par i all  evighet och har därför inte brytt sig om att se över sin egen ekonomi om det skulle bli skilsmässa.

Att man 2017 i Sverige med gratis utbildning, tillgång till information via media/TV fortfarande inte förstår att man är själv ansvarig för sin ekonomi är för mig en gåta. Varför pratar folk inte om sådana här saker tidigt i ett förhållande?

Rent krasst kan jag tycka TS får skylla sig själv. 

Ja det var naivt. Desto större anledning att inte försätta på den banan och ge bort hjälpen till maken gratis när han nu inte betraktar dem som ett team där hon backat upp företagandets möjligheter.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:28:46 följande:

Båda kunde offrat sig, ja. Men nu gjorde TS det. Och nu är det inte maken som klagar, utan TS.

Skumt system vi har med giftemål egentligen. Det borde ju vara att man måste skriva äktenskapsförord OM man vill dela lika.

Nej det skrev jag inte - att hon offrat sig ensam. Jag skrev att makens"offer" är att han inte skrev företaget som enskild egendom. Båda får därmed stå sitt kast och inte bara en bör få rätten att säkra sin ekonomi.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 13:59:51 följande:

Ja det var dumt av honom. Att inte ha äktenskapsförord som täcker ens företag är jävligt farligt, då företaget helt enkelt kan gå under vid en skiljsmässa. 

Men framkommer det att TS man gjorde detta som en medveten uppoffring för att säkra TS ekonomi?

TS vad har du för inkomst?

TS verkar ha varit omedveten om att de skulle sluta vara ett team när det rullar lite för väl bra för företaget, eller hur tycker du det låter? Så om maken är medveten eller omedveten om sin egen uppoffring gör det knappast någon skillnad - TS del i företaget är lämplig kompensation för uppbackningen såvida han inte kan ersätta det med något annat.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (123) skrev 2016-12-31 14:58:25 följande:

Allt jag säger är att TS gjorde sitt val. Om det då var omedvetet av mannen att inte täcka företaget i äktenskapsförord från början så ifrågasätter jag TS om hon nu verkligen vill ha en gratis del av kakan av ett företag som hon inte varit inblandad i. 

Kompensation för vad? Att TS man kanske inte lyckats lika bra med företaget om de delat sysslorna lika från början är orelevant nu då det är något som TS borde tänkt på från början.

"Jag gjorde ett val. Därför bör andra betala mig för mina så det täcker upp för det jag kunde ha tjänat" är en ganska konstig inställning imo

Du bortser från att maken också gjorde ett val som han nu får stå för om inte TS är så dum (vilket hon inre verkar vara) att hon låter honom dribbla med sina "tilläggsklausuler" som bara är i hans favör.

Kompensation för de ändrade villkor han nu vill addera förstås.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    slirren skrev 2016-12-31 15:06:42 följande:

Med ditt resonemang att hon får skylla sig själv så är det väl bara att applicera även det på honom. Tråkigt att han inte såg till att ha ett äktenskapsförord från början men nu har han ju gjort "sitt val" och får skylla sig själv. Eller hur? Hur mycket han jobbat i sitt företag är irrelevant eftersom han gjort sitt val.

Om man skall vara cynisk och egoistisk så kan man ju i alla fall vara det i bägge riktningarna.

Som hon skrev så gjorde de ju valet tillsammans. Med ditt resonemang så borde han ju t.ex. inte ha rätt att vara i närheten av barnen då han inte bidragit till deras uppfostran eller skötsel.

Exakt så! Nu kanske vederbörande förstår sitt eget regelverk
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 14:32:51 följande:

På vilket sätt har han fört henne bakom ljuset?

TS inlägg #37 t.ex.

"JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet""
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 14:49:13 följande:

De tog ett beslut tillsammans att göra som de gjorde. Så hur förde han henne bakom ljuset?

TS är medveten om vad som händer om hon skriver på äktenskapsförordet, så hon blir inte lurad. Tvärtom, han kör med öppna kort. TS behöver inte skriva på. 

Jag förstår utifrån TS berättelse att det var en gemensam satsning på endast ett av företagen + familj/barn. Dock med olika uppdrag men fortfarande ett gemensamt intresse och beslut för företagets och familjens framgång. Att maken nu försöker ändra på vem som får dra nytta av det gemensamma beslutet är att ha fört bakom ljuset.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 16:32:11 följande:

Så redan från första början så planerade mannen detta?

Det är ju ganska ointressant "hur illa" han är vad gäller tidsaspekten när det nu ändå är så pass illa att han vill snika undan äktenskapets största ekonomiska tillgång. Planerat sedan ett par månader eller från början talar bara om hur beräknande eller hur väldigt mkt mer beräknande en person är.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Äktenskapsförord