Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

Håller med samtliga om att det är såå dåligt att förlossningsvården inte har tillräckligt med resurser för att ta hand om alla som ska föda! Undrar hur det vore om det var männen som födde...
    Är lite nervös för det här med att behöva föda mitt i semestern. Man blir ju inte lugnare av fulla förlossningar och underbemanning precis. :/ 
    Bor i Sörmland, så har förlossning i Nyköping och Eskilstuna men vi vill föda i Norrköping, som förra gången. Hoppas det kommer gå bra och bli som vi önskar!

• Wooden

Är det någon som börjat med järntillskott eller åt det vid tidigare graviditet. Förra graviditeten hade jag bra järndepå och mot slutet rekommenderade min bm ändå extra järn men jag avstod. Nu tycker min nya bm att jag ska börja även fast järnvärdet knappt är lågt. Jag är orolig att bli hård i magen och vill isåfall börja med något som verkar så skonsamt som möjligt! Tips och/eller erfarenheter? Verkar som många blir väldigt hårda av Niferex tex. 

• Wooden
    Meowt skrev 2017-03-16 06:40:30 följande:

Om man blir skickad till ett annat sjukhus, löser man det själv med transport då? Konstig fråga kanske men vi har ingen bil så kan vara bra att veta :p

Ja den transporten löser man väl själv precis som man skulle gjort om man fick plats där man önskar. Bor du i Stockholm? Tänkte hur ni tänkt ta er till förlossningen? Man blir väl i regel hänvisad till annat sjukhus redan när man ringer, så det blir ju inte så att du har åkt till ena sjukhuset och sen får reda på att du måste ta dig till ett annat. Utan det vet du ju innan du åker isåfall. 

Vi har tex ca 6 mil till tre olika förlossningar och är det fullt där vi önskar föda så får man ju reda på det direkt och då blir man hänvisad till/ringer själv till något av de andra tänker jag :) 
  • Wooden
    Lady K skrev 2017-03-18 22:55:03 följande:

Varit iväg och kollat barnvagn idag igen. Är nog inne på en Britax Smile 2, någon som har erfarenheter av den?

Vi hade föregångaren Brio Smile till sonen. Var väldigt nöjda! Nu har vi köpt en Bugaboo Donkey eftersom storebror är yngre än 2 år när bebisen kommer.
  • Wooden
    Sarus85 skrev 2017-03-18 07:17:27 följande:

Ca 3,5 månad kvar tills det är juli! Tänk snart är vi där. Även om tiden ibland sniglar sig fram så går det ju ändå rätt fort ;).

Jag har 2,5 månad kvar att jobba. Galet! När slutar ni jobba?

Om inget tillstöter under graviditeten jobbar jag 80% tills vidare. Är ledig en dag i veckan med sonen. Planerar nog att gå ner till 60% vid midsommar, då har jag en månad kvar till bf. Sen jobbar jag nog så till bf om inte bebis kommer tidigare. Gjorde ungefär så förra grav, jobbade till en fredag, hade bf på måndagen därpå och födde sen på torsdagen. Blev lagom för mig! Jobbar på kontor. Sambon kommer vara ledig från bebis kommer och 4-6 veckor skulle jag tro. Vi har inte spikat än.
  • Wooden

Alltså, jag har tänkt lite fel kring SGI osv. Blir lite trött på mig själv. Både jag och sambon har valt att skydda vår SGI sen sonen blev 1 år. Sen han började fsk jobbar vi båda 80% och innan det gick vi lite omlott med ledigheten. Sen blev jag ju gravid när sonen var typ 14 månader och jag har liksom haft så stort fokus på att skydda SGI och att jag/vi är tvungna att skydda den ända till nästa bebis kommer (och inte ha rätt att gå ner i tid som med första barnet när man inte är inne i aktivt SGI-skydd). Men jag blev ju gravid innan sonen blev 1 år och 9 månader! Och vet ju att man då behåller sin SGI. Kan vi helt enkelt sluta ta föräldradagar dom dagar vi är hemma?

Hade gärna sparat några av dagarna vi plockat ut, men å andra sidan har pengarna kommit väl till pass så det får vara en okej miss helt enkelt!

• Wooden
    sobrio88 skrev 2017-03-19 17:51:12 följande:

Jag pluggar ju nu och har tänkt att va föräldraledig med storebror fram till bf. Men har bara lägstanivådagar kvar på honom. Kan man blanda de dagarna med högstanivådagarna på bebisen (kommer inte ihåg vad det heter) så man får högre inkomst?

Ja, det kan du göra, men dom kan du börja ta ut först när du har 60 dagar kvar till bf tror jag.
  • Wooden
    sobrio88 skrev 2017-03-19 18:14:02 följande:

Va bra :) Ja det kommer jag ha. Vi slutar inte skolan förrän nån vecka in i juni och är beräknad till 11 juli så det blir utan att kollat i kalendern ungefär en månad :)

Ja men dåså! :) Läste inte det där med att du pluggar tror jag, haha :) Då är det ju perfekt!
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-03-20 07:20:24 följande:

Någon som använder nässpray? Är det ok eller? Lyckats bli förkyld nu...

Jag är beroende sen många år så jag tar nässpray varje dag. Det finns vissa man inte ska ta som gravid, tror tex otrivin mentol. Annars har jag uppfattat som att avrådan från nässpray är pga att man ofta blir långvarigt täppt som gravid och att långvarigt bruk leder till/kan leda till beroende. Inte att det ger negativ påverkan på barnet!
  • Wooden

Man säkrar bara sin gamla föräldrapeng genom ny graviditet :/ trodde ju man skyddade SGI också. Aja. Bara fortsätta ta ut fp till bebis kommer då!

Angående förskola och ålder är det ju verkligen så himla individuellt! Sonen började vid 15 månader och det har gått jättebra! Måste man skola in vid precis 1 år av något skäl så är det ju bara att försöka. Man får tänka att efter 12 månader är det ju faktiskt tillåtet. :)

Svar på tråden BF Juli 2017 ny