Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

Mamma till Rasmus skrev 2017-01-17 17:04:27 följande:

Nej jag blev erbjuden det eftersom vi har det sa bm. Det var inget jag blev erbjuden med sonen men då kanske det inte fanns heller. Jag är 32 år och hon sa att det inte hade med åldern utan att det erbjöds till alla då det som sagt finns på plats. Bor i Nyköping.

Jag har läst att Sörmlands landsting inte erbjuder kub. Skumt. Vet inte om jag velat göra ändå, så skitsamm, haha. Skönt att få göra det gratis! :)
  • Wooden

Hur mår alla nu för tiden? Många med illamående som håller i sig? Eller mår dom flesta som jag rätt bra?

Jag har varit relativt symptomfri hela graviditeten och det håller i sig fortfarande. Går in i vecka 14 imorgon. Blir galen på att jag inte kommer ihåg hur jag mådde i början på första graviditeten. Har ju gjort ultraljud som visade pickande hjärta och välmående foster, men ändå kan man inte låta bli att ändå vara liiiite orolig att nåt skulle vara fel. Att man inte bara kan slappna av!! 

• Wooden
    Delilah2001 skrev 2017-01-20 08:41:15 följande:

Känns så avlägset till juli! Evigheter kvar.

Och ändå så har halva graviditeten gått om fem veckor!

Tycker också det är aaaaslänge kvar! Men antar att det bara säger BOOOOM! rätt vad det är och magen blir gigantisk och tiden springer iväg. Haha. Vet inte vad som är värst, haha. 
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-01-23 16:46:40 följande:

Varit på läkarbesök idag och tyvärr såg inte allt bra ut. Tvillingarna mår bra, men det skiljer lite i vikt och mått, vilket hade varit ok om inte den ena haft mindre fostervatten och liten urinblåsa. Tyvärr kan detta vara början på ttts....
    Blev skickad till Stockholm och Huddinge sjukhus redan imorgon, ska vara där på onsdag 9.30.
    Så åker tåg upp imon.
    Får undersökas igen och beslutas det om operation så blir det på onsdag vid 14.
    Känner mig helt knäckt. Vilket man än gör så är riskerna stora att båda eller en dör.

Men fy vad tråkigt att höra! Vet inte vad jag ska säga. Skickar styrkekramar och hoppas allt går så bra det bara kan när ni ska till Huddinge! 
  • Wooden
    Delilah2001 skrev 2017-01-23 17:19:14 följande:

Jag har tydligen drabbats av immunisering

Min kropp har bildat antikroppar mot mitt barn, vilket betyder att barnets blodkroppar bryts ner...

Väldigt ovanligt, och att detta hänt just denna graviditeten och inte med mina andra barn, beror på att det är en ny pappa förmodligen, och han har en antigen som fostret fått från honom, och som jag bildat antikroppar mot.

I allra värsta fall får barnet allvarlig blodbrist och det kan vara livshotande.

Ska försöka att ta en dag i taget och försöka att inte oroa mig för mycket. Blir många blodprov framöver för att följa upp hur det utvecklas.

Usch vilken oro! Man får väl försöka se det positivt med att det upptäcks och får gå på täta kontroller! Hoppas verkligen allt går bra för dig och bebis :)
  • Wooden

Är ganska säker på att jag också känt bebisen nu! Även fast det är andra graviditeten är det så svårt att säga. Har haft värsta tarmrörelserna sen jag plussade typ. Men nu är det mer som att det fladdrat till några gånger. Ingen sprattlande fisk, men något lite diffust sådär. Härligt! :) Går in i v 15 imorogn!

• Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-01-25 11:24:29 följande:

Tvillingarna lider av tts grad 2 och det blir operation idag kl.14.
    Håll tummarna!

Skönt att få svar och håller givetvis tummarna att allt går så bra som möjligt! Tänker på dig och din familj!
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-01-26 10:49:44 följande:

Tyvärr överlevde bara en av mina tvillingar...ser bra ut för den andra och chansen är god att jag t.o.m går tiden ut.

Det var verkligen tråkigt att höra. Och mitt i sorgen såklart jätteskönt att det ser bra ut för er levande lilla bebis. Ta hand om er hela familjen. Kram
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-02-01 21:46:49 följande:
    Grattis till pojken!
    Känner också att omgivningen har svårare att acceptera att man får en till pojk.
    För oss är det också helt perfekt. Massa kläder och grejer.
    Vi beställde en syskonvagn som vi skulle hämtar nu förra veckan, men då allt hände med tvillingarna så kändes det inte så kul att behöva hämta den...
    Skrev till företaget om situationen och de var väldigt förstående och hjälpsamma och vi behövde inte hämta och de stod även för returfrakten. Skönt att slippa tänka på det mitt i allt. Jag ångrar ändå inte att vi beställde en vagn, för skulle vi fått tvillingarna så hade det varit så mycket mer att fixa med och det stressade mig. Det vet ett moment mindre...
    Nu däremot ska jag inte förbereda ett dugg innan jag vet att detta barnet klarar sig. Eller så fixar vi allt när han är här. Vi har ju redan alla grejer egentligen, så det går ju fort att göra iordning även när han är här.
    Tappade liksom lusten att förbereda nåt, vill inte ens titta på bebiskläderna som jag lagt fram för att tvätta..
    Förstår dig att du känner nu att du inte vill förbereda något. Såklart det känns lite avslaget och osäkert hur det ska bli, även om det verkar som ni har goda förutsättningar att gå hela vägen! Och det är ju ändå en skön vetskap. 

Förutom vid speciella händelser som GrönaDruvans tycker jag inte man ska tänka så mycket på att det är "för tidigt" för saker och ting. Precis som flera sagt är ju kanske det minsta problemet att man köpt en vagn/kläder osv om något går fel med ens graviditet. Dessutom kan ju tyvärr något hända under hela graviditeten eller under/efter förlossningen och fram tills dess vill man kanske inte vänta med allt. Sen behöver man ju nödvändigtvis inte köpa hel garderob, vagn och inreda hela barnrummet medan missfallsrisken är som störst. Men det gör ju faktiskt alla precis som dom vill! :)

Vi köpte dubbelvagn när jag var i vecka 10! En Donkey som är lätt att bli av med om den inte skulle komma till användning. Har inte köpt något annat än.
  • Wooden

Måste bara skriva av mig lite. Är såååå besviken! Förra graviditeten var vi på ett fantastiskt ställe med en underbar barnmorska som gjorde ett ul i vecka 28, primärt för att kolla kön men själva ultraljudet var en väldigt noggrann genomgång av bebisens anatomi. Kändes verkligen som en bonus då vi förväntade oss något i stil med rutinultraljudet som inte var någon speciell upplevelse för oss. Sen vi åkte därifrån i juni 2015 har vi båda längtat tills det skulle bli dags för syskon så vi kunde åka dit för samma kontroll igen! Men nu har dom slutat med sin mödravård så det kan inte bli nåt besök! Är så himla besviken över detta. 

Så nu vill jag ha tips! Antar att det får bli i Stockholm, dit vi har okej avstånd. Är det någon som varit eller vet någon som varit på privat ultraljud i Stockholm där det varit väldigt bra och värt pengarna? 
    Missförstå mig rätt, för SJÄLVKLART är det viktigast att bebisen är frisk osv, men primära anledningen till ett ultraljud till är att vi vill kolla kön, men skulle jättegärna vilja att själva ultraljudet är väl genomfört och med en rejäl genomgång av hur bebisen har det där inne :) 

Svar på tråden BF Juli 2017 ny