Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

Sosozo skrev 2017-04-11 19:36:56 följande:

Jag tänker ta det som det kommer. Amningen är inte en big deal för mig. Viktigare är att alla mår bra. Med min första ammade jag först heltid sen någon månad under natten bara. Sammanlagt 5 månader. Hade en förlossningsdepression och tyckte amningen var väldigt ångestladdad. Grät ofta samtidigt, men kunde inte läsa av mig själv så ammade ändå eftersom "alla" sa att det var det rätta. Kan tillägga att vi körde lite flaska parallellt under den tiden då med, både ersättning och pumpad mjölk. Med barn nr 2 delarna de jag från start och jag och min man delade på matning och nätter. Det var ett fantastiskt upplägg. Passade alla i familjen. Med denhär, ja. Det får bli vad det blir. Tänker att jag delammar även denna gång om det funkar.

Det enda jag kan tycka såhär i efterhand är att det var synd att jag inte fick hjälp med att skippa amningen första gången. Anknytningen blev verkligen helt störd på grund av ångesten framkallad av amningen. Jag fick helt andra känslor för min bebis när jag slutat amma, då började de mysiga känslorna komma.

Tack för svar! Precis sådär kändes det för mig med min son. Ångestladdad amning som absolut gick ut över anknytningen. Jag var också deprimerad i ungefär 8 veckor och jag är helt säker på att det berodde delvis på amningen. Och där vill jag inte hamna igen.
  • Wooden
    Leeandra skrev 2017-04-11 14:16:01 följande:
    Det låter hemskt, känns som att FB-gruppen är just det där gänget av fördömande människor som man inte vill lyssna på, är själv inte med där då jag vet inte vad det är. Jag rekommenderar bara att ta kontakt med hjälpmammorna privat.

Sen tror hag att det kan vara svårt att bestämma sig för det ena eller andra innan bebisen är här, för även om du har barn innan är det ju en ny liten person som kommer och ni kommer ha ett annat samspel. Det är nog mest att lita på din känsla av vad dom känns rätt när det väl är dags.
    Tror också att det är så med FB-gruppen! Det var ju inte hjälpmammorna som skrek högst. Jag med flera ville hitta hjälp/stöd att få till en amning som kändes bra, vilket nog för dom flesta innebar delamning och hur man skulle fasa ut och alla "tips" var bara att amma så mycket det går så blir bebis nöjd så småningom. Och det var ju den ständiga amningen som var så himla påfrestande. 

Ja, jag tycker det är viktigt att inte ha bestämt alltför mycket i förväg. Är väldigt ödmjuk inför att det kanske inte alls blir som man tänkt sig eller att man ändrar sig :) Känner mest att det är skönt med lite tips och råd och att jag HELST skulle vilja bestämma mig innan bebisen kommer om jag kommer ge amningen en chans eller bara bestämma mig för att ge flaska från start. Har ju tid på mig (förhoppningsvis!)
  • Wooden
    Powerjess skrev 2017-04-12 19:19:11 följande:

Hej! Jag känner puffarna och sparkar har känt sen v 21 går in i vecka 28 imorgon och har inte sett utanpå magen, jag är mullig men inte fet annars kan det vara därför? Eller bör jag ora mig?

Kram J

Hur hårda sparkar och rörelser du känner spelar ingen roll! Du känner ju att nån rumlar runt där inne :) Beror ju på hur bebis ligger och var moderkakan sitter. Jag skulle inte oroa mig! :)
  • Wooden
    Summerchild skrev 2017-04-15 23:08:39 följande:

Min glada påsk blev en mardröm när jag åt vacumförpackad gravad lax.... hur tänkte jag....gråtit å spytt ....om det nu ens hjälper. Läst men tröstar lite bara. Nån annan som begått misstag?

Fasen ska jag vara orolig i veckor nu :(

Förstår om du är orolig, alla vill vi ju göra så gott vi kan. Jag har ätit kallrökt lax nu vid påsk samt en gång på smörgåstårta (där jag vet att det var färskt). Klen tröst för dig om du inte åt "medvetet". Jag följer kostråden med måtta och sunt förnuft. Men såklart gör vi ju alla olika och det som känns bäst för oss. Nu när du känner dig orolig, försök att tänka att risken att det du åt är smittat är väldigt liten.
  • Wooden
    narie24 skrev 2017-04-22 22:19:18 följande:

Vilken bok är det?

Ser att det är Föda utan rädsla. Rekommenderar verkligen den!
  • Wooden
    Meowt skrev 2017-04-26 15:32:32 följande:
    Det gick verkligen inte bra tyvärr :(
    Misslyckades rätt så rejält men tror att det var nerverna. Det var en sak som gick fel först och sen gick det liksom neråt.
    Grät typ hela eftermiddagen igår och har väl börjat återhämta mig lite. Sen har jag haft en tuff dag på jobbet idag plus är ju inte direkt stabil som gravid :). Känner mig rätt så sämst faktiskt.
    Har ny tid om en månad så hoppas på att det går bättre då, annars får jag ta det efter bebis även om innan är att föredra, men klarar jag inte det innan slutet på juni så måste jag göra om teorin. Finns knappt några tider heller.

På tal om jobbet så har jag en kollega som är lite osmidig (har nämnt henne här förut). Idag påpekade hon hur stor jag blivit samt så frågade hon hur mycket jag har gått upp (!!)
    Verkligen HELT fel dag och vikten är dessutom ett väldigt känsligt ämne.

Är rätt så redo för helg nu.
    Tråkigt med uppkörningen, håller tummarna att det går vägen på nästa försök! Man är ju skitnervös så förstår din känsla. Sen släpper ju allt och tror man vill gråta oavsett om det gått bra eller inte, fast det är roligare om man gråter för man klarar det förstås... Som sagt, så hoppas jag du klarar det nästa gång. Skicka lite pepp!

Och kollegan. Vet inte vad jag ska säga. Om alla bara kunde sluta lägga sig i! ibland är det bara dumheter, men ibland kanske man faktiskt har lagt på sig mycket på kort tid och då tror jag man vet om det utan att folk måste påminna en hela tiden. Sjukt om man skulle gå runt och kommentera icke-gravida kroppar på det där sättet.
  • Wooden
    narie24 skrev 2017-05-02 20:11:00 följande:

Fick du ngt svar om de där 10 procenten förresten? Behöver man göra ngt för att få dem, eller sker det automatiskt?

Ingen aning hur man ska gör med ledigheten. Det första jag tänkte var att vara hemma ett läsår (arbetar i skolan). Men då har jag alltså ingen semester nästa sommar? F-ledigt är ju inte semestergrundande...?

Lite sugen på att jag tar en tredjedel, mannen en tredjedel och sen jag sista tredjedelen. Men blir för rörigt pp jobbet tror jag.

Föräldralön (10% av lönen x månader som många fack har) betalas inte ut automatiskt. Ibland är det från arbetsgivaren men min sambo är elektriker och han ansökte via deras alfakassa eller nåt sånt. Så det måste man säga till eller ansöka om.

Föräldraledigt är semesterlönegrundande första 120 dagarna. Precis som nämnts kan det kanske innebära ca 9 dagar.

Sen beror det ju på vilket system man har på sin arbetsplats, om man tjänar in semester innevarande år eller om man tjänar in till nästa år. Och även om man samlar kalenderårsvis eller inte. Kan vara rörigt.

Om man har ferietjänst har jag faktiskt ingen aning om hur det funkar.

Har inte bestämt än hur vi ska göra med ledigheten. Sambon har sökt skola (känns sådär för inkomsten...) och det blir ju rätt olika läge beroende på om han ska studera eller om vi båda har heltidsjobb att disponera.
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2017-05-03 23:59:58 följande:

Oj, här var det längesen jag var in och kikade. Blir ordentlig kvällsläsning för mig nu:) passar bra eftersom bebisen rör sig konstant så kan ändå inte sova.

Är i vecka 32 nu och kom nyligen hem från Rom. Kan säga att det var mycket promenera runt och vara turist så jag fick sån extrem foglossning i slutet. Samt ont i fötterna så fick köpa ett par birkenstock och sätta på mig för fötterna fick inte plats i mina sneakers haha.

har även fått beviljad sjukpenning på 50% så är såååå glad.

Hur mår ni?

Hoppas ni hade en härlig semester iallafall! Jag går in i v29 idag och åker till London om två veckor. Är också orolig för det där med att promenera mycket. Vi har iofs sonen med oss och han är ju inte ens två år så även om han har vagn så kommer vi väl inte strosa runt oavbrutet hela dagarna. Plus att vi alla varit där förut, så ska inte flänga runt och turista direkt. Åker med sambon och min mamma och pappa, blir skönt att kunna turas om med barnet. 

Jag har också foglossning som besvärar till viss del, men det funkar fortfarande helt okej. Annars mår jag fint! :) 
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2017-05-04 12:43:56 följande:
    Ja, det var fantastiskt! Så himla skönt med miljöombyte. Även om det slet på kroppen:)

Vad roligt att ni också ska iväg! Tänker du skaffa nån reseförsäkring när du är borta? Jag skaffade en som täcker upp till vecka 32+0. Tecknade bara de dagar jag var borta:)

Det kommer nog gå bra. Du får se till att ditt sällskap går i din takt:D jag gick fruktansvärt långsamt mot slutet men jag tog mig framåt iallafall! Första dagen gick vi närmare 16 000 steg. DET kändes haha!
    Ja, jag skaffade en utökad häromdagen! OM det händer något så kan det ju kosta okontrollerat med pengar annars. Tror jag betalade 234kr för 4 dagar hos ERV. Tror inte det fanns motsvarande hos så många andra. 

Ja, man får vara försiktig i början! Då tänker man ju att "det här går ju fint!" så får man sota för det sen! Hoppas på fint väder! Såå besviken över att vinet på uteservering får utebli, haha! 
  • Wooden

Min bebis verkar ha rätt gott om plats fortfarande, men går in i v30 imorgon, så många bebisar här inne har ju hunnit växa på sig lite mer. Däremot upplever jag faktiskt att det är rätt skönt med moderkakan i framvägg. Hade det förra gången också så har inget att jämföra med, men känner liksom inte så starka/hårda sparkar. Rätt skönt. Det mest är som mjuka buffningar. Hinner kanske ändras också...

Ligger något över kurvan på SF-måttet och är man nojjig med kontrollbehov lyser det rött i huvudet och oron över stor bebis kommer. Säkert ingen som helst "fara" och det där måttet har ju inte nödvändigtvis något med barnets storlek att göra. Med sonen gick jag 3 dagar över tiden och han vägde 3600, fullt normalt alltså. Så egentligen är det nog bara att sitta ner i båten och vänta på att det ska bli dags. Haha. :) 

Svar på tråden BF Juli 2017 ny