Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

narie24 skrev 2017-05-16 12:30:49 följande:

Tänk att flera av er kommer ha era små om drygt en måndag! Själv så är jag bara i vecka 32 och gick över 5-6 dgr med mina tidigare barn så räknar med det nu med. Blir det senare får jag nog psykbryt haha!

Vågar ni som ska få i juli resa bort ngt innan?

Är beräknad 14/7 och hade tänkt fira midsommar i Sundsvall. Risken är ju ganska liten att det drar igång redan då men man vet ju aldrig.

Åker till London imorgon, men går in i v31 på torsdag så känner ingen direkt oro för att nåt skulle hända när vi är där. Har dock tecknat extra reseförsäkring som täcker till v36 ifall att!

Annars har vi inget inplanerat, iallafall inget som skulle försvåra en förlossning. :)
  • Wooden
    narie24 skrev 2017-05-16 13:00:10 följande:
    Aha, okej. Då kanske man inte ska vara rädd för att föda i Sundsvall då?

Oroar mig en del för hur läget kommer var på förlossningarna i juli. Det är ju pressat redan nu, hur är det inte då under deras semester? Inte kul om personalen är alldeles stressad. Sen kanske man måste åka typ till Uppsala?! Jag kommer nog inte våga vänta lika länge hemma som med tvåan.
    Är för övrigt också lite halvt orolig för att föda mitt i semestern, men det är ju inte så mycket till återvändo. Har många förlossningsavdelningar inom ca 1,5h bilresa + sjukhusen i Sthlm som ligger ytterligare lite längre bort (som iofs kan vara otroligt långt om man får bråttom, vi har 45 minuter till närmsta) så utgår åtminstone från att vi får plats nånstans. Jag vet inte vad andra har för upplevelser vid personalbrist, men jag ser faktiskt framför mig att man i de allra flesta fall inte drabbas speciellt hårt som patient. Så egentligen är jag inte orolig. Men stressa upp sig kan man ju göra ändå, hehe :)
  • Wooden

Är det fler/många här som har sporadiskt eller inget sex under graviditeten? För vår del har det pågått under lång tid och tycker det är frustrerande för jag saknar bekräftelsen det ger liksom. Sonen är 20 månader och sista delen av den graviditeten hade vi väldigt lite sex, kanske 2 gånger sista trimestern. Sen tog det kanske 4 månader innan vi hade sex när bebis kommit och sen har det liksom inte riktigt tagit fart, blir kanske nån/ett par gånger i månaden. Hur jag blev gravid i höstas vet jag knappt, då bodde vi hos mina föräldrar pga en flytt och renovering. Tidigare i år har det väl funkat okej med nån gång i veckan eller kanske varannan men nu när jag börjar bli höggravid är det sällan igen.

Ville bara skriva av mig lite. Vi har varit ihop i 10 år och förstår att sexlivet går upp och ner. Särskilt med graviditeter och småbarn "i vägen".

• Wooden

Tack för alla era svar om sexet! Pratade om detta med ett gäng väninnor på en babyshower för ett tag sen. Det var dock inte alls jag som tog upp det ur den här synvinkeln utan en kompis utan barn som började prata om sex generellt och hur länge det var "normalt" att ha mellan liggen. Samtliga verkade tycka att över en vecka var rätt länge och två veckor typ ifrågasattes (?!) Detta alltså även av såna med små barn hemma. Jag höll mig i bakgrunden och bidrog inte så mycket till diskussionen. Besparade dom att fundera över mitt sporadiska sexliv...

• Wooden
    Lindseeey skrev 2017-05-28 09:00:48 följande:

Ja risken finns ju men vi fortsätter hoppas att hon stannar inne ett tag till 31 fulla veckor idag ! :)

Skönt att höra att ni blir väl omhändertagna på sjukhuset! Förstår att det känns jättejobbigt med ovisshet osv. Håller tummarna att er bebis stannar inne så länge som möjligt. Skickar styrkekramar!
  • Wooden
    acinnaleh skrev 2017-05-31 07:08:29 följande:

Alltså måste gnälla av mig ännu mera, sorry :(

Sen ungefär måndag fm har jag känt att det liksom strålat i en nerv i höger överarm, underarm och en väldigt ond punkt i höger skuldra. Domnar liksom bort nästan men samtidigt så känns det ungefär som man fått en stöt på elektriska knölen. Maken hittade ett ställe som var hårt i skuldran igår kväll och försökte massera bort den väldiga smärtan men det hjälpte inte. Fick ta alvedon när jag legat och vridit mig i sängen jättelänge :( ska ta upp det här med bm idag.

Hoppas kunna få hjälp ( vet inte om det är karpaltunnelsyndrom på g igen eller om det är arbetsrelaterat... jobbar 100% plus en massa ideellt med diverse dokument inför SM-tävlingar fre-sön).

Just ett fint graviditetssammanfattningsbesök att nästan grina över hur ont det gör plus ta upp hur dåligt vi tycker de behandlade oss på smvc ;( ska vi få tid att sammanfatta och skriva ner önskemål om sjukhusvistelsen också liksom... blääää

Håller med Narie24; man får gnälla! Jag är också en riktig gnällspik just nu. Har fullständigt tröttnat på den här graviditeten! Bläää. Först apvarmt i helgen så jag bara låg i soffan och var helt matt. Och nu har jag superont i bäckenet, mest framtill och så strålar det bak i ryggen. Vecka 33 imorgon. Förmodligen många veckor kvar innan bebis är här... Det är väl bara att härda ut. :( 

Strongt att jobba 100%. Det gjorde jag såhär dags i förra graviditeten också. Nu jobbar jag 80% och är fl en dag. Från midsommar är jag ledig två dagar. Har ju en 20-månaders hemma så det är inget vilohem där heller, haha. 
  • Wooden
    78elle skrev 2017-06-02 21:46:15 följande:

[quote=77725492][quote-nick]Treansresa skrev 2017-06-02 21:33:25 följande:[/quote-nick]Stort grattis till sonen! Hur mår ni? Det är första julibebisen som är skriven här

Tack!

Vi mår efter omständigheterna bra.

Fick göra akut snitt i vecka 29+5 då det visade sig att han inte mådde bra inne i magen och bara timmar efter det visade det sig att han hade sjukdomen NEC och det blev operation där 9 cm av tunntarmen togs bort. Nu kryar vi på oss på Nenonatala intensivvården och det går framåt och blir bättre o bättre för varje dag. Känslorna åker lite berg-o-dalbana för mig, känner att jag gick miste om att uppleva en hel graviditet med stor mage och en vanlig förlossning, men huvudsaken är ju ändå att lillkillen mår bra och verkar klara sig! Vilken livskraft det är i de små liven!

Vad skönt att allt verkar gå bra! Förstår att det är mycket känslor, man måste känna sig så maktlös också. Men samtidigt glad och stolt att er pojke är så stark :) Stort grattis till er son och lycka till!
  • Wooden
    noova87 skrev 2017-06-07 08:53:39 följande:
    Inte hundra själv men stod på nätet att du får ligga ute med pengar för sjukresa till förlossning men får igen pengarna senare. Men och behöva ligga ute med flera tusenlappar. I så fall hoppas jag att de pröjsar utan att man ska ligga ute med den summan. Speciellt om man inte vet när man får igen den summan. 

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Sjukresor-i-Stockholms-lan/

Fast tror om man bor mer åt södra halvan om stan så lär det nog vara mer Eskilstuna än Uppsala och Västerås. Fast fy f-n och åka i mer än en timme med taxi/bil med värkar. 
    Tänk då på alla dom som inte bor i en stad där det inte finns förlossning. Treansresa: Hur långt skulle du ha till närmsta om det är fullt i Gällivare? (Vilket väl inte är troligt om jag förstår saken rätt)

Jag har ca 45 minuter till min närmsta, och den ligger ändå i ett annat landsting. Ca en timme till de två förlossningsavdelningar som finns i mitt landsting. Så att sitta i bilen med värkar ett tag är inte mycket att göra åt tyvärr. Ska tilläggas att jag bor i en stad där det finns sjukhus men där förlossningen är nerlagd sen många år. Så bor liksom inte på landet. 

Vi har dock bil, så är inte aktuellt att behöva åka taxi eller sjuktransport.
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-06-07 14:17:09 följande:
    Ja, det är jobbigt att känna såhär och det har jag inte känt med de andra två. Troligtvis spelar det väl in att hela graviditeten varit en oro och så svårt att tro på att det slutar väl...

Det ska inte vara någon ökad risk för komplikation för att den andra ska ut. Han är väl kanske 15-17 cm och säkert lite "ihopskrynklad" så han kommer ut lätt och troligtvis ihop med moderkakan. Det som kan hända är att inte moderkakan inte orkar med och att det kan bli en blödning, men sånt kan ju hända annars också... fast är sjukt nervös.
    "Tyvärr" finns ju ingen återvändo nu, ut ska det på nåt sätt!!
    Förmodligen kommer det ju gå jättebra! Men man förstår ju din oro såklart! Hoppas verkligen det inte blir några ytterligare komplikationer för er del. Känns som ni haft er beskärda del av sånt nu. 

Tycker oron går så upp och ner. Senaste oron, som egentligen är piece of cake och löser sig, är att både mina föräldrar och svärisarna är bortresta hela veckan innan bf. Det är dom enda sonen sovit borta hos innan, så det är ett litet orosmoment. Men inte alls säkert bebisen kommer då och han flera andra (3 fastrar tex) som han är väldigt trygg med. Inte ens säkert det blir aktuellt med nån övernattning heller. Och så är det ju absolut inte på liv eller död. Men det är min senaste fundering, haha :)
  • Wooden
    Vet hur det känns skrev 2017-06-08 14:38:19 följande:
    Väldigt fascinerande att det går.. han eller hon ligger långt mot ryggen.. känns hemskt.. vet inte vad jag ska tro så nu hoppas jag att det är en pojke.. haha han kanske har en micropenis.. eller nått.. stämmer.. två flickor sen innnan.. blir spännande på förlossningen sen
    Haha, apropå penis! Med min son så visste vi att det skulle bli en pojke, ja så säkert som man kan veta, såg en väldigt tydlig snopp och pung på ett ultraljud i v28. Jag hade mest funderat på det här med snopp eller snippa och inte alls tänkt på att det hänger med en pung på köpet! Den var så himla stor när han föddes, haha. Blev typ chockad när jag såg den. En liten kusin föddes för några veckor sen och han hade också jättestor och svullen pung. Så var beredd på det! Haha :)  
Svar på tråden BF Juli 2017 ny