• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Anonym (H)
    Anonym (Sylvia) skrev 2016-12-15 07:10:30 följande:

Det kan lätt bli blåa ögon.Vet liknande fall.

Anonym (Maja) skrev 2016-12-15 07:16:03 följande:

Jag har grönbruna ögon liksom min pappa och mina syskon. Min mamma har blå liksom mitt barns pappa. Mitt barn har också blå ögon.

Min syster har brungröna ögon hennes man blå, alla barn bruna/brungröna.

Okej tack för svaren :)
  • Anonym (Jag)

Jag är blåögt barn till brunögda föräldrar (helt normalt, jag vet) är f ö lik dem båda utom till färger. Men detta har kommenterats väldigt många gånger genom livet. Så även om folk här säger att DE minsann inte tänker på sådant, så finns det tillräckligt många andra som gör det.

• i-o
    Anonym (Maja) skrev 2016-12-15 07:16:03 följande:
    Jag har grönbruna ögon liksom min pappa och mina syskon. Min mamma har blå liksom mitt barns pappa. Mitt barn har också blå ögon.

Min syster har brungröna ögon hennes man blå, alla barn bruna/brungröna.
    Därför att bruna ögon är ett dominant anlag. Genomslag avgörs också av förfäder/förmödrar.
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2016-12-15 08:43:33 följande:

Jag är blåögt barn till brunögda föräldrar (helt normalt, jag vet) är f ö lik dem båda utom till färger. Men detta har kommenterats väldigt många gånger genom livet. Så även om folk här säger att DE minsann inte tänker på sådant, så finns det tillräckligt många andra som gör det.

Men det kan också ha mer med att du inte har dina föräldrars färger i övrigt att göra också.

Jag har själv det problemet. Jag är, sen jag blev tonåring, väldigt lik min mamma i utseendet. Men, då jag har fått pappas färger så tycker alla att jag är väldigt lik pappa istället. Sen ser de svartvita bilder på mig och mamma och blir väldigt förvånade över att jag är så lik mamma egentligen.
  • Anonym (hanna)
    Anonym (Pfdb1974) skrev 2016-12-14 14:06:29 följande:

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

Jag hade inte funderat på att barnet var adopterat överhuvudtaget.

Vad spelar det egentligen för roll? Min dotter hade bruna ögon nu mer grön-bruna nästan guldiga. Jag har gröna, pappan blå. Hon är väldigt lik sina kusiner på pappans sida i utseendet men har mina färger. Vi ser inte ut att vara hennes föräldrar alls. Men hon är vårt barn och pappan har även gjort ett faderskapstest. Men ingen anklagar oss för att hon skulle vara adopterad för det.
  • elyse

Jag tänker att det händer ju rätt ofta att man är själv med barnet och då har ju andra ingen aning om hur den andra föräldern ser ut. Jag var blond som liten (Idag färgar jag det rött) och har blå ögon. Min man har mörkbrunt lockigt hår och bruna ögon. Vår dotter är vit-blond och har blå ögon. I lekparken tror jag inte att någon parar ihop dem på utseendet.

• Anonym (Svårt att säga)

Min man barnens styvfar är INTE barnens biologiska far, han har funnits i deras liv sedan de var 2 resp. 3 men den äldsta dottern ser ut och beter sig väldigt mycket som sin styvfar, och den yngre dottern har även hon mycket från sin styvfar i humör och humor, men inte utseende, så även miljön påverkar mycket. Man växer liksom med varandra och blir som föräldern även om den inte är biologisk.

• Trollmamman

Jag skulle aldrig reagera på ögonfärgen. Men har fått frågor/kommentarer själv när mitt ena barn var liten. Jag har blå ögon, pappan gröna och barnet mörkbruna ögon. Storasyskonet har blå.

• NKmamma
    Anonym (Pfdb1974) skrev 2016-12-14 17:00:06 följande:
    Nej självklart inte men jag vill inte att folk ska undra om det/otrohet/donation. Vi berättar för de vi vill men vill inte att det är vad folk tänker först på när de träffar barnet. Det är jobbigt nog för mig och min manlighet att behöva donator, jag vill inte att det ska tas upp igen och igen i folks huvuden och att de ska fundera och undra i tysthet. Barnet blir ju mitt hursomhelst och så är det med adopterade barn med. Men jag vill inte bli påmind om det hela tiden, vill se det som 100% mitt så länge det inte är relevant i sammanhanget att hen blivit till via donation.
    En liten kommentar till det här inlägget: Vad gäller donation, du behöver vara helt trygg och säker på att det här är rätt för dig/er. Upplever att du inte är det.
    Jag har ÄD-barn själv så jag vet vad ni går igenom.
    Att få barn och alldeles särskilt vid assisterad befruktning så tycker jag att det är jätteviktigt att vara bekväm i sitt beslut. 
    Jag har sörjt min infertilitet och jag ser inte mig själv som misslyckad. Har fått barn på ett annat sätt och det är verkligen inte fel.

Och en sista sak:
    Säg inget till alla människor, men ta inte ifrån ert eventuella barn dess ursprung.
  • Anonym (Ögonfärg)

Jag hade inte reflekterat alls över det. I min familj är det en salig blandning på ögonen. Vi är fyra barn och samtliga är biologiska barn till båda föräldrarna. Mamma har gröna ögon och pappa har ljusgröna. Jag har hazel, min syster har melerade från blått närmast pupillen till brungrönt mot irisringen. Min storebror har gröna ögon och min lillebror har isblåa. Finns anlagen så finns chansen :)

• ssa123

Jag skulle ALDRIG reflektera. Funderade nu lite snabbt vilken ögonfärg mina vänners barn har, och jag kom inte på det på någon av dem.

Jag har tre barn med samma make och en är blåögd en väldigt grön och en brun-nästan svart.

• Anonym (H)
    Anonym (hanna) skrev 2016-12-15 13:26:48 följande:

Jag hade inte funderat på att barnet var adopterat överhuvudtaget.

Vad spelar det egentligen för roll? Min dotter hade bruna ögon nu mer grön-bruna nästan guldiga. Jag har gröna, pappan blå. Hon är väldigt lik sina kusiner på pappans sida i utseendet men har mina färger. Vi ser inte ut att vara hennes föräldrar alls. Men hon är vårt barn och pappan har även gjort ett faderskapstest. Men ingen anklagar oss för att hon skulle vara adopterad för det.

Vad vackert med lite guldiga ögon :)
  • Anonym (Nej)

Jag brukar inte ens tänka på andras ögonfärg, om dom inte har väldigt speciella ögon, hade verkligen inte trott att barnet var adopterat på grund av det.

• nevermind

Jag reflekterar inte över sånt överhuvudtaget. Även om barnet är mörkhyat så skiter jag i vilket.

Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?