• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Nnn) skrev 2016-12-14 19:28:05 följande:

Jag förstår inte. Om man är empatisk mot sina föräldrar så ger man dem inte barnbarn alls om man är över en viss ålder? Eller på vilket sätt skall man vara empatisk mot sina föräldrar?

Nej, jag menade att en person som skaffar barn riktigt sent ofta har gamla föräldrar som blir i behov av hjälp.
  • Anonym (annan anna)
    Anonym (Funderare) skrev 2016-12-14 19:33:27 följande:

Jag hade reflekterat över det och tänkt att barnet var en en bekräftelse på att verkligheten inte är så enkel som det man lärde sig på biologilektionerna.

Skulle du tolka avvikande ögonfärg hos ett barn som ett biologiskt under? När det finns mer troliga förklaringar till avvikande ögonfärg?
  • i-o

Mor- och farföräldrar är mer relevant för färggenomslag.

• Anonym (K)

Ögonfärg hade jag nog inte ens tänkt på att jämföra mellan barnet och föräldrarna

• Anonym (Funderare)
    Anonym (annan anna) skrev 2016-12-14 20:05:43 följande:
    Skulle du tolka avvikande ögonfärg hos ett barn som ett biologiskt under? När det finns mer troliga förklaringar till avvikande ögonfärg?

Nej, att verkligheten och grundskolebiologin inte stämmer överens är knappast ett under. Det är ett faktum. Ett faktum som jag skulle bli påmind om ifall jag såg ett brunögt barn med blåögda föräldrar.
  • Anonym (Sylvia)

Hade barnet bruna ögon och båda föräldrarna blåa ögon,hade nog tänkt på detta en stund.Det första man säger när man möter andras barn förstå gången är ju"hon är lik dig," osv.

• Anonym (moi)

Jag har varit tillsammans med en kille som hade mörkbruna ögon, hans föräldrar hade olika nyanser av blått och då mer till det ljusa hållet. När man såg dem tillsammans fanns det ingen tvekan om att det var hans föräldrar eftersom de delade så otroligt mycket mer karaktärsdrag om än inte ögonfärgen.

Sen har man, sedan 1980-talet insett att det finns ganska många ärftliga faktorer som avgör ögonfärg och inte endast de två man trodde på under 50 år.

Så nej, jag skulle inte ens reflektera över ögonfärgen och definitivt inte ta föregivet att dte var adopterat eller en "avfällning".

• Anonym (annan anna)
    Anonym (Funderare) skrev 2016-12-14 20:34:54 följande:

Nej, att verkligheten och grundskolebiologin inte stämmer överens är knappast ett under. Det är ett faktum. Ett faktum som jag skulle bli påmind om ifall jag såg ett brunögt barn med blåögda föräldrar.

Vet inte om gemene man skulle tänka på det. Mest troligt skulle de tänka att det KAN vara ett biologisk under. I vilket fall skulle de inte kunna vara säkra. Tror inte de flesta människor orkar bry sig så himla mycket om andras angelägenheter. Själv skulle jag bara noterat det och inte tänkt vidare på det.

En fördel är ju att barnet annars kommer vara likt dig eftersom ni är släkt. Tror att jag själv också skulle föredra ett syskon före okänd donator.

Men tänker på alla andra komplikationer. Hur kommer din brorsa känna när han ser barnet växa upp? Om du är gift så blir ju barnet ditt rent biologiskt men ni kommer ju alltid att veta. Tänk om han blir ledsen eller ångrar sig?? Och ska ni berätta för barnet? Hur och när? Gissar på att det är mindre traumatiskt för ett barn att ha farbror som donator faktiskt. Det är ju ingen okänd.

By the way. Borde inte din brorsa ha anlag för blåa ögon också? Chansen är väl 50 att barnet blir blåögt då.
  • Anonym (Alt 1)

Kan komma med ett exempel; både jag och min man har mörka drag och bruna ögon. Vår första son har också mörka drag och liknar oss båda. Vår andra son däremot är blond och blåögd.

Jag har inte träffat någon än som inte har kommenterat detta.. så visst reagerar folk!
    Ingen har nog tänkt att vi har adopterat men möjligtvis att jag har vänstrat (vilket jag inte har!!!)

• TigerLilySwe

Du förstorar problemet, folk lägger inte märke till sånt. Min mamma har ca 10 syskon där hon är den enda med bruna ögon, en faster till henne hade det också. Varken jag el mina andra syskon har fått det. Min pappa härstammar från Orienten. Ingen av oss syskon har fått hans svarta hår el olivhy.

Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?