• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Anonym (m)

Svar nej jag hade inte tänkt nåt alls.

Till alla er som börjar rabbla om hur ögonfärgerna är i era släkter; det spelar liksom ingen roll :) 

Det är rätt komplext med ögonfärg och man kan inte säga att det "måste" vara på ena eller andra sättet

Ja brunt anlag är dominant men man kan ändå få andra färger på ögonen. 
    Det blå anlaget kan ibland se grönt ut och det bruna anlaget kan också ibland se grönt ut (det handlar om hur mkt "färg" det finns i ögat, eller hur jag ska säga) 

Grönt kan som bekant se mer eller mindre blått ut osv osv. 
    Det finns en hel del att läsa om ögonfärg och det är inte så enkelt som man fick lära sig i lågstadiet. 

TS, om detta handlar om ngn sorts oro tror jag den är överdriven då folk sällan synar varann på det där sättet när man träffas. 

• sextiotalist
    Anonym (m) skrev 2016-12-14 14:31:22 följande:

Svar nej jag hade inte tänkt nåt alls.

Till alla er som börjar rabbla om hur ögonfärgerna är i era släkter; det spelar liksom ingen roll :) 

Det är rätt komplext med ögonfärg och man kan inte säga att det "måste" vara på ena eller andra sättet

Ja brunt anlag är dominant men man kan ändå få andra färger på ögonen. 
    Det blå anlaget kan ibland se grönt ut och det bruna anlaget kan också ibland se grönt ut (det handlar om hur mkt "färg" det finns i ögat, eller hur jag ska säga) 

Grönt kan som bekant se mer eller mindre blått ut osv osv. 
    Det finns en hel del att läsa om ögonfärg och det är inte så enkelt som man fick lära sig i lågstadiet. 

TS, om detta handlar om ngn sorts oro tror jag den är överdriven då folk sällan synar varann på det där sättet när man träffas. 

Det var därför jag babblade om det, just för att påvisa att det är komplext. Skolboken stämmer inte alls på varken sambons barndomsfamilj eller min egen.
  • Mascaraklumpar

Jag hade antagit att barnet antingen blivit till genom äggdonation eller insemination eller var adopterat i fall 2-3. Om det var så att jag kände till att mamman hade varit otrogen tidigare kanske jag hade funderat lite på otrohet också. Oavsett så hade jag förstås inte nämnt något om inte föräldrarna själva tar upp ämnet.

• Duckan

Inget jag direkt skulle gå runt och tänka på ts.

Har en vän som är halvjapan, hennes ena barn är halvmulatt, andra barnet har mammans japanska drag och dennes pappa är en blåögd blond en som är halvtysk. Där har du en mix man kan undra över på stan

• cairo

Om båda föräldrarna har blåa ögon så kan inte barnet ha bruna ögon, eftersom brunt anlag är dominant! Föräldrar med bruna ögon kan dock få blåögda barn, förutsatt att de har ett blått anlag och ett brunt (=bruna ögon). 

Så om båda föräldrarna har blåa ögon skulle jag varit säker på att någon eller båda föräldrarna inte är biologiska föräldrar till barnet. 

• cairo

Och jag och min syster har förr diskuterat liknande situation efter att hon träffat någon vars föräldrar hade blåa ögon. Men det kanske är jag och syrran som är onormala som reflekterar och reagerar på såna detaljer. :) 

• sextiotalist
    cairo skrev 2016-12-14 14:55:27 följande:

Om båda föräldrarna har blåa ögon så kan inte barnet ha bruna ögon, eftersom brunt anlag är dominant! Föräldrar med bruna ögon kan dock få blåögda barn, förutsatt att de har ett blått anlag och ett brunt (=bruna ögon). 

Så om båda föräldrarna har blåa ögon skulle jag varit säker på att någon eller båda föräldrarna inte är biologiska föräldrar till barnet. 

Skolans exempel igen. Det är mer komplext än så. Det är inte bara en gen som bestämmer ögonfärgen. Ja, det finns bruna anlag som är dominanta, men det finns hur många bruna ögonfärger som inte är dominanta. Det är något jag lärt mig genom att detta kommit upp många gånger och duktiga biologer har förklarat hur det ligger till.

http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg

• cosinus

Två brunögda föräldrar med blåögt barn är ju inte ens konstigt, två blåögda föräldrar med brunögt barn är ju mer ovanligt men det finns naturliga förklaringar. Dock lär ju barnet få lära sig i skolan att det är omöjligt och ställa frågor.

Melerade ögon kontra blå hade jag inte ens funderat på...

• Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2016-12-14 15:03:03 följande:

Skolans exempel igen. Det är mer komplext än så. Det är inte bara en gen som bestämmer ögonfärgen. Ja, det finns bruna anlag som är dominanta, men det finns hur många bruna ögonfärger som inte är dominanta. Det är något jag lärt mig genom att detta kommit upp många gånger och duktiga biologer har förklarat hur det ligger till.

vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg

Så är det, men det är fortfarande extremt ovanligt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn. Rent statistiskt är det mycket troligare att åtminstone en av föräldrarna inte är genetisk förälder till barnet.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2016-12-14 15:18:27 följande:
    Så är det, men det är fortfarande extremt ovanligt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn. Rent statistiskt är det mycket troligare att åtminstone en av föräldrarna inte är genetisk förälder till barnet.
    Visst, men likväl, man kan inte veta om det är det som är undantaget
Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?