Inlägg från: Anonym (Pfdb1974) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Anonym (Pfdb1974)
    Anonym (S) skrev 2016-12-14 14:11:12 följande:

Att ha blå ögon med två brunögda föräldrar är inget konstigt. Det ska däremot inte gå att få bruna ögon om båda föräldrarna är blåögda då brunt är dominant och man kan därför inte ha blå ögon med brunt anlag.

Båda saker är möjliga biologiskt (tidigare trodde man som du att det ena inte gick men nu vet man att det inte är så då inte bara en gen bestämmer ögonfärg). Men jag tänker att det tänket kanske finns kvar hos en del ändå...
  • Anonym (Pfdb1974)

Jag ska förklara vår frågeställning lite mer. Jag undrade om båda alternativen eftersom jag ville veta om folk inte tänker på det eller om de har det gamla tänket.

Anledningen till varför jag undrar är för att jag inte kan få barn och min bror som bor utomlands har erbjudit sig att ställa upp som donator vilket vi tänker vore perfekt eftersom barnet då får gener från mig också. Han har dock bruna ögon men jag och hustrun har blå. Vi vill inte att folk ska undra om vi inte väljer att berätta för dem, ytligt bekanta och så.

Att blåögda kan få brunögda barn vet jag eftersom min bror har bruna ögon och våra föräldrar har blå som jag. Min mormor har däremot gröna som är en variant av brunt som ser mer ut som blått. Min morfar har blå. Och min syster har melerade ögon.

Så vi har ju en del brunt i släkten men mina ögon är klarljusblå. Det är väl möjligt till och med att jag skulle kunna få ett brunögt barn ifall jag kunde få barn.

• Anonym (Pfdb1974)
    Anonym (Linn) skrev 2016-12-14 16:54:43 följande:

Tror knappast att någon bryr sig. Vad har du för problem med adopterade barn? Skulle det vara något fult?

Nej självklart inte men jag vill inte att folk ska undra om det/otrohet/donation. Vi berättar för de vi vill men vill inte att det är vad folk tänker först på när de träffar barnet. Det är jobbigt nog för mig och min manlighet att behöva donator, jag vill inte att det ska tas upp igen och igen i folks huvuden och att de ska fundera och undra i tysthet. Barnet blir ju mitt hursomhelst och så är det med adopterade barn med. Men jag vill inte bli påmind om det hela tiden, vill se det som 100% mitt så länge det inte är relevant i sammanhanget att hen blivit till via donation.
Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?