• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Fru Ve

Nej det hade jag inte alls tänkt på faktiskt, oavsett. Det är väl inte alls säkert att barnets ögonfärg eller annat drag liknar föräldrarnas utan barnet kan ju vara likt någon annan släkting. T.ex. är en av våra söner ljusblond fast ingen av oss är det. Men båda har släkt som är blonda. Den andra sonen är jättelik min mans lillebror på många sätt. Så jag tycker inte ni ska fundera så mycket.

• Anonym (S)

Att ha blå ögon med två brunögda föräldrar är inget konstigt. Det ska däremot inte gå att få bruna ögon om båda föräldrarna är blåögda då brunt är dominant och man kan därför inte ha blå ögon med brunt anlag.

• Höstaster

Jag skulle förmodligen inte märka något, studerar sällan detaljer i utseende och kan inte svara på vad folk i vår närhet har för ögonfärg. Är det viktigt?

• 23åring

Som jag förstår det ska ni använda er av donator och vill inte att det ska synas? Då hade jag valt alternativ 1.

• sextiotalist
    Anonym (Pfdb1974) skrev 2016-12-14 14:06:29 följande:

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

Mamma bruna ögon, pappa blå, ingen av oss har fått varken mammas eller pappas ögonfärg.
    Min sambos mamma brunögd, pappa blåögd, endast en av syskonen har fått bruna ögon.
    Min bror cendré, hans fru brunhårig, barnen rödhåriga.

Så svaret är, ingen som tänker på det och även där man vet att föräldrarna är barnens biologiska föräldrar, så väljer genitiken sina egna vägar.
    Ingen skulle nog reflektera över detta.
    Förresten kan två brunögda få ett blåögd barn, eftersom det blåa anlaget kan finnas hos den brunögda men det bruna slår igenom. Och ärver barnen det blåa anlaget från föräldrarna så kan det bli blåögd. (nu är det mer komplicerat än så, men förenklat)
  • Fru Ve
    Anonym (S) skrev 2016-12-14 14:11:12 följande:

Att ha blå ögon med två brunögda föräldrar är inget konstigt. Det ska däremot inte gå att få bruna ögon om båda föräldrarna är blåögda då brunt är dominant och man kan därför inte ha blå ögon med brunt anlag.

Jag trodde också att det var så, men det kan tydligen ändå vara möjligt har jag fått höra. T.ex. genom olika variationer och mutationer.
  • Anonym (Pfdb1974)
    Anonym (S) skrev 2016-12-14 14:11:12 följande:

Båda saker är möjliga biologiskt (tidigare trodde man som du att det ena inte gick men nu vet man att det inte är så då inte bara en gen bestämmer ögonfärg). Men jag tänker att det tänket kanske finns kvar hos en del ändå...
  • Anonym (S)
    Fru Ve skrev 2016-12-14 14:12:35 följande:

Jag trodde också att det var så, men det kan tydligen ändå vara möjligt har jag fått höra. T.ex. genom olika variationer och mutationer.

Ja det stämmer nog. Men det är väldigt ovanligt.
  • Anonym (...)

Det är ovanligt att få blå ögon om bägge föräldrar har bruna, men det kan ske, om de bägge har anlag för blå ögon.

Det är ännu ovanligare att barnet får bruna ögon om bägge föräldrar har blå, i och med att brunt är dominant. I så fall borde åtminstonde någon av föräldrarna haft aningen brun ton i ögonen, och barnet ha väldigt ljusbruna ögon. Skulle väl handla om hazel eyes i så fall.

Alternativ 1 och 3 skulle vara mer ok, medan alternativ 2 skulle få mig att tro att allt "inte står rätt till".
    (Bättre i så fall att vara öppna mot omgivningen angående donation, än att låta dem tro att mamman varit otrogen och pappan inte fattar).

Vid alternativ 1 så skulle man säkert haja till och kanske kommentera de blå ögonen, men får man då svar som att "vi har väl bägge två något anlag för det" så nöjer man sig.

Men... ni måste väl veta hur ni själva ser ut? Varför ställa frågan angående 1 om det är så att ni bägge har bruna ögon?

Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?