• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • QQQI

Fall 1 NEJ

Fall 2 Jag hade antagit att hustrun varit otrogen.

Fall 3 samma som två. Har föräldrarna blå ögon får barnen blå ögon.

• QQQI
    Anonym (Funderare) skrev 2016-12-14 20:34:54 följande:

Nej, att verkligheten och grundskolebiologin inte stämmer överens är knappast ett under. Det är ett faktum. Ett faktum som jag skulle bli påmind om ifall jag såg ett brunögt barn med blåögda föräldrar.
    Det mest troliga i dessa fall är ju att mamman vänstrat, det förstår du väl?
  • Physalis

Folk är i allmänhet inte så intresserade/ uppmärksamma som man själv tror.

Ofta har man någon hangup, kanske ett komplex som man lägger väldigt stor fokus på. Låt säga ens näsa, då kollar man in andras näsor och jämför mm. Någon annan gillar inte sin mage och kollar därför in andras magar men har inte en tanke på folks näsor.

För att hålla oss till ämnet så har det hänt mig ett flertal gånger när just ögonfärg diskuterats att någon jag känt länge kollat mig i ögonen och frågat vilken ögonfärg jag har.

Hur många i din bekantskapskrets har du koll på vilken ögonfärg de har?

Och hur ofta kommer du äns träffa gamla bekanta så som du beskriver i ditt scenario?

Korrekturläser som en kratta
  • snedtak
    Anonym (S) skrev 2016-12-14 15:20:52 följande:
    Men det klart att det skulle få folk att reagera då det i så fall handlar om en mutation=väldigt ovanligt.
    Läste du länken? Att två blåögda föräldrar kan få ett blåögt barn har inte främst med mutationer att göra. Utan om att hur ögonfärg bestäms är mer komplext än vad man lär sig i grundskolan. Det finns minst 3 olika gener som samverkar för att bestämma ögonens färg. Att sedan blåögdheten som fenomen en gång uppstått genom muterade gener som nedärvs är en annan sak.
  • snedtak
    snedtak skrev 2016-12-15 00:10:11 följande:
    Läste du länken? Att två blåögda föräldrar kan få ett blåögt barn har inte främst med mutationer att göra. Utan om att hur ögonfärg bestäms är mer komplext än vad man lär sig i grundskolan. Det finns minst 3 olika gener som samverkar för att bestämma ögonens färg. Att sedan blåögdheten som fenomen en gång uppstått genom muterade gener som nedärvs är en annan sak.
    Dessutom ska påpekas att vad som upplevs som "blå" ögon kanske i själva verket är blågrå eller blå-melerade, vilket innebär att det inte är samma genuppsättning som "blåblå". Det är helt enkelt skitsvårt för en vanlig människa att veta vad en person med "blå" ögon har för genotyp och hur detta påverkar ärftligheten.

Här är en mer detaljerad förklaring av hur ögonfärg ärvs: bioenv.gu.se/digitalAssets/1581/1581048_eyecoloursve.pdf 
  • Anonym (H)

Om jag har brungröna ögon och min man har blåa ögon, vilken ögonfärg kommer vårt barn med störst sannolikhet att få? Är det bruna även fast min mamma t ex (och alla på hennes sida av släkten) har blåa ögon? I princip är det bara jag med bruna ögon och min far.

Hoppas någon som vet kan svara :)

• Anonym (Sylvia)
    Anonym (H) skrev 2016-12-15 01:06:17 följande:

Om jag har brungröna ögon och min man har blåa ögon, vilken ögonfärg kommer vårt barn med störst sannolikhet att få? Är det bruna även fast min mamma t ex (och alla på hennes sida av släkten) har blåa ögon? I princip är det bara jag med bruna ögon och min far.

Det kan lätt bli blåa ögon.Vet liknande fall.
  • modsey
    Anonym (Pfdb1974) skrev 2016-12-14 14:06:29 följande:

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

Skulle inte tänkt ett enda dugg på det! Den sanning vi lärde oss i skolan sm barn stämmer inte utan är mer komlex.
    Jag o min man är brunögda och har brunögda barn.
    Min mamma är brunögd o min pappa blå, jag har alltså bruna medans mina syskon har blåa ögon.
  • Anonym (Maja)

Nej. Jag hade överhuvudtaget inte reflekterat över detta alls.

• Anonym (Maja)
    Anonym (H) skrev 2016-12-15 01:06:17 följande:

Jag har grönbruna ögon liksom min pappa och mina syskon. Min mamma har blå liksom mitt barns pappa. Mitt barn har också blå ögon.

Min syster har brungröna ögon hennes man blå, alla barn bruna/brungröna.
Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?