• Anonym (Pfdb1974)

Skulle ni tro att detta barn var adopterat?

Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.

• Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?
  • Anonym (ingen aning)

Jag har aldrig reflekterat över vänners barns ögonfärger eller ställt i förhållande till föräldrarnas. Jag skulle anta att ett barn var föräldrarnas barn, så länge ingen säger något annat. Min syster har exempelvis mörkbrunt hår och bruna ögon, hennes man har rött hår och... tja, jag är osäker på hans ögonfärg. Gissar spontant på grönt eftersom han är rödhårig och det ofta sammanfaller, men det kan lika gärna vara fel.

Båda deras barn i skolålder har ljust, närmast vitt hår. Har aldrig reflekterat över deras ögonfärg.
    Skulle jag gissa att det inte är min syster och svågers biologiska barn för att det skiljer sig i hårfärg och eventuellt ögonfärg? Nix. Jag har aldrig reflekterat över ögonfärg varken på mannen eller barnen, aldrig reflekterat i biologin dem emellan. Min syster har aldrig antytt att barnen skulle vara något annat än deras biologiska och därför har jag aldrig funderat på det.
    Jag skulle tro att detta är typiskt en sådan grej som ni själva funderar mycket på men ingen runtomkring skulle ha någon anlending att fundera på biologin bakom föräldraskapet om ni inte upplyser dem. 
  • Anonym (Blått barn)

Jag o maken har bruna - han med sydamerikanskt påbrå och jag med sydeuropeiskt. Trots detta har vårt ena (biologiska) barn knallblå ögon.

Visst har svärmor frågat lite om brevbäraren, nåra väldigt nära vänner har väl sagt att de tycker de är "häftigt" att hon har så blå ögon typ.

Farmor och morfar har båda blå/gröna. Så som jag förstått de är de 25% chans att våra barn får blå ögon...

• Jasmin Karlsson

Jag brukar inte tänka på ögonfärg. Om jag skulle lägga märke till ögonfärgen så vet jag ändå att barn kan bli lite hur som helst, oavsett föräldrarnas utseende. Om barnet har samma hudfärg och liknande hårfärg skulle jag tro att barnet var föräldrarnas biologiska.
    (Fast om båda föräldrar har blå ögon tror jag inte barnet kan få bruna?)

• Fru Ve

Men TS om ni är fundersamma över detta med ögonfärgen så välj en donator med blå ögon då. Då kunde ju barnet vara ert biologiska helt, även om ni båda har bruna ögon.

• Anonym (...)

Men... ni måste väl veta hur ni själva ser ut? Varför ställa frågan angående 1 om det är så att ni bägge har blå ögon?

• Villkond

Jag brukar aldrig fundera över om folks barn är adopterade, ej heller vilken ögonfärg de och deras barn har.

Brukar utgå från att barnet är biologiskt tills någon säger ngt annat - om inte barnet är väääldigt olikt föräldrarna.

• Anonym (Rationell)

Om du är född -74 skulle jag tänka äggdonation oavsett ögonfärg... det skvallras om äldre mammor.

• sextiotalist
    Anonym (Rationell) skrev 2016-12-14 14:18:15 följande:

Om du är född -74 skulle jag tänka äggdonation oavsett ögonfärg... det skvallras om äldre mammor.

Äggdonation är väldigt ovanligt och inom Sverige inte genomförbart efter en viss ålder. Utomlands är det förenat med en kostnad som inte alla har råd med.
    Samtliga äldre mammor jag känner har fått sina barn på det naturliga sättet (den äldsta var 47).

Vad är det som skvallras förresten?

De få som jag känner som fått barn via IVF har fått det strax innan eller efter 30.
  • Anonym (nej?)
    Anonym (Pfdb1974) skrev 2016-12-14 14:06:29 följande:
    Föreställ er att ni träffar er bekanta som ni inte sett på ett par år och dess barn som ni inte träffat innan. Barnet är i 5årsåldern säger vi. Vad tänker ni i dessa tre fall?

Fall 1: Barnet har blå ögon men både er bekanta och dess make sedan många år tillbaka har bruna ögon. Ni vet inte vad föräldrarnas föräldrar har för ögonfärger.

Fall 2: Barnet har bruna ögon men både bekanta och maken har blå.

Fall 3: Barnet har melerade ögon (hazel eyes), föräldrarna har blå.

I alla fallen ser barnet annars ut som föräldrarna färgmässigt dvs ljus hy och blont hår vilket båda föräldrar har.

Tänker ni i nåt av fallen att barnet måste vara adopterat/att de använt en donator? Eller tänker ni att det säkert är deras biologiska barn?

Jag undrar för vi måste använda oss av donator och det kan bli svårt att matcha ögonfärg men vi vill inte att barnet ska "se adopterat" ut.
    Skulle överhuvudtaget inte reflekterat över det.
  • LFF

Nej, hade inte reflekterad över det eftersom genetiken är mer komplicerad än den enkla variant man fick lära sig i biologin i skolan.

Svar på tråden Skulle ni tro att detta barn var adopterat?