• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-11-02 18:27:14 följande:

Va bra att du har blivit sjukskriven! Hoppas du får ro att vila lite nu.

Vad var det för påverka på njurarna som de funderade på?

Ja superskönt! Jo, dels är ju min diabetes en ständig belastning på njurarna, och under graviditet blir det ännu högre belastning. Sedan kan de även klämmas ihop av trycket så det kan bli nästan stopp i dem sa läkaren, men DET tror både hon och jag skulle göra så ont (och ge fler o andra symtom) att jag skulle märka om det vore ett sådant generalknas. Så de kollar upp bl tryck o äggvita som vanligt först, är de ok och värken inte blir värre så avvaktar vi.

Och vad skönt f dig också att få ett till VUL! Toppen.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-02 20:55:00 följande:

Det här med sovställningar. Man läser ju lite här och där och har förstått att man helst inte ska sova på rygg som gravid, och inte på höger sida. På rygg förstår jag pga en stor ven man har där, men varför inte på höger sida? Sover mest på höger sida, jag liksom dras dit. Rygg kan jag ligga på en stund innan jag somnar sen blir det obekvämt. Råkade även lägga mig på magen en gång, sjukt obehagligt va det! Och kändes som även bebis tyckte det :/ kändes som jag klämde ihjäl den typ.

Idag när jag vilade så låg jag som vanligt på höger sida. När jag vaknade och rullade på rygg så var magen alldeles hård och helt sned åt höger, såg himla lustigt ut :)

Ha ni hört nå rekommendationer ang sovställningar? :)

Ha ha, känner igen det där med att bebisen hamnar på den sida man ligger på och så blir det snett ett tag tills den sjunker lite inåt när man intar ryggläge, fniss, jättekul ser det ut ja. Har inte läst el hört ngt alls om sovställningar, tror att kroppen säger ifrån alldeles utmärkt själv liksom. Ligger fortfarande på rygg som jag föredrar, hatar att bara kunna ligga på ett sätt... så jobbigt. Men att ligga i framstupa sidoläge är skönt nu märker jag! Spec då jag nu har ont i mellangärdet/under revbenen. Magläge gillar jag inte så saknar det inte alls.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-02 21:52:24 följande:

Första gången det hände för mig att magen blev sned :) jag är lite av en googlare så jag har läst det där med sovställningar lite här och där, men jag tror som du att kroppen säger ifrån, jag har oxå svårt att ligga still på ett sätt, rör mig mkt i sömnen, har dock blivit oftare att jag slocknar åt ett håll och ligger kvar så rätt länge.

Förstår det, är lite så jag ligger oxå, men skulle köpt nåt att vila kroppen mot, nån lång sovkudde typ :)

Vad du än gör, köp INTE något från Psychlingclub i USA, beställde o betalade en Perfect sleep full body pillow i slutet av SEPTEMBER och har fortfarande inte fått den... Men nu är den iaf på väg, sista uppdateringen befann den sig i Beijing... SUCK!

Vilken vecka är du i nu?
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-03 10:57:59 följande:

Tack alla för att ni höll tummarna!

Ja, nu känner jag mig nästan speeda efter att ha fått sett pyret igen. Så skönt!!

Svårt att sitta still..haha...

Läkaren som jag träffade var jättebra och noggrann. Berättade precis vad hon gjorde och vad hon såg. Hon kollade livmodertappen visuellt, kände på livmodern att den hade rätt storlek, sen mätte hon livmodertappen och kollade den med vul och sist kollade hon pyret.

Har ni varit med om att de mätt livmodertappen någon gång? Det var nytt för mig!

Det var en livlig liten krabat. Den rörde på sig mycket. Dagarna stämde precis också så det var skönt.

Så, nu ska jag nog våga mig på att köpa de där gravidbyxorna ivarjefall. Vågade inte göra det tidigare i veckan.

Åååh så skönt! Nu kan du väl slappna av när det gäller fler X i alla fall, sen är det klart att det blir mer oro generellt när det varit så svårt. Härligt som sagt!

Nej, de har nog aldrig (vad jag vet..) mätt min livmodertapp, förutom när sonen skulle födas då den ju ska dras ihop helt, men det känner de efter manuellt så att säga.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-03 09:13:44 följande:

Oj då det tog tid!! :/ funderar på en sovorm, sett en på fb som gör och säljer, 3m lång för typ 350kr :)

Är i v26 nu :)

Ja, verkligen... De skyllde på att de var backed up och att de tillverkar grejerna alltefter att de beställs. Jaha?.. suck.

Åh, då är det snart tredje trimestern! Det kändes bra att gå in i den tyckte jag, finns liksom ingen trimester kvar sen!
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-11-03 17:07:31 följande:

Åh, vad skönt!

Angående sovställning, som Kajsa frågade om, så sover (snarare vilar, eftersom jag mest ligger vaken) jag mest på vänster sida, enligt rekommendationen. Ibland på höger och aldrig på rygg. En stor nyzeeländsk studie visade att risken för att barnen dör i magen är mycket större om man sover på rygg.

Vore intressant att läsa studien, du råkar inte ha en länk? Och vem/vilka kommer rekommendationerna ifrån?
  • Maran73
    Sessan2016 skrev 2017-11-03 22:09:27 följande:

Studien är publiserad i vårdfocus och vad jag förstår har man inte sett någon ökad dödlighet om man sover på rygg utan möjligen lite minskade fosterrörelser, alla barn föddes dock friska. 30 kvinnor studerades så det är inte en jättestor studie som har lett till några förändringar i dagens rekommendationer.

Tack Sessan, nej det är ju i så fall en väldigt liten studie... Ska kolla om jag hittar den.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-11-04 13:59:52 följande:

Men det var inte studien som Sessan nämner som jag menade. I studien som jag syftar på, som var mycket större, såg man att risken för dödfött barn ökade fyrfalt för dem som sov på rygg. Här är en artikel om studien och det finns en länk i den till själva studien: www.auckland.ac.nz/en/about/news-events-and-notices/news/news-2017/06/sleeping-on-back-increases-stillbirth-risk.html

Angående rekommendationerna om att sova på vänster sida så hittar man de lite här och där om man googlar exempelvis pregnancy sleeping position. Kanske orkar leta fram nåt sen. Är så trött.

Kajsa undrade varför vänster sida är bättre än höger. Det ska vara för att blodflödet till organen blir bättre om man sover på vänster sida.

Tack, ska läsa!
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-06 11:44:27 följande:

Ni som använder gravidbyxor, hur får ni dem att stanna kvar uppe utan att få gällivarehäng? Blir det bättre när magen fyller ut dem ordentligt? Kommer inte ihåg att jag hade det problemet i tidigare graviditet, eller har jag bara förträngt?

Har två från H&M som känns som om de håller på att trilla av Det ena paret har inga hällor för skärp heller så kan inte lösa det på det viset, eller använda dem för att dra upp byxorna.

Jag har varit så otroligt torr i hyn, blir det ibland när det går mot vinter, vid den första kylan. Men tycker att det varit riktigt extremt i år, kanske kan graviditeten spela in, jag vet inte. Men jag lyxade till det förra veckan och köpte en kroppsolja från esstelle & thild med svag lukt av citrus och fläder (som jag bara känner när jag smörjer mig med den, tycker inte att den hänger kvar eller stör den vanliga parfymen). Men åå va skön den är och nu har huden slutat klia! Jag tror jag blev lite kär

Är också torrare än vanligt! Tror graviditeten förvärrar, dels hormonellt och dels att man samlar på sig vätska fr rätt tidigt, och sist att huden spänns ut ordentligt. Suck.

Ang gravidbyxor: de suger..! Har inget knep tyvärr.
  • Maran73

Hallå hallå!

Tycker mina byxor är dåliga nu också tyvärr. Jaja, de sitter iaf uppe hyfsat.

Var på TUL idag, bebis har växt till sig och ligger nu på normalkurvan, allt såg fint ut annars. Skönt! Mina värden var också bra, var på MVC efter.

Frågade om det där med sovställning och precis som La C sa så rekommenderas vä sida för höggravida. Men min BM tyckte att det var mkt ovanligt m dödsfall så sent, och vaknar man t ex på rygg så finns ingen anledning till panik, typ så. De brukar på min MVC inte prata så mkt om det sade hon då man ändå automatiskt slutar att ligga på rygg på slutet (då det är aktuellt) då det för blir obehagligt, el ngt åt det hållet. Hur som helst, då får jag försöka ligga lite mer på sidan då, tack f tips!

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017