Vi som är gravida efter ÄD 2017
Har ni tips på bra gravidappar? Vill hålla redan på vecka och dag samt gärna få lite info om vad som händer med fostret och kroppen.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Har ni tips på bra gravidappar? Vill hålla redan på vecka och dag samt gärna få lite info om vad som händer med fostret och kroppen.
Dagens gnäll är att det börjar bli väldigt tungt o otympligt, sa till mannen igår att detta nog var sista gången jag kunde klippa tånaglarna själv... Det går VÄLDIGT fort med tillväxten nu märker jag! På bara några veckor har jag gått från ganska liten (så att folk knappt vågat fråga om jag är med barn) till höggravid. Sen är det lite jobbigt att jag börjat kontrollera toapappret efter blod igen.
Slut på gnäll.
Hej tjejer!! Hoppas att allt är väl med er. Ville bara fråga er en sak. Idag är jag i vecka 14+1 (15) och känner mig inte ett dugg gravid. Har läst att det kallas spökveckor. Nu undrar jag hur länge dessa veckor varar och när kan man känna fosterrörelser?
Blir faktiskt lite orolig. Har läst att det är många som känner rörelse redan i vecka 14 och jag känner ingenting. Det enda som jag har som symptom är mina ömma bröst.
Tack för ditt svar. Jag har 2 barn sedan innan men födde den minsta för 25 år sedan och minns inte hur det var. Då borde jag känna några fosterrörelse nu eftersom jag har redan fått barn innan. Det är läskigt att inte känna något. Jag får nog vänta och se vad som händer.
Hallå på er! För att svara på Grodans inlägg: tack, jag mår bra och inget mer blod utöver pyttelite brunt som ju var att vänta, det gamla torkade kommer ut. Men så trött jag är nu, som att slå en slägga i huvudet på mig vid 18 tiden ungefär... ligger o läser era inlägg o tänker att nääää jag svarar imorgon.. el nästa vecka... zzzzzzz. Typ så. Ingen aning om hur musklerna påverkar storleksmässigt, men låter väl rimligt att ha en bula i v 12 om man varit gravid förut dessutom..? Har inte haft ngn växt/molvärk alls nästan o inte med sonen heller så har ingen erfarenhet.
La C, stödstrumpor är ju INTE helt lätt att dra på, inte svullen själv men satt på sådana på patienter förr i världen. Kan bli svårt snart...
Ja herregud det är verkligen en speciell trötthet nu som skiljer sig lite från den i första trimestern tycker jag, då var jag sömnig lite hela tiden, nu går jag från hyfsat klar i huvudet till komatös på några minuter... Som sagt, slägga i huvudet..
Grodan, kan faktiskt inte komma ihåg när mina bröst slutade ömma, men när de slutade så började de liksom inte igen. De är däremot VÄLDIGT stora.. Förstår att du ser fram emot lite mindre symtom, men HELT vill man ju inte att de ska sluta för då blir man nervös.
Kajsa, har inte börjat köpa då jag ännu inte packat upp sonens bebiskläder som legat i kartonger i diverse källarförråd i sisådär 10-15 år, supernostalgi!!! Iaf, när jag kollat vad jag har så tänkte jag hålla stl 50-56 till det mest nödvändiga, några bodys och byxor, ett par pyjamas, ungefär så. Dels vet man inte om det kommer ut en liten mygga el en heffaklump, hur mkt hen växer, vad man får från släkt och vänner.. Sen är jag ju inte heeelt säker på att det är en tjej, vill gärna köpa lite tjejigt om det nu är så.
Så tror inte att jag köper så mkt innan, men lite 50/56 och lite 62. Så man klarar sig första veckorna typ. Får skicka mannen eller mamma att krishandla om det behövs.
Ni som känner rörelser, finns det något mönster i det? T ex samma tid varje dag, eller när ni gjort vissa saker, när ni lägger er för att vila etc.?
Godmorgon! Rapport efter gårdagens upppackning av mina så kallade nostalgilådor efter sonen:
Jag har tydligen sparat allt..! Och då menar jag ALLT. Det är synnerligen okaraktäristiskt för mig, mannen anklagar mig för att vara nihilist.. Så, förutom komplettering med lite nytt och några mer säsongsbetonade saker (sonen är född på sommaren) så har vi en rejäl uppsättning bebiskläder i stl 50-68 ungefär, samt snuttefiltar/filtar och lite påslakan o örngott till vagn/spälsäng. Skönt!
La C, hurraaaaaa att du får ta det lite lugnare nu!!!
Min oro ang den snabba hjärtrytmen ökar då bebis fortfarande håller låda! Sen tre i natt och det bara fortsätter... Känns inte som den hållit igång så HÄR mkt tidigare... Ba bubblar å sparkar å har sig hela tiden. Det va den där korta stunden med dopplern jag inte kände så mkt men hörde att den höll på då med, ska man oroa sig eller är det bara dumt? Inte konstigt bebis har snabba hjärtslag lliksom när det är konstant rörelse...
Tur att ni klarade er oskadda!
Gynhälsan. Där gjorde jag min fertilitetsutredning. Blev inte nöjd med bemötandet från den bm jag träffade, som tyckte jag var gammal för äggdonation vid 41, samt att det skulle bli jättedyrt sa hon. Tror hon har slutat dock. Vet du om de har nån föräldrautbildning? Jag skulle vilja gå det och min bm sa att det skulle starta v 32 och att man skulle få en inbjudan samt att det är tre familjer. Jag är nu i v 32 och har inte fått det. Det hade varit skoj att delta i en mammagrupp och knyta kontakter. Är besviken. Med tvillingar går man sällan 40 veckor så hadebehövt börja redan.
Just det, frågade inte Kajsa när jag är beräknad? Den 16 januari är bf, så jag räknar med 26 december som inofficiell bf. Kajsa, du lär väl få runt den 16 februari, eller?
Hoppas jag inte glömt svara på nåt.