• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-11-23 19:16:42 följande:

Igår så tog bm även ett blodprov för att kolla antigen. Hon sa att det gör man på alla gravida i ca denna vecka. Läste nu lite och då stod det att det tas på alla gravida i V8-12, men även i v25 och 32 på de som är Rh-negativa. Har aldrig fått veta om jag är rh negativ eller positiv. Men känns ju som att jag då är rh negativ eftersom hon kollade nu. Och som jag förstår när jag läste är att det är när man är rh negativ som man kan bilda antigen och att det va därför hon kollade även nu..??

Varför man kollar alla gravida vette sjutton, trodde det bara var Rh negativa. Kan det vara blodgruppen på mamman de kollar i v 8-12..? Och senare kollar de vilken blodgrupp o Rh faktor fostret har och är fostret positivt (som i mitt fall, och är själv negativ) så får man en spruta f att förhindra att antikroppar bildas mot fostrets Rh faktor. Hmm.... Väldigt osäker på varför de kollar alla, men de måste förstås veta vilken blodgrupp o Rhesus faktor mamman har så det måste de ju kolla iaf en gång. Det är en hel vetenskap detta! Men hur som helst, du bildar inte antigen utan antikroppar MOT ett antigen, t ex Rhesusfaktor på främmande (el vad jag ska säga..) blodkroppar om du inte har Rh faktorn på dina egna blodkroppar (är negativ). Du kan också reagera på andra antigen, blodgrupp A kan reagera på B osv. Virus o bakterier är också antigen.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-24 09:43:26 följande:

Nä nu blir jag faktiskt orolig... måndag och tisdag efter fallet på söndagen så började jag ju få en ond kramp på höger sida magen. Sen ingenting ons-tors. Nu när jag stod och sminkade mig så fick jag plötsligt en hemsk kramp på höger sida magen och höger sida rygg. Typ sådär att man tappar andan... höll i sig rätt länge och nu molvärker det ff i ryggen. Mår även illa idag.... bör jag va orolig?? Avvakta? Ringa bm/förlossningen/specmödravården? Det va ju även efter fallet som tröttheten och yrseln kom tillbaka...

Har du ringt? Gör det annars tycker jag med, de är ju till för just sådana här saker! Men, du sa att du snubblade/halkade och tog emot dig med händer/armar/knän eller hur var det?

Grodan, trött var jag länge tyckte jag, men det blev inte ngn större skillnad när jag slutade m medicinerna vad jag minns. Det var mest superskönt att slippa ta så mkt tabletter, allt kladd och de evinnerliga trosskydden.. TSH kan vara lågt el högt vid enstaka tillfällen (t ex vid infektion) så jag skulle nog avvakta men klart du också kan ringa o fråga.
  • Maran73
    Primavera skrev 2017-11-25 10:30:15 följande:

Kajsa K, jobbigt med kramper och ännu mer nu när du är gravid. Kanske bra att kolla upp det så det inte blir värre. Jag hade liknande kramper i våras innan jag blev gravid. Hade så ont att jag hamnade på akuten. Gallsten trodde läkarna först men sedan sa de att det kunde vara ulcerös colit eftersom jag hade inflammerad tarm. Började en utredning men sen blev jag gravid och har lagt allt åt sidan. Har fortfarande kramper ibland och det har klart att göra med vad jag äter. Nu när jag är gravid är jag ännu känsligare i magen och tål inte så mycket.

Grodan, visst är det skönt att slippa kladdet, men är lite orolig över att ha slutat med medicinen och att kroppen klarar av att producera det som bebben behöver. Är lika trött som tidigare och lika uppsvullen i magen även utan progesteron. Känns som tarmarna inte får plats i magen längre och är bara i v12+3 ????

En lite känsligare fråga. Jag och mannen hade inte ?myst? på mååånga veckor och när vi äntligen fick till det, fick jag en brun flytning ???? som iof slutade efter en dag men blev ändå orolig. Har läst att det kan bli så då slemhinnan är känslig och kanske ännu mer efter att ha använt lutinus i 11 veckor. Någon som varit med om det? Har KUB nästa fredag och då får man väl se om allt står rätt till.

Hej du! Jo, upplever absolut att sex och spottings, färgade flytningar el t o m blödning har haft ett samband i mitt fall. Allt är ju dock helt OK så troligtvis är det ökad känslighet pga graviditeten som är orsaken. Kan givetvis vara en slump också att vi haft sex innan en liten blödning kom, vem vet..

Ang din mage så hade jag tyvärr samma besvär under hela första halvan (minst!) av graviditeten. Som en spärrballong! Skitjobbigt och gör dessutom ont.. Tagit Minifom/dimetikon varje morgon sedan ganska tidigt i grav, när det var som värst tog jag tre ggr (1 kapsel) per dag under någon månad el två. Har hjälpt en del tycker jag.
  • Maran73

Jäklar vad bebis har hicka nu, minst en gång per dag hickas det därinne, ofta fler ggr per dag.

• Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-25 15:31:46 följande:

Hoppar hela magen då?

Ha ha, kanske för vissa men detta känns faktiskt mycket likt lätta sparkar, men de är alldeles för rytmiska för att vara det. BM trodde också hicka.

Tillägg t TSH diskussionen är att det förstås inte är bra för fosterutvecklingen med obehandlad, manifest hypotyreos. Det är mest nervcellerna i hjärnan som drabbas tydligen. Men, från ett enstaka förhöjt värde (upp till ca 10 räknas som lätt förhöjt har jag för mig men då pratar vi icke-gravida) till hypotyreos är steget rätt långt, men följa upp ska de ju så det inte eskalerar. Verkar högst olika t o m fr läkare t läkare och mottagning t mottagning när de tycker att behandling ska sättas in, vården verkar inte överens när det gäller gravida.. Finns ju ännu inga (av Socialstyrelsen) fastställda behandlingsriktlinjer även om många praktiserar gränsvärdet 2 för gravida som du skriver. Min läkare tyckte att då jag redan stod på Levaxin (finlir när vi försökte naturligt) tänkte de inte plocka bort det, men han hade inte satt in det själv. Mitt normalvärde ligger på ca 4... Så d e lite av en djungel. Skönt att du inte blev uppskrämd iaf, är ju lätt att tro i den rådande debatten att barnet mer el mindre med säkerhet blir skadat el att man får missfall bara f att värdet ligger över 1-2 eller så. Låg själv mellan 4-6 med sonen, som är fullt frisk. Så, slutbabblat, ursäkta uppsatsen!
  • Maran73

Dagens gnäll: tung, ont överallt och trött trött trött. Börjar ledsna på detta nu..

• Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-26 15:08:40 följande:

När är det dags?

Om ca en månad. 27 dec.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-26 20:37:04 följande:

Förstår dig verkligen! Samma lika här... sliter å drar i magen, värk i höften samt den här jäkla krampen jag har börjat få, bland det värsta jag varit med om i värk väg. MÅSTE ringa om rådgivning imorrn och få det kollat. Dör typ. Den släppte lite i eftermiddag så jäkla skönt. Tänk att bebisen ska väga det dubbla innan det är över.... shit.

Nä värsta veckan hittills faktiskt. Har tul den 20:e december, men dom måste ju kolla vad krampen beror på innan och att Bebben mår bra...

Bebisen har nu även ett nytt nöje...sparka på urinblåsan...:) ruskigt obehagligt...

Hade ni tid för snitt den 27:e va?

Usch Kajsa, ja nu ringer du imorgon och hör sen!!!

Ja, samma här, iaf helgen har varit jävlig, känns som att mellangärdet ska sprängas typ! V 36 är magen som högst så det är inte så konstigt, hoppas hoppas att bebis börjar sjunka nedåt snart! Gnäll gnäll och gnäll. Urinblåsan ja, det sparkas en hel del där.

Nej snitt sa min BM att hon inte trodde det skulle bli om det rullar på som nu, däremot kommer jag bli igångsatt den 27 dec om inget hänt då.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-11-22 20:28:49 följande:

Oj, vad många nya inlägg. Och jag är sen med att svara som vanligt. Vi pratade om att ses. Maran hade visst listat ut var jag bor och skrev att vi skulle kunna ta det här i Knivsta. Gärna för mig, om ni orkar. Det låter som att du har det riktigt jobbigt nu M med fix i lägenheten och trötthet. Jag ska fira min födelsedag nån helg här snart och måste kolla med de tänkta gästerna när de vill ta detta firandet; när jag vet det kan jag säga vad som skulle kunna passa mig. Hur ser det ut för er?

Jag har förresten blivit heltidssjukskriven nu. Var på ultraljud och läkarbesök igår och det visade sig att min livmodertapp är förkortad, bara 13 mm. Har onda sammandragningar, eller om det är förvärkar, också. Så det är risk att twinsen kommer.

Och förresten måste jag klaga på den jäkla klådan som gör kvällar och nätter outhärdliga. Aloe vera gel lindrar lite men inte nog. Måste skaffa kokosfett, som visst ska hjälpa. Men med det blir det ju fettfläckar på kläder och lakan. Doktorn sa att jag skulle kunna prova en antihistamin som Loratadin, men jag är rädd att skada barnen.

Hur går det för dig? Allt ok?
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-27 07:34:20 följande:

Jo måste ringa och rådfråga... minns inte om bm sa att jag skulle ringa specmödravården eller förlossningen... måste va specmödravården va?

Ja när brukar bebisen börja fixera sig? Ok, ja min bm nämnde att när man är i den här åldern så låter dom en inte gå över tiden så mkt utan man blir igångsatt efter några dagar bara...?

I Sthlm gäller att man ringer förlossningen efter v 22, men det är i akuta fall så jag tror att du bör börja med specen.

Hmmm vet inte, tror runt v 35 om man är förstföderska, i mitt fall vette sjutton då sonen föddes för så länge sedan.. Känner mig som ngt mellanting av först- och omföderska.. Iaf, lite senare fixering som omföderska oftast.

Igångsättning får jag (om det blir aktuellt) pga diabetesen och inte pga min ålder.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017