• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-11-20 07:35:01 följande:

Vaknade med ryggskott idag, måste va från gårdagens fall :/ ja vilken jäkla tur i oturen man hade igår, är glad att det gick så bra ändå, hade kunnat skada barnet, brutit nåt och blivit skalperad av den där jäkla propellern!

Ja har läst en del om katt å bebis, och det verkar som katter håller sig undan, är försiktiga. Vill bara inte att hon ska håra ner så jäkla mkt i spjälsäng etc :/

Usch, aldrig haft ryggskott men kan föreställa mig..

Aha, nä katthår räknar jag nog iskallt med kommer att finnas både här och var..
  • Maran73

Hört samma om Toxoplasmos, dvs töm inte pottan.

Grodan, det där med sömnen är svårt, i början somnade jag jämt utan problem och somnade lätt om på matten. Senaste två-tre månaderna ungefär sover jag mkt sämre, vaknar på nätterna, svårt somna om, svårt somna på kvällen ibland.. Men, jag tycker inte att det blir skillnad om jag sover på dagen el ej, om jag bara vilat el småslumrat har jag inte lättare att somna/somna om för det.. Fick Lergigan (antihistamin) utskrivet för att lättare somna, det hjälpte tycker jag. Nu har jag mest problem att somna OM på natten och det blir inte bra att ta dem då för då somnar jag visserligen men inte såå mkt snabbare än om jag inte tagit dem, och de gör mig ganska seg på morgonen/dagen sen om jag tar dem sent på natten= inte värt det.. På kvällen för insomning funkar de dock bra för mig utan ngn större seghet dagen efter. Så, Lergigan om man vill/vågar ta medicin är nog det enda tips jag har.

• Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-20 20:52:15 följande:

Ja riktigt panik läskigt var det! Farlig grej det där :/ är än mer mörbultad ju längre dagen gått, värker även i armarna. Hoppas på bättring imorrn. Även haft en ond kramp på höger sida magen idag som kommer och går, kan det va bebis som trycker på nåt tro?

Jobbigt för dig med sömnen, känner igen det där. Hoppas det blir bättre snart, man behöver få sova ordentligt! Annars kanske lergigan funkar som Maran nämnde?

Idag har vi hämtat vår barnvagn! Dom hade EN kvar på lager så vi kunde ta med oss den hem direkt! Är så nöjd med den :)

Kul med vagnen! Vad blev det för någon?

Dagens gnäll: humöret är verkligen konstigt nu.. Känns lite som prematur baby blues, korta perioder av deppighet, negativa tankar och tveksamhet: har vi verkligen tänkt IGENOM det här?? VAR det verkligen smart att börja om från början vid 44 års ålder?? Typ så.. Det går över rätt fort, och självklart vill jag ha barnet, men just då känns tankarna helt vettiga. Suck. Det hör väl till antag jag, speciellt nu när touch down närmar sig med stormsteg och det börjar bli tungt och jobbigt. Blir ju inte mkt till socialt liv heller, orkar helt enkelt inte o vi har mkt kvar att fixa med lägenheten vilket tar all energi, så det blir lite instängt sådär vilket nog inte förbättrar saken. Jaja, kommer iaf lite roliga saker framöver såsom julkonsert m Tommy Körberg, Stockholm Horse show m.m.

Skönt att få gnälla av sig lite! <3
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-21 12:20:26 följande:

Idag känner jagmig helt utslagen. Vet inte om det är sviter av fallet. Klev upp halv åtta, vaknade tidigare men kunde inte förmå mig att kliva upp. Kände mig yroch trött och tog bltr, som va lite lågt 102/66, brukar ligga iaf på 110-120. La mig tio och slockna en timme. Känner att idag blir det inte mkt gjort, blir att ligga ner. Susar i öronen och mår lite illa. Tårarna är nära hela tiden idag.

Imorrn blire träff med bm. Vi ska vaccineras både jag och sambon. Är rädd att bebisens hjärtljud ska vara snabba även denna gång, hoppas inte, hoppas dom är normala. Denna ständiga oro alltså... vill bara njuta helt av denna graviditet. Inte känna stress och oro hela tiden. Älskar verkligen att va gravid och känna sparkarna, trots dessa krämpor och oro, men vill kunna ta vara på den här tiden och njuta.

Stackars dig.. <3 Jag är inte läkare men min teori är att du har haft lite höga kortisol/stress-nivåer sedan fallet, när kroppen o hjärnan sedan signalerar att faran är över så kan man bli totalt urlakad och dränerad på energi, man känner sig sjuk, yr, darrig, hjärtklappning.. Talar av egen erfarenhet (jobb-relaterat), blir alltid sådär EFTER perioder av hög stress vilket beror på en tidigare tråkig jobbsituation, nu har jag ett helt OK jobb dock. Men det sitter i.. Och så lågt tryck och graviditeten på det. Men som sagt, är ju mest spekulationer fr min sida.

Helt med på oron, går inte att njuta helt o fullt vilket är tråkigt. Men visst finns stunder av total harmoni vilka jag försöker fokusera på! Men men, inte lätt alltid. Hang in there! Kram
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-21 13:26:44 följande:

Hello brudar!

Igår var jag på inskrivning! Supertrevlig BM som det kändes som om man kunde prata med vad som helst om. De blodprover/ urinprov hon tog såg bra ut. Dock högt bt men det visste jag ju från innan. Idag var det läkarbesök, gå igenom risker osv. Tog nytt bt som såg bättre ut än gårdagens men jag ska gå varannan vecka och kolla det framöver. Hon gjorde även UL och därinne fanns en liten livlig krabat och allt såg fint ut:) KUB 4/12!

Fick okey på att rida och träna så nu känns det bra igen:)

Kram på er!

Härligt, det rullar på!
  • Maran73

Halloj!

Kajsa, vad skönt att hjärtljuden var normala denna gång! Näsblodet kan absolut bero på det du beskriver, spec nässpray är en vanlig bov i dramat, o torr luft, allergi.. Du har även större blodvolym nu, men vet ej om det påverkar. Jag har vaccinerat mig mot influensa, läste på om bakgrunden till rekommendationerna att göra det och blev övertygad.. Andra vaccinationer jag borde ta nu (påfyllning av vissa saker) får dock vänta tills bebis är ute, känns inte som en påtaglig risk att få t ex Hepatit nu. Jo, har också haft värk på vissa punkter på sistone, oftast höger sida som du. Dock inte så ofta att jag oroar mig.

Härligt att du fått grönt ljus f ridning 77! Hade själv tänkt åka t stallet och bara hänga litegrann, men inte orkat.. Jaja. Tummen upp att allt verkar bra därinne.

Själv gett upp att någonsin FÅ den där jäkla gravidkudden jag beställde fr USA, så ARG! De ignorerar mina mejl el svarar ngt helt orelaterat, typ hur många dagar leveransen tar.. Vet bara (genom att spåra paketet) att kudden finns i Sverige på okänd plats och inte kan levereras av ngn anledning men det går inte att kontakta den kinesiska fraktfirman. Gaaaaaaah!!! Så, efter att ha vridit och vänt på mig m värkande höfter inatt, så beställde jag en ganska dyr sak fr Babyland, med gratis hemleverans ikväll. Får se mina förlorade 650kr som lärpengar.. kommer definitivt att undvika internationell frakt framöver!!!

• Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-22 14:05:38 följande:

Ja det var en stor lättnad att normala hjärtslag! Jobbade du också inom vården? Då är jag inte ensam om det onda i magen, oroar mig eg inte heller för det, tror att det är bebisen som trycker där :)

Så jäkla störande med kudden du beställt! Förstår verkligen att du behöver den, här värker höfterna mkt nattetid nu också, men går ju avlasta lite med ormen jag har...

Igår och idag har jag varit så där dödligt trött igen, hoppas veeeeerkligen att tröttheten inte är tillbaka för att stanna!! Hoppas det bara är sviter från fallet och en dipp i blodvärdet... har ju fått vara människa några veckor nu och det har känts så skönt!

Hänger på dig även med tröttheten, har varit HELT urlakad idag! Tömt några flyttkartonger med lätta saker i, tog ungefär tre ggr så lång tid som det borde ha gjort för att jag måste sätta mig o vila hela tiden. Blä! Andfådd och NOLL energi.. Nä idag e ingen bra dag. Tur att jag är ledig iaf så nu ska jag ta en tupplur.. Jag är undersköterska och farmaceut så har viss sjukvårdsutbildning, men ngn läkare är jag som sagt inte.

Grodan, ålder är ju en betydande faktor för riskkvoten, så jag skulle försöka att ta det lugnt och se vad NIPT säger. Lättare sagt än gjort dock..
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-22 15:48:21 följande:

Ska försöka... Ja, jag vet inte, jag känner mig både orolig och lugn på samma gång. Ultraljudet såg ju så fint ut och för både blodprov och ålder finns saker som kan "störa" och ge ett missvisande resultat. Men samtidigt så är det de där tankarna att om det kan jävlas så kommer det att göra det.Det har det ju gjort hittills känns det som. Det är väl typ mindre än 1% risk att få utomkveds. Jag har haft 3 st... Ja du förstår säkert hur jag tänker.

Japp, förstår precis! Idag är en superdeppdag helt utan anledning så tror jag förstår extra hårt just idag. Hjärnan gör som den vill liksom.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-22 18:12:08 följande:

Tack!

Kan din deppdag hänga ihop med att du inte orkar göra det du vill? Det kan ju vara ganska frustrerande.

Hur går det förresten med den mutade sonen?

Kan absolut vara en anledning ja! Tillsammans med många små faktorer som var för sig är just små, men ihop blir det lite tufft. Tror att jag mest börjar bli lite less på att vara gravid faktiskt, men känner samtidigt att vi inte är riktigt redo rent praktiskt för nedsläpp, och så är man lite ängslig för hur det nya livet ska bli, hur allt ska gå, och så krockar alla känslor på ngt sätt. Sonen har skruvat skåp och lagat mat, så tummen upp!
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-11-22 20:28:49 följande:

Oj, vad många nya inlägg. Och jag är sen med att svara som vanligt. Vi pratade om att ses. Maran hade visst listat ut var jag bor och skrev att vi skulle kunna ta det här i Knivsta. Gärna för mig, om ni orkar. Det låter som att du har det riktigt jobbigt nu M med fix i lägenheten och trötthet. Jag ska fira min födelsedag nån helg här snart och måste kolla med de tänkta gästerna när de vill ta detta firandet; när jag vet det kan jag säga vad som skulle kunna passa mig. Hur ser det ut för er?

Jag har förresten blivit heltidssjukskriven nu. Var på ultraljud och läkarbesök igår och det visade sig att min livmodertapp är förkortad, bara 13 mm. Har onda sammandragningar, eller om det är förvärkar, också. Så det är risk att twinsen kommer.

Och förresten måste jag klaga på den jäkla klådan som gör kvällar och nätter outhärdliga. Aloe vera gel lindrar lite men inte nog. Måste skaffa kokosfett, som visst ska hjälpa. Men med det blir det ju fettfläckar på kläder och lakan. Doktorn sa att jag skulle kunna prova en antihistamin som Loratadin, men jag är rädd att skada barnen.

Ååh, så besvärligt men skönt samtidigt att du nu får ta det lite lugnt! Nu måste du vila dig!

Ang din bostadsort så har jag lejt en detektiv, svårt men inte omöjligt.. Skämt åsido, du sa mindre ort nära Uppsala, och då är Knivsta och Bälinge de enda jag kan.

Jag kan träffas på lördag, dock inte helgen efter, men sedan är det rätt tomt i kalendern. Om vi ska ta en helg alltså. Kvällarna är rätt obokade överlag, förutom 6 dec då det ska bakas pepparkakor.

Går till MVC nu varje vecka, idag såg allt fint ut och liksom för Kajsas bebis var hjärtljuden som vanligt idag. Två UL till ska göras sa BM, annars är det bara att vänta. Om inte bollen växer i superfart nu på slutet (el ngt oförutsett tillstöter) så blir det nog inte snitt för oss sa hon. De sätter igång mig på BF (27 dec) om inget hänt innan dess.

Grodan, pengar är det som gäller här hemma som muta. Cash is King liksom. Tack f kloka ord, det känns bättre nu men går lite efter dagsform, bara att gilla läget!

Jovita, som pojkmamma kan jag ju bara applådera och gratulera, ha ha.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017