• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-10-30 09:52:42 följande:

Ni som gått lite längre i era graviditeter, hur förändrades era symtom med veckorna? Vissa symtom verkar stiga med antal veckor man gått, medan andra mattas av med tiden. Sen kommer "spökveckorna" då man kan känna sig mer eller mindre normal igen. När inföll de för er?

Vissa dagar är jag hyffsat pigg, men andra dagar är jag så trööööött. Det känns som om jag inte har jättekontakt med hjärnan direkt. Går omkring på jobbet och bara gäspar.

Molvärk/ömhet i svanken i säkert 5-6 dagar på raken. Känns jobbigt! Påminner för mycket om mensvärk.

Det är bara 2 veckor sedan jag gjorde ett vul, men börjar nojja igen om att det skulle kunna bli ett nytt MA. Det är största skräcken, att riskera att gå med ett dött foster i flera veckor. Hoppas att vi får tid för kub-testet relativt snabbt.

Hallå där! Förstår att du är orolig, skulle nog helst vilja få UL typ en gång i veckan om jag hade haft MA har jag en känsla av... måste vara jobbigt! <3 Hoppas ni får tid f KUB snart!

Ang symtom så tycker jag nog som du, att de avtar/ökar/ändrar karaktär eller kvarstår lite sådär random. De superömma brösten avtog, magproblemen var kvar men ändrade karaktär och gör så fortfarande = gasig hela tiden men har faktiskt avtagit en hel del nu på slutet, förstoppad någon vecka i början, illamående rätt konstant (men hanterbart, kräktes aldrig) de första... 14 veckorna? Någonstans från vecka 15-16 fram till vecka 28-29 ca var nog magproblem det enda besväret med ff a suuuperballongmage, spökveckor med noll symtom hade jag nog aldrig... Kul hela tiden, haha. Men jag håller nog med experterna, andra trimestern är hyfsat behaglig faktiskt. Nu ryggont (även i vila), ont mot revbenen, halsbränna och trött... men inte så långt kvar nu! Bara att bita ihop.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-10-30 18:58:39 följande:

Vet inte varför jag sover dåligt. Det är rätt obekvämt att bara få ligga på sidan, men jag har en skön gravidkudde (Eleonora från Beckasin). Det är vanligt att sova dåligt under graviditet.

Har lite olika krämer mot klådan. Som tur är känns det bättre nu. Tack för tipsen.

Järnbrist har jag inte. Hade 115 i hb sist jag kollade och det är bra.

Sover också dåligt nu.. usch, jag får verkligen ångest av sömnbrist. Lergigan hjälper dock, men man blir ju lite slö av dem och det funkar inte om man vaknar vid t ex 4-5 och inte kan somna om. Då är man ju helt borta ett par timmar senare när man ska gå upp. Som sagt, kul mest hela tiden. Men tror o hoppas jag kan slappna av bättre när det är mer ordning efter flytten.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-30 17:36:22 följande:

Klippkort vid ul-maskinen vore inte helt fel!

Ja, magen beter sig inte riktigt som normalt..suck. Får nog tyvärr räkna med att den inte gör det under de här 9 mån. Skönt att du hade det lite lugnare några veckor ivarjefall. Vilken vecka är du i nu?

Nä usch, magen har varit värst denna gång! Har inget minne av att jag var så ?uppkörd? med sonen, men det kan ju vara väldigt olika. Vecka 32 nu.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-10-30 22:24:58 följande:

Jag har ätit Lergigan i rätt många år för att kunna sova, men har inte vågat ta den så mycket nu under graviditeten, utan bara liksom undantagsvis. Tog sista tabletten igår och skulle behöva nytt recept. Det konstiga är att den knappt funkar på mig nu och att jag tycker mig känna mig slöare dagtid efter de nätter jag tagit den. Förut tyckte jag den hjälpte mycket. Det står ju om den i Fass och Janusinfo att inga skador på foster har påvisats tror jag det står, eller snarare, inga missbildningar, men jag är ändå lite nojig. Vad för forskning har gjorts, har man tittat på långtidseffekter, undrar jag.

Vi kommer säkert må bättre när vi fått ordning hemma, både du och jag. Hur går det för dig med inköp? Har du mycket som behöver köpas? Kan du använda samma vagn som du hade till sonen?

Ha ha, nä, sonens vagn skulle ju ha 19 år på nacken så den har troligtvis uppdaterats o förbättrats både en och sju ggr.. fniss. Beställt ny som väntar på Big Baby. Har därfmot en hel del babykläder kvar som absolut ska användas! Samt lite snuttefiltar o liknande. Måste köpa lite nya Bodies, overall, lite pyjamasar... mössor, strumpor... nappar! Sådant... och skötbord, spjälsäng... Man behöver ju inte sååå mkt saker från början, babygym och sådant är ju aktuellt först när de börjar fästa blicken och så, babysitter när de är lite stadigare, osv. Dessutom räknar jag iskallt med en hel del presenter också, haha. Men förstår att du vill ha så mkt som möjligt på plats!

Nä, man gör ju inte studier på gravida utan det blir mer ?har använts av gravida i X antal år utan påvisade negativa effekter?... el toxikologistudier på råttor som visar X eller Y... Man får gå efter sin inställning lite där tror jag, känns det väldigt fel/osäkert så är ju frågan om det är ?värt det? så att säga. Slöheten tror jag beror på att du använder dem mer sällan nu, kroppen är liksom ?avvand?. Varför effekten i sig är sämre nu är en annan femma, du kanske sover så pass dåligt nu att de inte räcker till längre? Suck o stön..

Själv har jag nu gett upp och har fått en läkartid på torsdag, min BM tycker sjukskrivning på deltid. Rygg, revben värker i 180 och sömnen som sagt urusel. To be continued...
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-31 15:15:48 följande:

Ni som har haft lutinus 3x2 per dag, i vilken takt skulle ni fasa ut dem?

Jag har bara utfasningsschema för 3x1 inser jag...suck.

Sen är jag nyfiken på hur tidigt ni har känt av rörelser? Kände ni något tidigt som ni då inte fattade var rörelser utan ni förstod det lite senare? Visst är det normalt kring v.18 att man kan börja känna, en del senare och en del tidigare, kring v14?

Ååå, längtar såå tills jag får känna rörelser!!

Hmmm låt mig se... nedtrappning en gång/vecka, först 2x2, sedan 1x3, 1x2 och till sist 1x1. Så det tog ett bra tag att fasa ut dem. Kan ha fel på ngn vecka men tror inte det.

Vad jag minns var jag säker på att det var bebisen jag kände runt v 14-15, men har ju barn sedan innan så hade nog varit osäker ett par veckor till om det var första! Spannet verkar vara väldigt brett när det gäller rörelser, precis som du säger.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-01 07:36:05 följande:

God morgon! Hoppas ni fått sova gott :) själv ligger jag vaken från 4-5 tiden varje morgon, drygt, vore kul å få sova till sju eller nåt åtminstonde :/ ett nytt symtom jag fått senaste dagarna är hurmörsvängningar... Från att hela graviditeten haft ett lugnt, glatt och bra humör så har jag känt mig deppad, lättirritetad, ensam, stressad, rastlös osv. Hoppas det är övergående.

Det va dagens gnäll från mig.. :/

Känner igen! Och då menar jag sömnen... imorse sov jag dock gott, MEN då blev jag istället väckt av kattskrället! Gaaah! Alltid är det något... Hoppas iaf på deltidssjukskrivning imorgon som sagt. Betr humöret så känner jag också igen mig, men tidsmässigt har det varit precis tvärtom, helt personlighetsförändrad första halvan ungefär, sedan har det blivit bättre o bättre vartefter o nu i princip som vanligt.

Härligt att allt var bra, 77!!! Måste säga ang träning; det finns de som är ?snabba metaboliserare? som får sämre effekt av vissa läkemedel men inte alla. Detta har dock med gener och produktion av vissa enzym att göra och påverkas inte av träning, definitivt inte ?medelmotion? i alla fall. Tror att du gör helt rätt när du tänker ?stärka ryggen?.
  • Maran73
    Jovita skrev 2017-11-01 12:04:35 följande:

Jag använder inga vaggisar utan tog utrogestan oral. Ja det kom väldigt lite som är gammal 5 krona. Men blir så rädd. De andra gångerna när jag fick brunt blod var det efter första VUL och den andra efter en ofrivillig orgasm. Efter det har inte haft något tills igår. Jag har inte haft så kraftiga symptomen. Känner mig lite piggare på dagen men tröttare på kvällen och svullen i magen. Sover dåligt om nätterna pga måste upp och kissa och sedan kan inte somna om. Jag får nog vända mig till en annan stad för att kunna göra UL annars blir jag tokig. Försvinner alla symptomen när man är i spökveckorna?

Ja, alla symtom kan försvinna men vet inte hur vanligt det är att man känner sig HELT normal igen? Under mina ?spökveckor? var magen fortfarande som en spärrballong och humöret sisådär, men inget illamående el spända bröst dvs det lättade en hel del.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-01 17:43:23 följande:

Har världens magknip. Magen känns totalstopp. Har fått en rosa blödning också. Nu känner jag mig lite rädd.

Lider med dig... vilken vecka nu?
  • Maran73

Sådär! Sjukskriven 50 procent fr måndag (halvdag imorgon ändå). Såååå skönt och en stor lättnad, står ju bara och hänger på armbågarna över skrivbordet (värken lättar då) hälften av tiden iaf... helt meningslöst. Hon var lite oroad över ev påverkan på njurarna också, mer prover ska tas på måndag vid rutinbesöket. Men troligtvis bara muskler o skelett som bråkar.

• Maran73
    La Conejita skrev 2017-11-02 17:56:20 följande:

Vad skönt. Men låter tufft att jobba stående så så mycket vid ryggont. Njurpåverkan? Har du ont i njurtrakten? Bäst att få det undersökt ordentligt i så fall. Jag har haft hydronefros på höger njure och den blev förstörd och jag fick ta bort den för två år sen. Det är vanligt under graviditet också.

Ha ha nä, det går inte att jobba när jag står så, jag höjer alltså skrivbordet en aning, fäller fram överkroppen från höften och lägger handflatan och hela underarmen på bordet och liksom... hänger... Jätteskönt men är omöjligt att jobba så som sagt, tar sådana pauser hela tiden för att orka i åtta timmar vilket känns onödigt, då kan jag ju lika gärna jobba mindre, mkt lättare bita ihop när man vet att det är en väldigt kort dag. Så jag tror faktiskt att jag kommer få MER gjort nu och inte mindre.

Jo, ryggvärken sitter över njurarna och mer på höger sida. Men vid sådana problem brukar värken vara ihållande och inte gå över som min gör om jag får vila. Eller hänga. Hur kändes det f dig?? Med njurarna alltså?
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017