• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-10-12 19:24:46 följande:

Maran- jag kollade på apoteket efter motsvarigheten till gaviscon och det de rekommenderade var Galieve pepparmint. Har mest liknande effekt till gaviscon enligt dem. Kan tas vid graviditet. Smakar pepparmint så ska vara "godare". Kostar ca 55 kr för 24 st. Har inte testat dem själv så vet inte. Hoppas att det kan vara något för dig.

Tack snälla du! <3 Ska absolut testas! Det är bättre idag men kan satsa några miljoner på att det inte kommer förbli så..

Apropå dina flytningar, förstår ju precis, det är verkligen skitjobbigt! Och är det inte flytningar/spottings så oroar man sig för något annat, tycker att denna graviditet har varit en enda lång oroshärd. Är väl f att man är mer medveten om... livets känslighet? än man var i yngre år, samt allt man investerat i att öht BLI gravid. Med sonen gick jag mest omkring och var lycklig och härligt omedveten om saker som kan gå snett i nio månader.
  • Maran73
    TyckOmMig skrev 2017-10-12 21:45:11 följande:

Galieve funkade bra vid mina ED tvillinggraviditeter besvären med halsbränna men tog även Omepresol morgon och kväll utskriven av SPEC MVC.

Bra att veta! Då ska jag testa Galieve, vad tyckte du om smak o konsistens?
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-13 15:42:13 följande:

Mer rosa flytningar nu på eftermiddagen. Mer än igår. Verkar komma en timme innan jag tar lutinuset mitt på dagen. Dag 3 med rosa...

Livmodertappen känns öm också. Är det därför jag får färgade flytningar eller är det mf på g?

Faaaan, orkar inte det här. Gick hem från jobbet. Orkar inte fokusera på jobbet och hålla fasaden uppe.

Bara o vänta o se vad som händer. Vul på tisdag...känns som evigheter dit.

Åååh lider med dig! <3 Minns inte om du tar östrogen/estradiol? Det brukar de vilja öka dosen på vid spottings, AVA lade även till Magnesium och C-vitamin. Inte för att det hjälpte för mig men... Har du frågat kliniken? För jäkla jobbigt, det kan ju som sagt bero på ett gäng olika saker... Du har ju alltid möjligheten att överdriva (blod, kramper..) och åka t gynakuten. Jag överdrev mina lätta kramper grovt när jag blödde och fick komma in, men det var SÅ skönt att få se ett hjärta slå! Tror nog att vi fått komma ändå, men f att vara på den säkra sidan så tog jag i lite... eehrmm...

Ang rörelser så tycks vår boll ha "vilodagar" eller dagar när hon lägger sig på ett sätt så det känns mindre, typ: puff.......... puffpuff......................puff. För att andra dagar övergå till BANGBANGBANG!.....BANG...bang..BANGBANG!!!! Började känna lätt fladder runt v14-15 om jag minns rätt, kan ha varit lite senare också.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-13 19:02:36 följande:

Jag har östrogen, femanest. Problemet är att nu under helgen så får jag ju inte tag på kliniken. När jag pratade med dem tidigare i veckan så hade jag bara fått två små färgade tillfällen. Då frågade jag om utfasningen av kortisonet. Hon trodde det berodde på trombylen. Hon sa inget om att jag vid blödning skulle kunna öka östrogenet. Tänkte inte på att fråga om det heller. Vet inte var jag kan vända mig förutom till kliniken. Kan inte tänka mig att någon annan klinik/läkare vill ändra medicineringen utan att ha rådfrågat kliniken.

Vad gör magnesiumet och c-vitaminet?

Hade du mycket blödningar i början?

Om det inte blir värre så försöker jag hålla ut till tisdag, annars ser jag till att åka in. Kommer definitivt göra det om det blir rött eller om jag får ont.

Å, önskar så att jag kommer till stadiet där jag får känna rörelser! Det måste vara mysigt!

Det håller jag alla tummar och tår för att du gör, verkligen!!! <3

Ingen som helst aning om hur C-vitamin o magnesium hjälper vid spottings, men båda behövs ju i många processer i kroppen... Nej, enbart färskt, rött blod var det bara den dagen vi var inne på gynakuten. Det var mest färgade flytningar i brunt, rosa, aprikos... Det kunde dock vara små, klarröda "trådar" alt pyttelite blod (lillfingernagel typ) i dessa så jag tycker att "spottings" är ett bra ord för det! Höll på... 4 veckor ca? Give or take.
  • Maran73

Och just det, inget som kliniken lade till hjälpte, vare sig östrogen el vitamin/mineral... Det liksom växte bort, därför tror jag mest på min gyn och hans teori med föreliggande moderkaka som sedan drogs bort fr cervix.

• Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-14 10:41:39 följande:

Va jobbigt det låter att ha så i upp till 4 veckor!! Skönt att det har gått bra! Det ger ju lite hopp!

Ja det var verkligen nervöst... nu i efterhand svårt minnas exakt, frågade min man som sa att det nog inte var MER än fyra veckor men något sådant. Fick ju även svamp av progesteronet, samt säkert pga graviditeten, det gör också slemhinnorna irriterade och lättblödande... Svamp KAN man faktiskt ha utan att känna av det så mkt. Som sagt... ett stort frågetecken blir man. Gah.

Jovita, håller allt jag har att hen bara är lite trög i starten! <3
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-10-14 19:13:27 följande:

Alltså magsyran from hell... Har rapat spya hela dagen. Tar gaviscon, men hur mkt kan man ta per dag? Står inte på flaskan.

Gaviscon har ingen direkt farmakologisk effekt, d v s förändrar inga processer i kroppen utan det är en mer... mekanisk effekt när "skummet" lägger sig som ett lock över magmunnen. Gissar därför det inte finns ngn maxdos. På Galeive m liknande effekt o innehåll (tack f tipset!) stod max 4 ggr per dag. Det är ju lite aluminium o sådant i så du bör kanske inte halsa en halv flaska per dag.
  • Maran73

Hallå hallå, ang halsbrännan så funkade Galieve lika bra som Gaviscon men godare! Så d e mitt tips. Som jag fick från dig va, Kajsa? Och om man vill kan man ju kombinera med Omeprazol, Rennie el liknande.

• Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-10-15 21:45:35 följande:

Tack!

Ska kolla med kliniken om deras rekommendationer. Kanske man kan kolla både Östrogen och progesteronnivåerna för att veta hur man ska göra.

Menar du att man ska dubblera progesterondosen också? Jag tar bara 1 st 3 ggr per dag.

Ahaa ja det var du, tack Grodan!!

Ang progesteron så är standarddosen i Sverige 300 mg per dag, utomlands det dubbla vad det verkar, iaf i Lettland.
  • Maran73

Ja fy hörni, är det inte det ena så är det det andra...

Kram på dig Kajsa!

Själv illamående idag, flåsar som en blåsbälg av ingenting och börjar bli sådär trött igen, liknande första trimestern. Fast inte riktigt... Alla prover bra, bl tr lite lågt och då kan jag känna mig sådär ansträngd o flåsig. Lite yrslig nästan. Gnällgnäll! Iaf, ngn dans på rosor är det ju inte!

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017