• don Quijote

Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?

Kört lchf i 6 veckor. Gick ner 5 kg första 3 veckorna sedan har det stått still. Är det normalt eller gör jag något fel?

Jag har 15 kg kvar till normal BMI.

Styrketränar cirka 2 dagar per vecka. (Gjorde jag även innan, så det är inget nytt) Promenader flera dagar i veckan.

Äter:

-frukost någon dl turkisk yougurt, 1 dl hallon halv dl naturella cashewnötter.

- lunch, exempel Ceasarsallad med kyckling. Inga krutonger eller pasta förstås.

- kväll exempel lax och coleslave.

-Mellanmål eventuellt- nötter/ brieost

Går utanför ramarna en gång de flesta dagar och då med något av följande: 1 kopp te med lite mjölk och en tredjedels tesked honung. Eller en skiva proteinbröd till brieosten. Eller en frukt.

Så vad är felet. Är det det sista på listan som stoppar allt eller äter jag för mkt?

• Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?
  • Anonymorm

Medan du går ner så bränner ju kroppen allt mindre energi eftersom kroppsvikten minskar. Då måste du även minska kaloriintaget för att fortsätta gå ner i vikt. Jag väger 43kg, om jag skulle äta som du skulle jag inte gå ner i vikt, snarare upp om något.

Så antingen minska kaloriintaget eller öka förbränningen genom att träna hårdare /oftare så ska du se att det går bra igen. Cahsew är nåt av d värsta du kan äta! Byt istället till valnötter, mandel eller pistage, åtminstone för din hälsas skull. Cahsew har otroligt ohälsosamt fett.

• Klickerträna

För att vara lchf verkar du äta för lite fett.

• Mallemamma

Yoghurt och nötter tror jag är boven. Och som ovan skriver, du bör äta mer fett på lchf :)

Sen är det inte ovanligt att man kan stå och stampa ett tag innan man fortsätter gå ner i vikt.

• Lena785

Om man inte går ner så har man för högt kaloriintag. Att rekommendera att öka på fettet utan att minska något annat är vansinne.

LCHF är inget magiskt. Man går ner för att man äter mindre energi än vad man gör av med. Man blir mätt av protein och fett. Om du gillar det, fortsätt. Funkar det inte för dig, hitta en annan strategi.

• Ashaltienne

Jag skulle rekommendera att du räknar på hur stort ditt kaloriunderskott faktiskt är så att du vet hur mycket du borde förväntas gå ner. Om du bara är 15 kg över normalvikt så är ditt grundbehov inte så mycket över det normala men det finns det sidor som räknar ut år dig. Jag misstänker att du kanske inte ligger så mycket i underskott som du tror utan det du tappade första veckorna var troligen mest vattenvikt i takt med att du förbrukade glykogendepåerna i musklerna. På LCHF är målet att helt förbruka glykogenet så att man når ketos. Eftersom glykogen binder mycket vatten är det naturligt att förlora vattenvikt i början medans man gör sig av med glykogendepåerna. Det är först efter att du nått din nya vattenbalans som du kan relatera din viktminskning till kaloriunderskottet.

• TAN

Det kan vara bra att börja strikt med väldigt få kolhydrater och sedan öka när man väl nåt sin målvikt. Man kanske startar med 5 gram kolhydrater per måltid i början och slutar med 15!

Mandlar är nog den nöt som innehåller minst kolhydrater! Turkisk yoghurt skulle jag nog byta ut till ex ostplättar eller ägg eller kokosgröt..

En sak som du kan kombinera med LCHF och att fasta så många dagar du kan! Det innebär ett uppehåll från att äta under minst 16 timmar! Tex från 18 på kvällen till 10 nästa morgon!

• Annelie 76

För lite fett, för mycket kolhydrater, ev för lite mat och för kort tid.
    Registrera det du äter på tex Kostbevakningen, sikta på minst 1g protein per kilo kroppsvikt, 15-20g kolhydrater och dubbelt så mycket fett som protein eller mer om det blir väl lite kalorier.

• Annelie 76

Öht är honung, proteinbröd och cashewnötter dåligt när man äter LCHF. Alldeles för mycket kolhydrater. Yoghurt och hallon blir också mycket kolhydrater.
    Poängen med LCHF är att få sin energi från fett, då måste man äta ordentligt med fett varje måltid.

Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?