• TAN

Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?

Det kan vara bra att börja strikt med väldigt få kolhydrater och sedan öka när man väl nåt sin målvikt. Man kanske startar med 5 gram kolhydrater per måltid i början och slutar med 15!

Mandlar är nog den nöt som innehåller minst kolhydrater! Turkisk yoghurt skulle jag nog byta ut till ex ostplättar eller ägg eller kokosgröt..

En sak som du kan kombinera med LCHF och att fasta så många dagar du kan! Det innebär ett uppehåll från att äta under minst 16 timmar! Tex från 18 på kvällen till 10 nästa morgon!

• TAN
    Zadre skrev 2016-12-10 20:14:48 följande:
    www.mabra.com/mabras-stora-kolhydratskola-del-2/
    www.jonasbergqvist.se/myter-om-lagkolhydratkost
    Källa på ditt påstående om att ketos skulle vara skadligt tack.

Sen förstår inte jag vad du försöker säga med det sista. Ja, levern tillverkar den lilla mängd glukos som en del av hjärnan behöver (den behöver alltså glukos. INTE specifikt kolhydrater). Resten av hjärnan och kroppen fungerar bra (om inte bättre på ketoner). Det ENDA kolhydrater tillför är energi. Och det inte mycket. Kroppen kan bara lagra så mycket och det tar slut fort varför man måste fylla på med jämna mellanrum (därför finns rekomendationen att äta var tredje timme eller hur ofta det nu var). Fett tillför energi genom ketos och kroppens fettreserver är många gånger störrre än glukoslagret nånsin kan bli. Därmed klarar man sej mycket längre mellan måltiderna på ketogen kost än på "normalkost". Ser du hur praktist det var  med ketos under den period i människans historia då man helt enkelt inte kunde räkna med att äta var tredje timme... Man orkar hålla igång och söka mat vilket man inte skulle palla på samma sätt på en kolhydratrik kost.

Ketos är BRA och en viktig del i människans överlevnad.
    Tänk att folk fortfarande är så rädda för fett.. LCHF är rätt val :)
Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?