• don Quijote

Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?

Kört lchf i 6 veckor. Gick ner 5 kg första 3 veckorna sedan har det stått still. Är det normalt eller gör jag något fel?

Jag har 15 kg kvar till normal BMI.

Styrketränar cirka 2 dagar per vecka. (Gjorde jag även innan, så det är inget nytt) Promenader flera dagar i veckan.

Äter:

-frukost någon dl turkisk yougurt, 1 dl hallon halv dl naturella cashewnötter.

- lunch, exempel Ceasarsallad med kyckling. Inga krutonger eller pasta förstås.

- kväll exempel lax och coleslave.

-Mellanmål eventuellt- nötter/ brieost

Går utanför ramarna en gång de flesta dagar och då med något av följande: 1 kopp te med lite mjölk och en tredjedels tesked honung. Eller en skiva proteinbröd till brieosten. Eller en frukt.

Så vad är felet. Är det det sista på listan som stoppar allt eller äter jag för mkt?

• Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?
  • don Quijote

Intressant. Ska lägga av med cashewnötter helt klart. Har så svårt att äta mat till frukost, så yougurtvarianten har varit toppen, men får tänka om där.. Kvarg och hallon och hampafrö, är det bättre?

Kan tillägga att jag tydligen luktar rutten aceton ur munnen. Vad betyder detta om jag nu inte går ner?

• CEZ

Ett tips om du har problem med att äta på morgonen är att helt enkelt inte göra det. Fasta fram till 10-11, eller när aptiten blir bättre. Sen spontant tkr jag också att du äter för mycket kolhydrater, kanske även för mycket mejeriprodukter. Testa ät strikt lchf ett tag och se vad som händer, ät mycket fett. Min erfarenhet av lchf är att man faktiskt kan äta väldigt mycket kalorier från fett utan att gå upp i vikt, men om det däremot smyger sig in kolhydrater som man inte har koll på så kan det tvärtom bli så att man går upp. Så kolla upp alla livsmedel du äter!

Frukt, honung, mjölk, nötter och turkisk yoghurt skulle jag utesluta direkt. Möjligtvis även hallon, eller iallafall begränsa till nån dag i veckan. Sen kan du lägga till dessa livsmedel igen i lagom takt.

• Annelie 76
    don Quijote skrev 2016-12-07 16:42:17 följande:

Intressant. Ska lägga av med cashewnötter helt klart. Har så svårt att äta mat till frukost, så yougurtvarianten har varit toppen, men får tänka om där.. Kvarg och hallon och hampafrö, är det bättre?

Kan tillägga att jag tydligen luktar rutten aceton ur munnen. Vad betyder detta om jag nu inte går ner?

Kvarg, hallon och hampafrön är inte heller hf. Kvarg är väl oftast nästan fettfritt? Hf är lika viktigt som lc.
  • Petter och jag

När du skriver vad du äter, så tänker jag att det inte är LCHF. Vad har du t ex i din Coleslaw? Morötter är ju inte ok (om du nu har det i din coleslaw), inte hallon heller (mer än någon enstaka). När jag behöver LCHF-inspiration så kollar på en blogg som heter något i stil med "56 kg" (borde gå att Googla fram). Jag går inte heller ner av LCHF (när jag kör strikt LCHF, nästan GI-noll) - jag tänker att olika dieter/sätt att äta passar olika människor/kroppar. Börja med att renodla din LCHF, se om det funkar bättre. Om det inte gör det, så testa att utesluta mejeriprodukter. Eller pröva något helt annat, typ stenålderskost.  

• Rafael90

En frukt eller ett kryddmått honung gör knappast att du går upp i vikt. Sluta med LCHF, det verkar inte funka och är inte hälsosamt på lång sikt. Se över mängderna du äter istället.

• don Quijote

Läst och begrundat. Mer fett kan jag bara inte äta. Det känns inte bra. Och det stämmer att jag äter morötter. Det känns bra. Jag ska sluta säga att jag kör lchf. Och så fortsätter jag på spåret inget vitt socker, inget mjöl, försiktighet med kolhydrater, inte vara rädd för bra fett. Bort med cashewnötter. Så ser jag över mängderna istället. Och testar att hoppa frukosten vissa dagar. Återkommer om hur det går! Tack för alla goda råd!

• Ashaltienne

Alltså om du nu har acetonandedräkt som du säger så verkar det som att du i alla fall nått ketos så då har du åtminstone fått i dig tillräckligt lite kolhydrater. Det där med att få i sig mer fett tror jag inte heller på. Poängen med LCHF är att ställa om så att man når ketos. Fettet är bara för att få tillräckligt med energi så att man inte bara lever på protein vilket inte heller är bra.

• Zadre
    Ashaltienne skrev 2016-12-08 11:56:33 följande:

Alltså om du nu har acetonandedräkt som du säger så verkar det som att du i alla fall nått ketos så då har du åtminstone fått i dig tillräckligt lite kolhydrater. Det där med att få i sig mer fett tror jag inte heller på. Poängen med LCHF är att ställa om så att man når ketos. Fettet är bara för att få tillräckligt med energi så att man inte bara lever på protein vilket inte heller är bra.

Fettet är till för att man ska bli mätt och hålla sej mätt länge, samt för energi.
  • Rafael90
    Ashaltienne skrev 2016-12-08 11:56:33 följande:

När ska folk förstå att ketos är skadligt för kroppen?
  • Annelie 76
    Rafael90 skrev 2016-12-09 00:57:24 följande:
    När ska folk förstå att ketos är skadligt för kroppen?
    Ketos är inte alls farligt utan en naturlig process som är helt livsnödvändig. Utan ketosen hade mänskligheten dött ut så fort vi inte fått mat var fjärde timme.
    Du förväxlar ketos med svält. Ketos är ofarligt, att äta för lite är farligt.
Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?