Inlägg från: Ashaltienne |Visa alla inlägg
  • Ashaltienne

Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?

Jag skulle rekommendera att du räknar på hur stort ditt kaloriunderskott faktiskt är så att du vet hur mycket du borde förväntas gå ner. Om du bara är 15 kg över normalvikt så är ditt grundbehov inte så mycket över det normala men det finns det sidor som räknar ut år dig. Jag misstänker att du kanske inte ligger så mycket i underskott som du tror utan det du tappade första veckorna var troligen mest vattenvikt i takt med att du förbrukade glykogendepåerna i musklerna. På LCHF är målet att helt förbruka glykogenet så att man når ketos. Eftersom glykogen binder mycket vatten är det naturligt att förlora vattenvikt i början medans man gör sig av med glykogendepåerna. Det är först efter att du nått din nya vattenbalans som du kan relatera din viktminskning till kaloriunderskottet.

• Ashaltienne

Alltså om du nu har acetonandedräkt som du säger så verkar det som att du i alla fall nått ketos så då har du åtminstone fått i dig tillräckligt lite kolhydrater. Det där med att få i sig mer fett tror jag inte heller på. Poängen med LCHF är att ställa om så att man når ketos. Fettet är bara för att få tillräckligt med energi så att man inte bara lever på protein vilket inte heller är bra.

• Ashaltienne
    Rafael90 skrev 2016-12-09 00:57:24 följande:
    När ska folk förstå att ketos är skadligt för kroppen?
    Ändå används det rutinmässigt för viktnedgång på alla obesitaskliniker i Sverige.
    Du blandar säkert ihop det med ketoacidos som är i stort sett omöjligt att uppnå om man i övrigt är frisk och inte diabetiker eller utsatt för extrem svält.
  • Ashaltienne
    Bjoer skrev 2016-12-15 01:14:48 följande:
    Jag vet vad delarna kommer ifrån. Det är fortfarande svengelska.
    Nej, svengelska är det inte även om just den formuleringen är vanligare i vardagligt tal i engelskan. I svenskan är det en teknisk term som vanligtvis mest förekommer inom medicinområdet. Det gör det dock inte till svengelska.
Svar på tråden Lchf går inte ner. Vad gör jag fel?